mi a kotta?

Csókdossa szelíden

  • mi a kotta
  • 2021. november 24.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/47. hétre

„Zeng a liget a csalogány dalain: / Mélázza a völgyi tilinkót; / A bérci patak csókdossa szelíden / A rózsafüzért, a habokba leringót; / Langy szellet a bokrot, a méh a virágot: / »Hát mink én édenem üdve, világom, / Meg nem csókoljuk-e egymást? // Hát mink meg nem csókoljuk-e egymást? / Én? – és Te? meg Ő? – Háromszívű egység! / Szép hölgyem ölén nevető kicsinyem, / Óh kérlek! óh kérlek az égre, nevess még! / Lantom szerelemre felajzva remeg: / Hadd énekelem meg gyermekemet! – / – Szerelmi dalt a fiamhoz!«” Ezzel a két szakasszal indul Jókai Mór Holt költő szerelme című versezete, amely utóbb harci robajt, dobogó paripákat és eldobott özvegyi fátylat is említ – ejnye, vajon kire gondolhatott itt a szerző? A legfeljebb mérsékelten sikerült, ám annál szélsőségesebben kulisszahasogató költemény még a jelen ajánló sorokat pötyögő Jókai-mániás számára sem lenne ismerős, ha Liszt Ferenc nem komponált volna zongorakíséretet a szöveg mellé, megalkotva ezzel egy úgynevezett melodrámát. Ilyen, manapság ritkán megszólaltatott művek jutnak elénk a BMC-ben a Kamara-Kör minifesztiválján. Így először Radnóti Róza és Wunderlich József előadásában Tennyson Enoch Ardenje – és a hozzá szerzett Richard Strauss-i zongoraszólam hangzik majd fel (november 28., négy óra), azután következnek Liszt idevágó alkotásai Ránki Fülöp és a színművész Dino Benjamin jóvoltából (november 28., hat óra), hogy végül Dani Imre és Horváth Csenge zárja a minifesztivált Grieg, Schumann és az orosz Anton Arenszkij műveivel (november 28., nyolc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.