Csináld magad! - v.a.: Új a nap alatt; Monchichi Potenciál: Szieszta intenzív (lemez)

  • - minek -
  • 2006. június 1.

Zene

Szerencsések vagyunk: körülöttünk számtalan tehetséges, fiatal zenekészítő, producer próbálgatja szárnyait/oroszlánkörmeit, kinek mije van - bár legtöbbjük leginkább arra vágyik, hogy az elkészült műdarabok megjelenhessenek a zenepiac számukra nyilván szűkre szabott, kicsiny szegletében.

Szerencsések vagyunk: körülöttünk számtalan tehetséges, fiatal zenekészítő, producer próbálgatja szárnyait/oroszlánkörmeit, kinek mije van - bár legtöbbjük leginkább arra vágyik, hogy az elkészült műdarabok megjelenhessenek a zenepiac számukra nyilván szűkre szabott, kicsiny szegletében. Ha pedig ehhez annyi kell, hogy - kiadó híján, kényszerből - maguk adják ki dolgaikat, akkor egy pillanatig sem haboznak. Ennek szellemében született a Memo Records hiphop kiadó/kollektíva Új a nap alatt című gyűjteményes CD-je, mely bízvást tarthat számot a zenerajongó közönség érdeklődésére - tán még azokéra is, akik okkal-oktalanul előítélettel viseltetnek az anyanyel-vünkön előadott énekbeszéd (rap) iránt. Márpedig az itt közreműködő dj-k/producerek már most szakmájuk ifjú mesterei: Ozybrks (alias Ozon), Busa, Kemon és Polskie neve és munkája ismerős lehet azoknak, akik többé-kevésbé rendszeres látogatói a Gimmeshot bulijainak, és a többiek sem feltétlenül holmi kezdők. Különösen figyelmükbe ajánlhatjuk mc Busa hajlékony, néha kifejezetten virtuóz szövegelését, és szürreálisan is szociorealista mondanivalóját. Ne feledkezzünk meg a többi mc-ről sem: Főnix, Ryzo vagy Suppa (nyilván önkényes szelekció) néha egészen poétikus, irodalmi utalásokat sem nélkülőző szövegözönt zúdít a fülünkbe. Ha pedig ráunnánk a szöveges mű-vekre, úgy számos instrumentális, mondhatni absztrakt hiphop darabot lelhetünk fel: Nad, Aadre és a már említett Ozybrks munkája itt sem hagy maga után kívánnivalót. Kellemes meglepetés Rocksteady (kedvenceim a Sima ügy és a Hol a $), s persze nem szabad megfeledkeznünk az eddig oktalanul nem említett Ba10, Phreek, Cyborg vagy éppen Akkezdetphiai szintúgy figyelemreméltó produkciójáról sem. A hallgató pedig végül "Megdől, mint Moszkván a punklány" - csak hogy idézhessük a kiadvány egyik halhatatlan sorát.

A debreceni illetőségű Monchichi Potenciál egy albummal már felhívta magára a figyelmet: az alapvetően akusztikus hangulatú hangszeres zenét játszó kollektíva lemezén (billentyűs hangszereken és a kütyük/keverőpult mögött) maga Tövisházi Ambrus (alias Erik Sumo, amúgy meg Amorf Ördögök) is ügyködött egy keveset. Az ihlető forrásokat tekintve is felfedezhető némi rokonság a két zenekar között: kedvtelve alkalmazott dub-reggae ritmika, finom jazzes futa-mok, meg a különös vonzódás a régi idők atmoszferikus (film)zenéi után. A produkció különös báját adja a két női vokalista (a mellesleg fuvolás Bicsánszky Panna és Szűcs Zsófia) - a kötelező penzumként letudott angol nyelvű darabok után akkor üt igazán a produkció, mikor magyarul énekelnek; a merész dallamvezetésű, hipnotikus Tango a lemez egyértelmű csúcspontja. Ízlésesen, finoman hangszerelt darabokat hallunk sorra, egymás után, s a hangszeres teljesítmények is tökéletesen rendben vannak. Ígéretes zenekar bemutatkozásának lehetünk tanúi, alighanem érdemes lesz élőben is lecsekkolni őket.

Memo Rec./szerzői kiadás, 2006; szerzői kiadás, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.