Csak festészet - Bernát András a Knoll Galériában (kiállítás)

  • Szipõcs Krisztina
  • 2003. július 17.

Zene

E tárlatot azon kedves olvasóknak ajánlom, akik érdeklődést mutatnak még a képzőművészet fent említett tradicionális műfaja iránt, s kissé ráunván az önnön társadalmi szerepével, kontextusával, intézményrendszerével elfoglalt meta-művészetre, néha festményszerű festmények fölött is szívesen elméláznak, félretéve egy időre azt az ezernyi nyomasztó (főleg anyagi természetű) gondot, melynek tudatosítása nélkül felelős művész manapság hozzá sem fog az alkotáshoz.

E tárlatot azon kedves olvasóknak ajánlom, akik érdeklődést mutatnak még a képzőművészet fent említett tradicionális műfaja iránt, s kissé ráunván az önnön társadalmi szerepével, kontextusával, intézményrendszerével elfoglalt meta-művészetre, néha festményszerű festmények fölött is szívesen elméláznak, félretéve egy időre azt az ezernyi nyomasztó (főleg anyagi természetű) gondot, melynek tudatosítása nélkül felelős művész manapság hozzá sem fog az alkotáshoz.

Bernát a festészettel, a kép belső életével foglalkozik: az ábrázolás kérdéseivel, a felülettel, a színnel, a fénnyel, a faktúrával (mellyel természetesen nem könnyíti meg sem a recenzens, sem pedig a vizuálisan terrorizált átlagember dolgát); ez azonban valószínűleg nem dac a részéről, hanem egyszerűen elhivatottság, elégedettség a festészet által kínált lehetőségekkel, melyek birtokában új képek hozhatók létre, minden görcs és megfelelni akarás nélkül. Művészete "lassú, szívós, önmagát építgető rendszer", egymásból fejlődő képekkel, melyek sorát a nyolcvanas évek közepén festett tájrészletei nyitották meg. Bernát itt kezdte "a tájkép elemi lebontását", melynek során a valóság képe "transzcendens, absztrakt dologgá" alakul, egyfajta monokróm festménnyé; képeit azonban önmaga továbbra is a "hagyományos értelemben vett illuzionista festménynek" tekinti, melyek ábrázolás és absztrakció határán egyensúlyoznak, így rázván le magukról a nonfigurativitás vagy a monokrómia lehetséges kötöttségeit. Jellemző módon a fenti idézetek egy nyolc évvel ezelőtti interjúból valók - a képlet általánosságban ma is érvényes, legfeljebb az egyszínűség oldódott, s a motívumok változtak kissé a Bernát pályakezdése óta eltelt csaknem húsz évben.

A Knoll Galéria három terében három-három új festmény, szellős rendezésben, szerencsés délutáni pillanatban barátságos fényben, mondhatni: műélvezetre ideális szituációban. Az "objektum"-okon - ahogy Bernát nevezi képeit - térturbulenciákat, anyaggyűrődéseket, -áramlásokat látunk finom árnyalatokkal, plasztikusan megfestve, ahol a vásznon kibontakozó "testeket" cirmos fények rajzolják körbe. Az anyag torlódásait a festék sűrűsödése érzékelteti, mely vastagságát és különleges fényét a hozzá kevert fémpornak köszönheti. Az ábrázolt formák - domborulat, hullám, tölcsér - akár kozmikus, akár mikroszkopikus méretben is elképzelhetők, de a vadkacsák vagy énekesmadarak tollának színét és fényét idéző új, könnyed, szinte divatos színkombinációk (lila-zöld, zöld-okker, barna-kék) ihletője mintha ezúttal inkább a mikrokozmosz lenne, semmint a viharhoz vagy a tenger áramlásához hasonló súlyos, sötét természeti jelenségek. "A világ dolgaihoz leginkább az apró, érzékletes megfigyeléseken keresztül juthatok el", mondja Bernát, aki az idővel bőkezűen bánva önti formába tapasztalatait, hosszasan alakítva a kép felszínét, belesimogatva ily módon azt a belső történést is, melynek során létrehozza a művet. Így a festmények egy hosszabb folyamatot - és egyúttal mozgást - sűrítenek magukba, mely a befogadás során oldódik fel, bontakozik ki: "Monoton ecsetvonásaim megdermedt nyomaként előáll az illuzionisztikus téri helyzet, ami ezután az idő átélésének lehetőségét adja azzal, hogy hogy miközben a néző sétálgat a kép előtt, vagy ahogy változnak a fényviszonyok, úgy alakul át a kép is."

A legjobban tesszük, ha mi is időt szánunk a képekre és a festészetre: hagyjuk, hogy az elmozduló fények megteremtsék szemünk előtt a test illúzióját, a tér élményét, kirajzolják a színben a transzcendens táj folyton változó formáit, miközben a végtelenre nyitják a megfigyelés közeli fókuszát. Bernát csendes makacssága, mellyel ragaszkodik az ábrázolás bizonyos problémáihoz, ugyan nem példa nélküli, mégis rokonszenves és meglepő az identitásukat kereső táblaképkészítők köreiben, akik egy része naiv módon és kontrollálatlanul "mediatizálja" a festészetet, azaz vezeti be - mint elefántot a porcelánboltba - a média által formált új vizualitást a festészet delikát köreibe; más része pedig - nem boldogulván az egyszer már önmagát felszámoló, majd újraébredő festészet (és általában a művészet) korlátlan pluralizmusával - látványos váltásokkal igyekszik a korszerűség látszatát fenntartani. Bernát Andrást mindez szerencsére nemigen izgatja.

Megtekinthető július 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.