Lemez

Joseph Haydn: Szimfóniák

  • - csk -
  • 2018. október 27.

Zene

Az első nagy bécsi klasszikus olyan, mint a vitamin: időről időre magunkhoz kell venni belőle egy adagot, hogy jól működjünk. Csak míg a vitaminokra a testnek van szüksége, Haydnra a léleknek. Száznégy szimfóniája hatalmas tenger, amelyből bárhol meríthetünk, biztosak lehetünk benne, hogy mindig értékes tartalmat találunk. Az előadóknak persze el kell dönteniük, hogy mely műveket választják, és miért. Sokféle szempont lehetséges, a Capella Savaria legutóbb három egymás melletti sorszámú szimfóniát játszott lemezre régi együttműködő partnere, a brit Nicholas McGegan vezényletével: a 79-est, a 80-ast és a 81-est (F-dúr, d-moll, G-dúr), ezek egy alomból valók, mindhárom az 1784-es esztendőt képviseli.

Haydn ekkortájt utolsó évtizedét tölti az Esterházyak szolgálatában, s hírneve Európa-szerte egyre nő. Hogy miért, arra frappáns választ adnak ezek a művek is a maguk kifogyhatatlan invenciójával, találékonyságával, humorával, számtalan eredeti ötletével és jellegzetesen haydni meglepetéselemével. E szimfóniák a játékos teremtőerő diadalai. Hogyan kell az ilyen zenét megszólaltatni? A harminchét éve működő, szombathelyi Capella Savaria világos választ ad a kérdésre: érdeklődve, a részletekre figyelve, felfedező kíváncsisággal. McGegan vezényletével az ínyencségekre és szabálytalanságokra fogékonyan, friss intellektussal, alkotó derűvel fordulnak Haydn egyszerűségükben is furfangos zenéi felé, megmutatva, hogy minden tétel külön világ. Lendület, rugalmasság, puha hangzás, élénk színek – az előadások megidézik Haydn szellemét.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.