Csökkenteni, szűrni, alámenni

Koncertszervezés a válság után

  • Vincze Ádám
  • 2012. április 25.

Zene

A gazdasági válság hatásai alól a szórakoztatóipar, ezen belül a koncertszervezők sem tudták kivonni magukat - a válság kezdete óta eltelt három év jól érzékelhető változásai ugyanakkor nem formálták át drasztikusan a szakmát. Körképünkben nyolc kisebb-nagyobb, külföldi zenekarokat rendszeresen hazánkba csábító koncertszervező cég és egy saját szervezésű rendezvényekkel is dolgozó klub, az A38 hajó egy-egy munkatársával elemezzük a helyzetet.

Egyáltalán nem meglepő módon komoly véleménykülönbségek alakultak ki a megkérdezett szervezők körében, ami főleg annak tudható be, hogy az általuk összehozott koncertek mérete eléggé különböző. Abban ugyanakkor mindenki egyetértett, hogy a koncertek nézőszáma - ha nem is mindenhol drasztikusan, de érezhetően - csökkent, ahogy abban sem volt vita, hogy a szakmának a legnagyobb kárt az Európában példátlan módon 27 százalékra emelt általános forgalmi adó okozta.

A válság általános hatásai, úgy tűnik, a nagyobb rendezvényeket viselték meg jobban. A stadionkoncertekre specializálódó Live Nation nevében nyilatkozó Borsos László szerint hazánkba egyenesen mostanra gyűrűzött be igazán a gazdasági válság, aminek eredményeként az emberek válogatósabbak lettek, jobban meggondolják, hogy mire költsék a pénzt. Nem csak nekik jelent komoly problémát ugyanakkor az állandó árfolyam-ingadozás: emiatt ugyanis értelemszerűen mindenkinek jóval nehezebb kalkulálnia a várható bevétellel.

Azzal kapcsolatban, hogy az utóbbi időben mennyivel is csökkent a koncertlátogatók száma, a vélemények eltérőek voltak: a többnyire pár ezres bulikat szervező Livesound munkatársa, Bogdan Gomilko egyenesen húsz-huszonöt százalékos visszaesésről beszél, míg az underground zenekarok klubkoncertjeivel foglalkozó szervezők ezt az arányt nem látják annyira drasztikusnak - az Rnr666 színeiben dolgozó Csühös Pál szerint például maga a közönségszám nem csökkent, csak ők szerveznek némileg kevesebb koncertet.

Közismert problémája a szakmának a koncertgázsik folyamatos emelkedése is, aminek az a fő oka, hogy a sokszor szinte nullára csökkenő lemezeladások miatt ma leginkább az élő fellépésekből tud megélni egy zenekar. Az undergroundban, illetve a mainstreamebb vonalon dolgozó szervezők között ebben sem volt egyetértés. A Bálványvér Bookinggal klubkoncerteket szervező Restár Milán szerint egyenesen csökkentek a gázsik, és az ötven-száz főt megmozgató kis zenekarok inkább a sűrűbb koncertezést választják. A Negative Art tulajdonosa, a szintén főként klubokban dolgozó, de nagyobb koncerteket is - ilyen volt például tavaly a Petőfi Csarnokban a Kyuss Lives! fellépése - szép számmal szervező Varga Balázs szintén azon a véleményen van, hogy a koncertgázsik egyáltalán nem emelkedtek, csupán különleges események, például egy-egy újjáalakuló zenekar nosztalgiaturnéja esetében. A főleg rock/metál/hardcore zenekarokat hazánkba hívó Skalar Music munkatársa, Horváth Máté tapasztalata viszont tökéletesen más: ő úgy látja, hogy a közelmúltban százhúsz-száznyolcvan százalékkal emelkedtek meg a gázsik, de van olyan előadó, aki a felhajtásnak köszönhetően egyenesen háromszor magasabb áron koncertezik ma, mint korábban. Borsos László is ugyanezt tapasztalja, ő azonban ezt a folyamatot nem a csökkenő lemezeladásoknak tudja be, hanem inkább annak a ténynek, hogy világszerte megnőtt az igény az élő koncertek iránt.

Áron alul vagy ingyen

Magyarország ráadásul kivételesen rossz helyzetben van a jegyárképzés terepén a fizetőképes kereslet szűkössége és a már említett 27 százalékos áfa miatt: a szervezők nálunk kénytelenek olyan alacsonyan tartani a jegyárakat, amennyire csak tudják - de ez persze a másik félen is múlik. Arra a kérdésre, hogy egy adott zenekar menedzsmentje mennyire rugalmas a fellépti díjat illetően, egészen eltérő válaszok születtek. Borsos szerint semennyire: a megaprodukciókért egy itthoni szervezőnek is pontosan ugyanannyit kell fizetnie, mint a külföldieknek. A klubokba és közepes méretű termekbe is szervező Hammer Concerts nevében nyilatkozó Hartmann Kristóf és Skalar Music-os kollégája viszont azt tapasztalja, hogy a gázsi és a belépőjegyek beárazása mindig az adott zenekartól és a menedzsmentjétől függ, és a legtöbbjükkel azért lehet egyezkedni, mert belátják, hogy Budapesten nem lehet annyit elkérni egy koncertbelépőért, mint mondjuk Bécsben. Az A38 hajó programszervezője, Bende Zsuzsanna szerint is muszáj alámenni a külföldi gázsinak és a jegyáraknak, hiszen ellenkező esetben nem lehet rentábilisan kihozni egy koncertet - ám szerinte éppen ezért erősödik az a tendencia, hogy a turnézó zenekarok általában megállnak Bécsnél, mert nem buli nekik kevesebb pénzért Magyarországon játszani.


Fotó: Galló Rita

 

A mostanában elterjedt ingyenes koncertekről egyik szervező sincs túl jó véleménnyel: egyöntetűen úgy gondolják, hogy az ilyen rendezvények elszaporodása csökkenti az élő zene presztízsét, és hozzászoktatja a közönséget ahhoz, hogy ne fizessen a belépőért, ami természetesen meg is látszik a fizetős koncertek látogatottságán. Többen ugyanakkor nem zárkóztak el teljesen a dologtól. Horváth szerint egy-egy ingyenes koncert - ha nem ész nélküli gyakorisággal szervezik - kiváló promóciós lehetőség, míg Varga és Hartmann is úgy látja, hogy csak a teljesen ingyenes rendezvények károsak: előbbi a lefogyasztható árú belépőben hisz, utóbbi pedig az olyasfajta csomagkapcsolt akciókban, mint amit a Hammerworld magazinnal csinálnak, ahol gyakran koncertjegyet kap az újságot megvásárló rajongó. A helyzet azért sem egyértelmű, mert a rendezvényt befogadó kluboknak a több néző és az intenzívebb fogyasztás miatt sokszor jobban megérheti egy-egy ingyenes koncert.

Ami a koncerthelyszíneket illeti, a választás minden szervező szerint elsősorban pénzfüggő, valamint az adott zenekar preferenciáit tartják szem előtt - ezzel együtt szinte mindenkinek megvannak a saját bejáratott terei. Az Rnr666 például szinte kizárólag a Trafikba szervezi a koncertjeit: Csühös meglátása szerint kevés az ilyen volumenű koncerteket lebonyolítani képes klub, ráadásul újabban három hónapra előre be vannak táblázva a helyek. Mindazonáltal a kluboknál legalább megvan a választás lehetősége, míg az igazán nagy tömeget befogadni képes helyeknél ez koránt sincsen így. Amint azt Borsos László a Narancs online kiadásának tavaly - a Red Hot Chili Peppers le nem szervezésének okait körbejáró cikkben: Máshol csíp - elmondta, negyven-ötven ezres stadionokra tervezett turnéknál csak a rendkívül lerobbant, részleges bontás előtt álló Puskás Ferenc Stadion jöhetne szóba, mert beépítetlen területeken (tőlünk nyugatabbra gyakran repülőterek közelébe szervezik a megakoncerteket) az odatelepítendő infrastrukturális elemek annyira megdrágítanának egy-egy ilyen rendezvényt, hogy már túlságosan kockázatos volna belevágni. Pláne, hogy az utóbbi évek tapasztalatai szerint Magyarországon a nagyszabású, drágább jegyeket igénylő koncertek esetében negyvenezer főnél több jegyvásárló nemigen mozgatható meg semmilyen zenekarral sem (az egyetlen kivétel Borsos szerint a U2 lenne - róluk pár éve szintén a stadion elfogadhatatlan állapota miatt csúsztunk le).

Egy város mind felett

A szervezőkkel beszélve az is világosan kiderült, hogy mindannyian gyakorlatilag kizárólag Budapestre koncentrálnak. Külföldi klubzenekarok felléptetése egy megfelelő nagyságú városban - Pécsett, Szegeden, Debrecenben vagy akár Szolnokon - esetleg összehozható, bár a zenekarok budapesti gázsiját már ezeken a helyeken sem lehet általában kitermelni, így az ilyen események száma meglehetősen csekély; aki pedig megaprodukciókra vágyik, annak szinte minden esetben a fővárosba kell utaznia.

Egy-egy koncertszervezői mellényúlás akár többmilliós bukást is eredményezhet az eseményt tető alá hozó cégnek, így a szervezőknek elemi érdekük, hogy komoly körültekintéssel kössék le az adott produkciót. Az igényfelmérésre azonban - a nemzetközi média és a közösségi portálok rendszeres figyelésén túl - nincs konkrét recept. Általános vélemény, hogy a megaprodukciók általában megbízhatóbban hozni tudják az elvárt nézőszámot, míg a klubkoncertek gyakorlatilag lutrinak számítanak, és a szervezők jórészt az intuícióikban és a rutinjukban bíznak. És persze abban, hogy lassan majd talán kicsit jobbra fordul a helyzet: addig is megkérdezetteink erősebb minőségi szűrést írnak elő maguknak, valamint a koncertmennyiség diszkrét moderálását.

Érdekes ugyanakkor, hogy ezen a túltelítettnek és egyúttal bizonytalannak gondolt piacon is találhatók még rések, és érkezhet az eddigiek mellé új versenyző. Mender Szilvia annak a frissen alakult Soundkitchennek a képviseletében nyilatkozott, amely a Lamb koncertjét szervezte tavaly év végén az A38-ra. Elmondása szerint pusztán rajongóként szerette volna megnézni a Lambet, és mivel egyik magyarországi cég sem mutatott a koncert leszervezésével kapcsolatos érdeklődést, végül saját maga csinálta meg - valahogy úgy, ahogy annak idején a hardcore-koncerteket szervezték a magyar színtér aktív tagjai. A Soundkitchené egyértelmű sikersztori: a telt házas Lamb-koncertet a dEUS felléptetése követte március elején, és a cég az eredményeket látva a következő hetekben-hónapokban további zenekarokat is elhoz Magyarországra. A rendezvényszervezői tudással dolgozó, bár a zenei szakmát még csak most tanulgató Mender szerint a menedzsmentekkel kimondottan könnyű tárgyalni, mert abszolút nem érdekli őket a szervező személye addig, ameddig a gázsira rendelkezésre áll a pénz; viszont szerinte már Budapest sem elég nagy piac a nagyobb nevek számára: úgy látja, az ügynökségeknek egyre kevésbé áll érdekükben egy-egy magyarországi koncert tető alá hozása, ami hosszabb távon egyértelműen az élő koncertek mennyiségének csökkenését vonhatja maga után.


Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.