Lemez

Clutch: Book of Bad Decisions

  • Soós Tamás
  • 2018. október 27.

Zene

A több mint negyedszázada működő amerikai együttesnél alapszabály, hogy tízévente feltalálja magát, és új korszakot nyit egy remekművel, miközben az alapokat – funkkal összekarcolt ősrockot döngettek mindig is – csak minimálisan csiszolja tovább. A mestermunkára aztán rádupláz még egyszer (a 2004-es Blast Tyrantet a bluesos Robot Hive/Exodus, a 2013-as Earth Rockert a szintén hibátlan Psychic Warfare követte), és utána jöhet egy kitérő, vele együtt egy szolid megingás.

Nos, ennél a megingásnál tartunk most, a Book of Bad Decisionszel, amely nem húzza be a mesterhármast, bár a probléma inkább mennyiségi: a 10 számosra tervezett lemez 15-ösre hízott. Amit viszont az első félidőben kapunk, az megint csak tízből tízes rock and roll, amely izgalmas keresztmetszetét nyújtja a két csúcslemez, a Blast Tyrant és az Earth Rocker zenei világának. Méghozzá úgy, hogy sikerül azt egy kis Hammonddal, máskor meg olyan rock and roll zongorázással fellazítani (Vision Quest),ami még a nyugdíj és a sír között tanyázó Jerry Lee Lewis lábába is visszaállítja a bugit. Az In Walks Barbarellában a fúvósszekciót is bevetik, de a legnagyobbat – persze csak a szatirikusan politizáló How to Shake Hands után – azokkal a lezser bluesokkal terítik (Hot Bottom Feeder és a címadó szám), amelyekben komótosan pakolássza egymásra a grúvokat Tim Sult, a Clutch csodafegyvere. A hangzás karcosabb, mint valaha (élőben, régi csöves erősítőkkel rántotta fel a lemezt a Jack White útját is pátyolgató producer, Vance Powell), a zenekar másik adu ásza, az oroszlánhangú Neil Fallon pedig szintén csúcsformát mutat. Olyan emlékezetes refrént, mint a Spirit of ’76-é, nem kent még a fülünkbe, de a szürreálisan költői, Emily Dickinsont, Hieronymus Boscht meg a marylandi ráktorta receptjét felemlegető szövegeket is érdemes átbogarászni. Nem korszakalkotó a Book of Bad Decisions, de ha a pályatársak felől nézzük, ez még mindig a megugorhatatlan szint.

Weathermaker Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.