Csak festészet - Bernát András a Knoll Galériában (kiállítás)

  • Szipõcs Krisztina
  • 2003. július 17.

Zene

E tárlatot azon kedves olvasóknak ajánlom, akik érdeklődést mutatnak még a képzőművészet fent említett tradicionális műfaja iránt, s kissé ráunván az önnön társadalmi szerepével, kontextusával, intézményrendszerével elfoglalt meta-művészetre, néha festményszerű festmények fölött is szívesen elméláznak, félretéve egy időre azt az ezernyi nyomasztó (főleg anyagi természetű) gondot, melynek tudatosítása nélkül felelős művész manapság hozzá sem fog az alkotáshoz.

E tárlatot azon kedves olvasóknak ajánlom, akik érdeklődést mutatnak még a képzőművészet fent említett tradicionális műfaja iránt, s kissé ráunván az önnön társadalmi szerepével, kontextusával, intézményrendszerével elfoglalt meta-művészetre, néha festményszerű festmények fölött is szívesen elméláznak, félretéve egy időre azt az ezernyi nyomasztó (főleg anyagi természetű) gondot, melynek tudatosítása nélkül felelős művész manapság hozzá sem fog az alkotáshoz.

Bernát a festészettel, a kép belső életével foglalkozik: az ábrázolás kérdéseivel, a felülettel, a színnel, a fénnyel, a faktúrával (mellyel természetesen nem könnyíti meg sem a recenzens, sem pedig a vizuálisan terrorizált átlagember dolgát); ez azonban valószínűleg nem dac a részéről, hanem egyszerűen elhivatottság, elégedettség a festészet által kínált lehetőségekkel, melyek birtokában új képek hozhatók létre, minden görcs és megfelelni akarás nélkül. Művészete "lassú, szívós, önmagát építgető rendszer", egymásból fejlődő képekkel, melyek sorát a nyolcvanas évek közepén festett tájrészletei nyitották meg. Bernát itt kezdte "a tájkép elemi lebontását", melynek során a valóság képe "transzcendens, absztrakt dologgá" alakul, egyfajta monokróm festménnyé; képeit azonban önmaga továbbra is a "hagyományos értelemben vett illuzionista festménynek" tekinti, melyek ábrázolás és absztrakció határán egyensúlyoznak, így rázván le magukról a nonfigurativitás vagy a monokrómia lehetséges kötöttségeit. Jellemző módon a fenti idézetek egy nyolc évvel ezelőtti interjúból valók - a képlet általánosságban ma is érvényes, legfeljebb az egyszínűség oldódott, s a motívumok változtak kissé a Bernát pályakezdése óta eltelt csaknem húsz évben.

A Knoll Galéria három terében három-három új festmény, szellős rendezésben, szerencsés délutáni pillanatban barátságos fényben, mondhatni: műélvezetre ideális szituációban. Az "objektum"-okon - ahogy Bernát nevezi képeit - térturbulenciákat, anyaggyűrődéseket, -áramlásokat látunk finom árnyalatokkal, plasztikusan megfestve, ahol a vásznon kibontakozó "testeket" cirmos fények rajzolják körbe. Az anyag torlódásait a festék sűrűsödése érzékelteti, mely vastagságát és különleges fényét a hozzá kevert fémpornak köszönheti. Az ábrázolt formák - domborulat, hullám, tölcsér - akár kozmikus, akár mikroszkopikus méretben is elképzelhetők, de a vadkacsák vagy énekesmadarak tollának színét és fényét idéző új, könnyed, szinte divatos színkombinációk (lila-zöld, zöld-okker, barna-kék) ihletője mintha ezúttal inkább a mikrokozmosz lenne, semmint a viharhoz vagy a tenger áramlásához hasonló súlyos, sötét természeti jelenségek. "A világ dolgaihoz leginkább az apró, érzékletes megfigyeléseken keresztül juthatok el", mondja Bernát, aki az idővel bőkezűen bánva önti formába tapasztalatait, hosszasan alakítva a kép felszínét, belesimogatva ily módon azt a belső történést is, melynek során létrehozza a művet. Így a festmények egy hosszabb folyamatot - és egyúttal mozgást - sűrítenek magukba, mely a befogadás során oldódik fel, bontakozik ki: "Monoton ecsetvonásaim megdermedt nyomaként előáll az illuzionisztikus téri helyzet, ami ezután az idő átélésének lehetőségét adja azzal, hogy hogy miközben a néző sétálgat a kép előtt, vagy ahogy változnak a fényviszonyok, úgy alakul át a kép is."

A legjobban tesszük, ha mi is időt szánunk a képekre és a festészetre: hagyjuk, hogy az elmozduló fények megteremtsék szemünk előtt a test illúzióját, a tér élményét, kirajzolják a színben a transzcendens táj folyton változó formáit, miközben a végtelenre nyitják a megfigyelés közeli fókuszát. Bernát csendes makacssága, mellyel ragaszkodik az ábrázolás bizonyos problémáihoz, ugyan nem példa nélküli, mégis rokonszenves és meglepő az identitásukat kereső táblaképkészítők köreiben, akik egy része naiv módon és kontrollálatlanul "mediatizálja" a festészetet, azaz vezeti be - mint elefántot a porcelánboltba - a média által formált új vizualitást a festészet delikát köreibe; más része pedig - nem boldogulván az egyszer már önmagát felszámoló, majd újraébredő festészet (és általában a művészet) korlátlan pluralizmusával - látványos váltásokkal igyekszik a korszerűség látszatát fenntartani. Bernát Andrást mindez szerencsére nemigen izgatja.

Megtekinthető július 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.