Koncert

Csapatépítők

Arcade Fire az INmusic Fesztiválon

Zene

Egyre több nívós külföldi előadó látogat el Magyarországra klub-, illetve arénakoncertet adni, és a fesztiválokon is sok izgalmas zenekart láthattunk már, de valamiért úgy hozta a sors, hogy az elmúlt bő tíz év egyik legmeghatározóbb együttese elkerüli hazánkat. A Win Butler – Régine Chassagne házaspár vezette Arcade Fire még sosem járt nálunk, így aki el akarta csípni őket, annak Zágrábig kellett utaz­nia a meglepően olcsó jegyárakkal működő INmusic Fesztiválra.

Július végén jelenik meg a hattagú kanadai zenekar ötödik albuma, az Everything Now, amelynek meglehetősen ABBA-s hangvételű cím­adó dalával indul a koncert. Az élőben kilenctagúra bővült együttes tagjai különféle, de egységesen EN-logóval ellátott ruhát viselnek, és az Arcade Fire-t mindig is belengő szektahangulat következtében olyan érzésünk van, mintha egy vallási társulatot látnánk csapatépítő tréningen. Mégis, ami a színpadon zajlik, egészen elképesztő! Az csak egy dolog, hogy nagyon fel vannak pörögve, de szinte mindenki játszik szinte mindegyik hangszeren, így nincs két egyforma felállás. Ez leginkább Régine Chassagne-ra igaz, aki billentyűzik, tangóharmonikázik, dobol és természetesen énekel. Férje is megszólaltat jó pár hangszert, és annak ellenére, hogy ő a világ egyik legvalószínűtlenebb frontembere, kiválóan vezényli le a show-t.

Az összhatás valójában leírhatatlan.

Mivel ez nem volt „igazi” lemezbemutató koncert, az Everything Now mellé csak két új dalt kapunk, abból az egyik a zseniális Creature Comfort, ami már most közönségkedvenc. A 2007-es Neon Bible-t és a legutóbbi, négy évvel ezelőtti Reflektor albumokat három-három dal képviseli. Különös, hogy Butler nem a Reflektor címadó dalát ajánlja David Bowie-nak (aki lemezen pont abban vendégeskedett), hanem a The Suburbsöt. Amúgy a legtöbb dal az azonos című 2010-es csúcsalbumról, illetve a 2004-es bemutatkozó lemezről, a Funeralről lehet ismerős. A fináléban is a már 13 éves Wake Uppal pörgetik fel sokadszorra a zágrábi közönséget. Egy csörgő a nézőtéren landol, amit nem sokkal utána már az éjszakai villamos megállójában látunk viszont egy boldog rajongó kezében. Ahogy az események hatása alatt kóválygunk szálláshelyünkre a zágrábi éjszakában, abban reménykedünk, hogy legközelebb már nem kell külföldre utaznunk Ar­cade Fire-koncertért.

Zágráb, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.