Csináld magad! - v.a.: Új a nap alatt; Monchichi Potenciál: Szieszta intenzív (lemez)

  • - minek -
  • 2006. június 1.

Zene

Szerencsések vagyunk: körülöttünk számtalan tehetséges, fiatal zenekészítő, producer próbálgatja szárnyait/oroszlánkörmeit, kinek mije van - bár legtöbbjük leginkább arra vágyik, hogy az elkészült műdarabok megjelenhessenek a zenepiac számukra nyilván szűkre szabott, kicsiny szegletében.

Szerencsések vagyunk: körülöttünk számtalan tehetséges, fiatal zenekészítő, producer próbálgatja szárnyait/oroszlánkörmeit, kinek mije van - bár legtöbbjük leginkább arra vágyik, hogy az elkészült műdarabok megjelenhessenek a zenepiac számukra nyilván szűkre szabott, kicsiny szegletében. Ha pedig ehhez annyi kell, hogy - kiadó híján, kényszerből - maguk adják ki dolgaikat, akkor egy pillanatig sem haboznak. Ennek szellemében született a Memo Records hiphop kiadó/kollektíva Új a nap alatt című gyűjteményes CD-je, mely bízvást tarthat számot a zenerajongó közönség érdeklődésére - tán még azokéra is, akik okkal-oktalanul előítélettel viseltetnek az anyanyel-vünkön előadott énekbeszéd (rap) iránt. Márpedig az itt közreműködő dj-k/producerek már most szakmájuk ifjú mesterei: Ozybrks (alias Ozon), Busa, Kemon és Polskie neve és munkája ismerős lehet azoknak, akik többé-kevésbé rendszeres látogatói a Gimmeshot bulijainak, és a többiek sem feltétlenül holmi kezdők. Különösen figyelmükbe ajánlhatjuk mc Busa hajlékony, néha kifejezetten virtuóz szövegelését, és szürreálisan is szociorealista mondanivalóját. Ne feledkezzünk meg a többi mc-ről sem: Főnix, Ryzo vagy Suppa (nyilván önkényes szelekció) néha egészen poétikus, irodalmi utalásokat sem nélkülőző szövegözönt zúdít a fülünkbe. Ha pedig ráunnánk a szöveges mű-vekre, úgy számos instrumentális, mondhatni absztrakt hiphop darabot lelhetünk fel: Nad, Aadre és a már említett Ozybrks munkája itt sem hagy maga után kívánnivalót. Kellemes meglepetés Rocksteady (kedvenceim a Sima ügy és a Hol a $), s persze nem szabad megfeledkeznünk az eddig oktalanul nem említett Ba10, Phreek, Cyborg vagy éppen Akkezdetphiai szintúgy figyelemreméltó produkciójáról sem. A hallgató pedig végül "Megdől, mint Moszkván a punklány" - csak hogy idézhessük a kiadvány egyik halhatatlan sorát.

A debreceni illetőségű Monchichi Potenciál egy albummal már felhívta magára a figyelmet: az alapvetően akusztikus hangulatú hangszeres zenét játszó kollektíva lemezén (billentyűs hangszereken és a kütyük/keverőpult mögött) maga Tövisházi Ambrus (alias Erik Sumo, amúgy meg Amorf Ördögök) is ügyködött egy keveset. Az ihlető forrásokat tekintve is felfedezhető némi rokonság a két zenekar között: kedvtelve alkalmazott dub-reggae ritmika, finom jazzes futa-mok, meg a különös vonzódás a régi idők atmoszferikus (film)zenéi után. A produkció különös báját adja a két női vokalista (a mellesleg fuvolás Bicsánszky Panna és Szűcs Zsófia) - a kötelező penzumként letudott angol nyelvű darabok után akkor üt igazán a produkció, mikor magyarul énekelnek; a merész dallamvezetésű, hipnotikus Tango a lemez egyértelmű csúcspontja. Ízlésesen, finoman hangszerelt darabokat hallunk sorra, egymás után, s a hangszeres teljesítmények is tökéletesen rendben vannak. Ígéretes zenekar bemutatkozásának lehetünk tanúi, alighanem érdemes lesz élőben is lecsekkolni őket.

Memo Rec./szerzői kiadás, 2006; szerzői kiadás, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.