Koncert

Colin Stetson

Zene

Leírhatnánk a jó tíz éve aktív montreali szaxofonos zenéjét az avantgárd jazz, a különböző posztrock meg posztmindenféle irányzatok, netán a kísérleti elektronika vagy a legújabb drone trendek felől, ám így szem elől tévesztenénk a lényeget: az embert és egyetlen hű társának, az ő kegyetlen nagy sípjának kettősét. Az embert, ahogy torzuló arcú Sziszüphoszként csak fúj és fúj és fúj, elakadás és szünet nélkül, lelkiismeretesen cirkuláltatva a kétfejű fenevadban valamiféle prehisztorikus csít, eltévedt napszelet vagy bolygóközi ösztönt. Az ember és a sípja, vagyis ember nagyságú basszusszaxofonja sikeresen megnyitott csillagkapu, ami – ha elég bátrak vagyunk – elnyeli és szublimálja azok tudatát is, akik engednek a nád, a fúvóka, a légoszlop rezgésének és be merik lélegezni a kürtőn távozó, a tüdőből eredő levegőt. A körlégzés itt nem más, mint az univerzum ciklikus tágulásának-zsugorodásának, vagy egy dögös végtelenített loopnak a metaforája. Stetsont hallgatva nincs kétség: ettől indultak el a tengerből kifelé a dinoszauruszok, ettől merülnek hipnózisba a bálnák és ettől esnek transzba a poratkák. A Trafó szép számú közönsége megmaradt a kollektív meditációnál, ami még csak a kezdet, de azért nem semmi. Stetsonra azt szokták mondani, hogy kiszabadította a szaxofont a jazz béklyóiból, de nekem úgy tűnik, ennél sokkal többet tett: képes volt egy létező, klasszikus hangszeren úgy játszani, ahogy előtte senki más. A körlégzés, a fújás közbeni éneklés, a szaxofontest perkusszivitásának és az emberi test torkának, tüdejének beépítése teljesen egyedi zenei nyelvet teremt, ami mögött rengeteg unalmas gyakorlás van, de az eredete mégis a meditáció, az öntudaton való elmélkedés, a légzéstechnikák elsajátítása, a futóedzések, a koncertek előtt elvégzett jógagyakorlatsor, no meg a biciklizés. A körlégzés mestere rendszeresen biciklizik – aki valaha hallotta Stetsont, a világ legtermészetesebb dolgának látja az összefüggést.

Trafó, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.