mi a kotta?

Csonkult ágyékkal

  • mi a kotta
  • 2022. március 23.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/12. hétre

„Scylla jön és fürdik, lemerül hasa legközepéig, / s látja, hogy ágyékát ugató szörnyek koszorúzzák; / nem hiszi még, hogy az ő testének része e szörnyek / rút raja: fut-menekül, vágyik tovaűzni riadtan / szemtelen ajkaikat – s viszi, miktől futna, kutyáit; / és testét, combját, s amikor tapogatja a lábát, / Cerberus-ajkat lel mindenhol a tagja helyében: / áll kutya-szörnyeken így, csonkult ágyékkal ezeknek / szabva határt hátul, hasa vélük dombosodik ki.” Ovidius előadásában így járt a szegény vízi nimfa, Szkülla, aki hiába menekült Glaukosz tengeristen szerelmi ajánlatai elől, a féltékeny Kirké mégis elveszejtette: megmérgezte a fürdővízét akaratlan riválisának, akiből ilyesformán valóságos szörny vált. A görög mitológia e környezetszennyezéssel egybekötött háromszögdrámája szolgáltatta a barokkosan elváltoztatott témát ahhoz az 1746-os ötfelvonásos operához, amelynek szerzője az utóbb – 18 évvel később – a saját házában meggyilkolt komponista és hegedűvirtuóz, Jean-Marie Leclair volt. A Scylla et Glaucus koncertszerű megszólaltatását most Vashegyi György kínálja számunkra: saját együttesei élén és szokás szerint avatott nemzetközi előadógárdával, így többek közt Véronique Gens Kirkéjével (Zeneakadémia, március 26., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.