Csodajárás - Rameau: Les Paladins (A kóbor lovagok) (koncert)

Zene

A tökéletes opera-előadás olyasvalami lehet, mint a gömbvillám vagy az asztráltest: kizárólag mások elbeszélésében létezik. Bevallom, én egészen a múlt hét szerdájáig ebben a vigasztalan tévhitben éltem, s csakis a Les Arts Florissants budapesti vendégszereplésének köszönhetem, hogy végre személyesen megtapasztalhattam e kivételes tüneményt.

A tökéletes opera-előadás olyasvalami lehet, mint a gömbvillám vagy az asztráltest: kizárólag mások elbeszélésében létezik. Bevallom, én egészen a múlt hét szerdájáig ebben a vigasztalan tévhitben éltem, s csakis a Les Arts Florissants budapesti vendégszereplésének köszönhetem, hogy végre személyesen megtapasztalhattam e kivételes tüneményt. Ugyanis a William Christie által irányított régizene-alakulat, valamint az együttes operaprodukcióinak kipróbált énekes-gárdája olyan előadást rittyentett a Nemzeti Hangversenyterem dobogójára, amit nem felejtek el, amíg élek. Az estét amúgy is fölöttébb kedvező előjelek övezték, hiszen az Opera Antiqua sorozat megelőző két, hazai produkciója (az egyik Pál Tamás, a másik Vashegyi György vezérlete és jósjelei alatt) ugyancsak pazarul sikerült, a közkézen forgó lemez-, illetve videofelvételek pedig nem sok kétséget hagytak Christie-ék professzionalizmusa felől. Az előadás perfekt zenei kivitelezése, a közönségre is egyhamar átcsapó féktelen derű és elevenség, valamint a kollektív zsenialitás varázsa azonban valami nem várt, sőt nem is remélt csillagórát eredményezett. Jean Philippe Rameau 77 évesen írt, hazánkban eleddig nem játszott műremeke persze önmagában is kellemes meglepetést jelentett, mert jóllehet a barokk zene tekintélyét már réges-rég helyreállították a historikus előadásmód derék zászlóvivői, azért ily bővérű, dallam-invencióban és játékötletekben gazdag vígoperát keresve is alig találhatunk a zeneirodalomban. Christie magabiztos tájolásával a Lodovico Ariosto epikus művéből elkóborolt lovagok így már az első pillanattól fogva otthonosan mozogtak nálunk, s mindannyiunkkal megcsodáltatták a sziporkázó franciás esprit könnyed báját, a változatos tánctételeket, a lírai és parodisztikus számok virtuóz egymásutánját.

Noha a plakát még koncertszerű, illetve csak részben szcenírozott előadást ígért, azért az este ezen a ponton is jóval többet nyújtott az előzetes várakozásoknál: díszletek nélkül ugyan, de mégis komplett opera-előadást kaptunk. A két táncos-koreográfus (José Montalvo és Dominique Hervieu) által jegyzett rendezés ugyanis nemcsak színészi mikrojátékok és operaénekesi minimálmozgások levezénylésére vállalkozott, hanem a kórus és a szólisták teljes átmozgatására, egy minuciózusan kimunkált, a stílusok között önironikusan ingázó koreográfia megvalósítására. Öltözékkiegészítőként egy-egy ötletesen kijátszott színes sállal felszerelkezve a színre lépők mesterien komédiáztak, s illúziókeltően táncoltak vagy épp dulakodtak, messze maguk mögött hagyva az évszázados érát, amikor még joggal lehetett ironi-zálni az operai színjátszás kibillent-hetetlen statikusságán. S ráadásul még énekeltek is, mi több, nem is akárhogyan: a kórus kiegyenlített, simulékony hangzását, Katia Velletaz (Argie) mélyen lírai énekét, valamint Anders Dahlin (Atis) korlátozott hatóerejű, viszont eszményien kulturált (kontra)tenorját egyaránt örökétig szívébe zárta a közönség. Az opera harmadik felvonásában fölbukkanó Manto tündér-varázsló (azaz a nagyszerű kontratenor, Emiliano Gonzalez-Toro) pedig végképp elbűvölt minden jelenlévőt. Lapzártánkkor a csoportos varázslat áldásos hatása még mindig tart.

Nemzeti Hangversenyterem, december 7.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.