mi a kotta?

Csókdossa szelíden

  • mi a kotta
  • 2021. november 24.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/47. hétre

„Zeng a liget a csalogány dalain: / Mélázza a völgyi tilinkót; / A bérci patak csókdossa szelíden / A rózsafüzért, a habokba leringót; / Langy szellet a bokrot, a méh a virágot: / »Hát mink én édenem üdve, világom, / Meg nem csókoljuk-e egymást? // Hát mink meg nem csókoljuk-e egymást? / Én? – és Te? meg Ő? – Háromszívű egység! / Szép hölgyem ölén nevető kicsinyem, / Óh kérlek! óh kérlek az égre, nevess még! / Lantom szerelemre felajzva remeg: / Hadd énekelem meg gyermekemet! – / – Szerelmi dalt a fiamhoz!«” Ezzel a két szakasszal indul Jókai Mór Holt költő szerelme című versezete, amely utóbb harci robajt, dobogó paripákat és eldobott özvegyi fátylat is említ – ejnye, vajon kire gondolhatott itt a szerző? A legfeljebb mérsékelten sikerült, ám annál szélsőségesebben kulisszahasogató költemény még a jelen ajánló sorokat pötyögő Jókai-mániás számára sem lenne ismerős, ha Liszt Ferenc nem komponált volna zongorakíséretet a szöveg mellé, megalkotva ezzel egy úgynevezett melodrámát. Ilyen, manapság ritkán megszólaltatott művek jutnak elénk a BMC-ben a Kamara-Kör minifesztiválján. Így először Radnóti Róza és Wunderlich József előadásában Tennyson Enoch Ardenje – és a hozzá szerzett Richard Strauss-i zongoraszólam hangzik majd fel (november 28., négy óra), azután következnek Liszt idevágó alkotásai Ránki Fülöp és a színművész Dino Benjamin jóvoltából (november 28., hat óra), hogy végül Dani Imre és Horváth Csenge zárja a minifesztivált Grieg, Schumann és az orosz Anton Arenszkij műveivel (november 28., nyolc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.