„Ez egy unterman foglalkozás” – mondja Meczner Vera művészmenedzser, aki a saját ügynöksége mellett oktatja is a szakmát az ELTE-n és a Werk Akadémián. Ügyfelei között ott van többek között Dobszay Péter, Orosz Ákos, Polyák Lilla vagy Varró Dani. Művészmenedzsment c. könyvét olvasva a laikusok egy pillanatra beleshetnek a kulisszák mögé: kiderül, hogy Varró Dani nem hogy nem veszi fel a telefont, de még verset is ír erről, hogy az elhivatott sportmenedzser még az öccse esküvőjén is egy átigazolásról tárgyal, és akad kliens, aki a menedzserével küldetne karácsonyi ajándékot a fodrászának. Meczner hozzáteszi, hogy a kapcsolat nem alá- vagy fölérendeltségen, hanem szimmetrián alapul.
A menedzser számára a jó kommunikációs készség, a stratégiai látásmód vagy a piac ismerete épp olyan alapvető, mint az empátia. „Fontos, hogy jól ismerjük az ügyfelünket – tudnunk kell, mikor mire van szüksége” – teszi hozzá. A menedzser feladata a lehetőségek felkutatása, hogy minél több helyre juttassa el, minél jobb munkákhoz segítse az ügyfelét. Vigyáz arra, hogy a művész ne legyen kiszolgáltatva a megrendelőnek. „Az ügyfeleimmel mindig átbeszéljük, milyen előnyei és hátrányai lehetnek egy adott munkának. A menedzser az a »külső szem«, aki objektíven látja a művész képességeit, ismeri a terepet, amelyen mozog, és képes minden tényezőt figyelembe véve személyre szabott szakmai tanácsot adni.”
Hogy művészként hogyan jut el valaki a Müpa színpadáig, az rengeteg tényezőtől függ. „Fontos faktor a szerencse is: jókor kell jó helyen lenni” – említi Meczner. Például, ha egy énekest egy nagy ügynökséghez képvisel, előfordulhat, hogy az egyik tenor megbetegedése esetén az operaházi vezetőnek az ügynök rögtön tud ajánlani egy fiatal művészt, aki beugrik a szerepre. A karrier alakulásában az is sokat számíthat, hogyan viselkedik valaki – különösen a pályája elején. Egy színház sajtósa a darab fontosabb szereplői közül azt a színészt fogja elküldeni interjúra, akivel a legkevesebb gond van. A művészek esetén – a sportolókkal ellentétben – nem bevett gyakorlat a pszichológus igénybevétele a munkájuk támogatására. Pedig az is befolyásolhat egy karriert, hogy az illető mennyire tud vigyázni magára ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres lehessen, mutat rá Meczner. „A mentális egészség rettenetesen fontos eleme annak, hogy egy művész pályája hosszú távon fenntartható legyen. Gyakran látni, főleg tehetségkutatókban, hogy nem az nyeri a versenyt, aki a legjobban énekel, hanem az, aki bírja az extrém terhelést” – magyarázza.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


