HANGADÓ

Egyedül nehezebb

Művészmenedzsment Magyarországon

Zene

Impresszárió, ügynök, menedzser – a másik „házastárs”, aki a lelkére beszél a lámpalázas művésznek; esetleg a rossz zsaru, aki kiharcolja számára az új jelmezt. Mennyire bevett itthon művész­menedzsert alkalmazni? Kiválthatja-e a menedzser munkáját maga a művész?

„Ez egy unterman foglalkozás” – mondja Meczner Vera művészmenedzser, aki a saját ügynöksége mellett oktatja is a szakmát az ELTE-n és a Werk Akadémián. Ügyfelei között ott van többek között Dobszay Péter, Orosz Ákos, Polyák Lilla vagy Varró Dani. Művészmenedzsment c. könyvét olvasva a laikusok egy pillanatra beleshetnek a kulisszák mögé: kiderül, hogy Varró Dani nem hogy nem veszi fel a telefont, de még verset is ír erről, hogy az elhivatott sportmenedzser még az öccse esküvőjén is egy átigazolásról tárgyal, és akad kliens, aki a menedzserével küldetne karácsonyi ajándékot a fodrászának. Meczner hozzáteszi, hogy a kapcsolat nem alá- vagy fölérendeltségen, hanem szimmetrián alapul.

A menedzser számára a jó kommunikációs készség, a stratégiai látásmód vagy a piac ismerete épp olyan alapvető, mint az empátia. „Fontos, hogy jól ismerjük az ügyfelünket – tudnunk kell, mikor mire van szüksége” – teszi hozzá. A menedzser feladata a lehetőségek felkutatása, hogy minél több helyre juttassa el, minél jobb munkákhoz segítse az ügy­felét. Vigyáz arra, hogy a művész ne legyen kiszolgáltatva a megrendelőnek. „Az ügyfeleimmel mindig átbeszéljük, milyen előnyei és hátrányai lehetnek egy adott munkának. A menedzser az a »külső szem«, aki objektíven látja a művész képességeit, ismeri a terepet, amelyen mozog, és képes minden tényezőt figyelembe véve személyre szabott szakmai tanácsot adni.”

Hogy művészként hogyan jut el valaki a Müpa színpadáig, az rengeteg tényezőtől függ. „Fontos faktor a szerencse is: jókor kell jó helyen lenni” – említi Meczner. Például, ha egy énekest egy nagy ügynökséghez képvisel, előfordulhat, hogy az egyik tenor megbetegedése esetén az operaházi vezetőnek az ügynök rögtön tud ajánlani egy fiatal művészt, aki beugrik a szerepre. A karrier alakulásában az is sokat számíthat, hogyan viselkedik valaki – különösen a pályája elején. Egy színház sajtósa a darab fontosabb szereplői közül azt a színészt fogja elküldeni interjúra, akivel a legkevesebb gond van. A művészek esetén – a sportolókkal ellentétben – nem bevett gyakorlat a pszichológus igénybevétele a munkájuk támogatására. Pedig az is befolyásolhat egy karriert, hogy az illető mennyire tud vigyázni magára ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres lehessen, mutat rá Meczner. „A mentális egészség rettenetesen fontos eleme annak, hogy egy művész pályája hosszú távon fenntartható legyen. Gyakran látni, főleg tehetségkutatókban, hogy nem az nyeri a versenyt, aki a legjobban énekel, hanem az, aki bírja az extrém terhelést” – magyarázza.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.