Lemez

Joseph Haydn: Szimfóniák

  • - csk -
  • 2018. október 27.

Zene

Az első nagy bécsi klasszikus olyan, mint a vitamin: időről időre magunkhoz kell venni belőle egy adagot, hogy jól működjünk. Csak míg a vitaminokra a testnek van szüksége, Haydnra a léleknek. Száznégy szimfóniája hatalmas tenger, amelyből bárhol meríthetünk, biztosak lehetünk benne, hogy mindig értékes tartalmat találunk. Az előadóknak persze el kell dönteniük, hogy mely műveket választják, és miért. Sokféle szempont lehetséges, a Capella Savaria legutóbb három egymás melletti sorszámú szimfóniát játszott lemezre régi együttműködő partnere, a brit Nicholas McGegan vezényletével: a 79-est, a 80-ast és a 81-est (F-dúr, d-moll, G-dúr), ezek egy alomból valók, mindhárom az 1784-es esztendőt képviseli.

Haydn ekkortájt utolsó évtizedét tölti az Esterházyak szolgálatában, s hírneve Európa-szerte egyre nő. Hogy miért, arra frappáns választ adnak ezek a művek is a maguk kifogyhatatlan invenciójával, találékonyságával, humorával, számtalan eredeti ötletével és jellegzetesen haydni meglepetéselemével. E szimfóniák a játékos teremtőerő diadalai. Hogyan kell az ilyen zenét megszólaltatni? A harminchét éve működő, szombathelyi Capella Savaria világos választ ad a kérdésre: érdeklődve, a részletekre figyelve, felfedező kíváncsisággal. McGegan vezényletével az ínyencségekre és szabálytalanságokra fogékonyan, friss intellektussal, alkotó derűvel fordulnak Haydn egyszerűségükben is furfangos zenéi felé, megmutatva, hogy minden tétel külön világ. Lendület, rugalmasság, puha hangzás, élénk színek – az előadások megidézik Haydn szellemét.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.