Lemez

Clutch: Book of Bad Decisions

  • Soós Tamás
  • 2018. október 27.

Zene

A több mint negyedszázada működő amerikai együttesnél alapszabály, hogy tízévente feltalálja magát, és új korszakot nyit egy remekművel, miközben az alapokat – funkkal összekarcolt ősrockot döngettek mindig is – csak minimálisan csiszolja tovább. A mestermunkára aztán rádupláz még egyszer (a 2004-es Blast Tyrantet a bluesos Robot Hive/Exodus, a 2013-as Earth Rockert a szintén hibátlan Psychic Warfare követte), és utána jöhet egy kitérő, vele együtt egy szolid megingás.

Nos, ennél a megingásnál tartunk most, a Book of Bad Decisionszel, amely nem húzza be a mesterhármast, bár a probléma inkább mennyiségi: a 10 számosra tervezett lemez 15-ösre hízott. Amit viszont az első félidőben kapunk, az megint csak tízből tízes rock and roll, amely izgalmas keresztmetszetét nyújtja a két csúcslemez, a Blast Tyrant és az Earth Rocker zenei világának. Méghozzá úgy, hogy sikerül azt egy kis Hammonddal, máskor meg olyan rock and roll zongorázással fellazítani (Vision Quest),ami még a nyugdíj és a sír között tanyázó Jerry Lee Lewis lábába is visszaállítja a bugit. Az In Walks Barbarellában a fúvósszekciót is bevetik, de a legnagyobbat – persze csak a szatirikusan politizáló How to Shake Hands után – azokkal a lezser bluesokkal terítik (Hot Bottom Feeder és a címadó szám), amelyekben komótosan pakolássza egymásra a grúvokat Tim Sult, a Clutch csodafegyvere. A hangzás karcosabb, mint valaha (élőben, régi csöves erősítőkkel rántotta fel a lemezt a Jack White útját is pátyolgató producer, Vance Powell), a zenekar másik adu ásza, az oroszlánhangú Neil Fallon pedig szintén csúcsformát mutat. Olyan emlékezetes refrént, mint a Spirit of ’76-é, nem kent még a fülünkbe, de a szürreálisan költői, Emily Dickinsont, Hieronymus Boscht meg a marylandi ráktorta receptjét felemlegető szövegeket is érdemes átbogarászni. Nem korszakalkotó a Book of Bad Decisions, de ha a pályatársak felől nézzük, ez még mindig a megugorhatatlan szint.

Weathermaker Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.