Lemez

Clutch: Book of Bad Decisions

  • Soós Tamás
  • 2018. október 27.

Zene

A több mint negyedszázada működő amerikai együttesnél alapszabály, hogy tízévente feltalálja magát, és új korszakot nyit egy remekművel, miközben az alapokat – funkkal összekarcolt ősrockot döngettek mindig is – csak minimálisan csiszolja tovább. A mestermunkára aztán rádupláz még egyszer (a 2004-es Blast Tyrantet a bluesos Robot Hive/Exodus, a 2013-as Earth Rockert a szintén hibátlan Psychic Warfare követte), és utána jöhet egy kitérő, vele együtt egy szolid megingás.

Nos, ennél a megingásnál tartunk most, a Book of Bad Decisionszel, amely nem húzza be a mesterhármast, bár a probléma inkább mennyiségi: a 10 számosra tervezett lemez 15-ösre hízott. Amit viszont az első félidőben kapunk, az megint csak tízből tízes rock and roll, amely izgalmas keresztmetszetét nyújtja a két csúcslemez, a Blast Tyrant és az Earth Rocker zenei világának. Méghozzá úgy, hogy sikerül azt egy kis Hammonddal, máskor meg olyan rock and roll zongorázással fellazítani (Vision Quest),ami még a nyugdíj és a sír között tanyázó Jerry Lee Lewis lábába is visszaállítja a bugit. Az In Walks Barbarellában a fúvósszekciót is bevetik, de a legnagyobbat – persze csak a szatirikusan politizáló How to Shake Hands után – azokkal a lezser bluesokkal terítik (Hot Bottom Feeder és a címadó szám), amelyekben komótosan pakolássza egymásra a grúvokat Tim Sult, a Clutch csodafegyvere. A hangzás karcosabb, mint valaha (élőben, régi csöves erősítőkkel rántotta fel a lemezt a Jack White útját is pátyolgató producer, Vance Powell), a zenekar másik adu ásza, az oroszlánhangú Neil Fallon pedig szintén csúcsformát mutat. Olyan emlékezetes refrént, mint a Spirit of ’76-é, nem kent még a fülünkbe, de a szürreálisan költői, Emily Dickinsont, Hieronymus Boscht meg a marylandi ráktorta receptjét felemlegető szövegeket is érdemes átbogarászni. Nem korszakalkotó a Book of Bad Decisions, de ha a pályatársak felől nézzük, ez még mindig a megugorhatatlan szint.

Weathermaker Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.