Csináld magad! - v.a.: Új a nap alatt; Monchichi Potenciál: Szieszta intenzív (lemez)

  • - minek -
  • 2006. június 1.

Zene

Szerencsések vagyunk: körülöttünk számtalan tehetséges, fiatal zenekészítő, producer próbálgatja szárnyait/oroszlánkörmeit, kinek mije van - bár legtöbbjük leginkább arra vágyik, hogy az elkészült műdarabok megjelenhessenek a zenepiac számukra nyilván szűkre szabott, kicsiny szegletében.

Szerencsések vagyunk: körülöttünk számtalan tehetséges, fiatal zenekészítő, producer próbálgatja szárnyait/oroszlánkörmeit, kinek mije van - bár legtöbbjük leginkább arra vágyik, hogy az elkészült műdarabok megjelenhessenek a zenepiac számukra nyilván szűkre szabott, kicsiny szegletében. Ha pedig ehhez annyi kell, hogy - kiadó híján, kényszerből - maguk adják ki dolgaikat, akkor egy pillanatig sem haboznak. Ennek szellemében született a Memo Records hiphop kiadó/kollektíva Új a nap alatt című gyűjteményes CD-je, mely bízvást tarthat számot a zenerajongó közönség érdeklődésére - tán még azokéra is, akik okkal-oktalanul előítélettel viseltetnek az anyanyel-vünkön előadott énekbeszéd (rap) iránt. Márpedig az itt közreműködő dj-k/producerek már most szakmájuk ifjú mesterei: Ozybrks (alias Ozon), Busa, Kemon és Polskie neve és munkája ismerős lehet azoknak, akik többé-kevésbé rendszeres látogatói a Gimmeshot bulijainak, és a többiek sem feltétlenül holmi kezdők. Különösen figyelmükbe ajánlhatjuk mc Busa hajlékony, néha kifejezetten virtuóz szövegelését, és szürreálisan is szociorealista mondanivalóját. Ne feledkezzünk meg a többi mc-ről sem: Főnix, Ryzo vagy Suppa (nyilván önkényes szelekció) néha egészen poétikus, irodalmi utalásokat sem nélkülőző szövegözönt zúdít a fülünkbe. Ha pedig ráunnánk a szöveges mű-vekre, úgy számos instrumentális, mondhatni absztrakt hiphop darabot lelhetünk fel: Nad, Aadre és a már említett Ozybrks munkája itt sem hagy maga után kívánnivalót. Kellemes meglepetés Rocksteady (kedvenceim a Sima ügy és a Hol a $), s persze nem szabad megfeledkeznünk az eddig oktalanul nem említett Ba10, Phreek, Cyborg vagy éppen Akkezdetphiai szintúgy figyelemreméltó produkciójáról sem. A hallgató pedig végül "Megdől, mint Moszkván a punklány" - csak hogy idézhessük a kiadvány egyik halhatatlan sorát.

A debreceni illetőségű Monchichi Potenciál egy albummal már felhívta magára a figyelmet: az alapvetően akusztikus hangulatú hangszeres zenét játszó kollektíva lemezén (billentyűs hangszereken és a kütyük/keverőpult mögött) maga Tövisházi Ambrus (alias Erik Sumo, amúgy meg Amorf Ördögök) is ügyködött egy keveset. Az ihlető forrásokat tekintve is felfedezhető némi rokonság a két zenekar között: kedvtelve alkalmazott dub-reggae ritmika, finom jazzes futa-mok, meg a különös vonzódás a régi idők atmoszferikus (film)zenéi után. A produkció különös báját adja a két női vokalista (a mellesleg fuvolás Bicsánszky Panna és Szűcs Zsófia) - a kötelező penzumként letudott angol nyelvű darabok után akkor üt igazán a produkció, mikor magyarul énekelnek; a merész dallamvezetésű, hipnotikus Tango a lemez egyértelmű csúcspontja. Ízlésesen, finoman hangszerelt darabokat hallunk sorra, egymás után, s a hangszeres teljesítmények is tökéletesen rendben vannak. Ígéretes zenekar bemutatkozásának lehetünk tanúi, alighanem érdemes lesz élőben is lecsekkolni őket.

Memo Rec./szerzői kiadás, 2006; szerzői kiadás, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.