Cult of Luna: Eternal Kingdom (lemez)

  • - vincze -
  • 2008. június 26.

Zene

A svéd posztmetál vagy poszthardcore (amelyik tetszik, a kategória zenekarainak nagy része úgyis a Neurosis-diszkográfiából él) Cult Of Luna a címadó lemez és a The Beyond útkeresése után úgy látszik, megtalálta önmagát.
A svéd posztmetál vagy poszthardcore (amelyik tetszik, a kategória zenekarainak nagy része úgyis a Neurosis-diszkográfiából él) Cult Of Luna a címadó lemez és a The Beyond útkeresése után úgy látszik, megtalálta önmagát. Az Eternal Kingdom már az ötödik lemeze, és úgy indul, ahogyan a két évvel ezelõtti Somewhere Along The Highway befejezõdött. Aztán olyan is végig, irányvonalügyileg mármint, mert az Eternal Kingdommal ugyan nem sikerült megfejelnie eddigi csúcsmunkáját, a Salvationt (csendben teszem hozzá, hogy egyes pillanatoknál, mondjuk a majd' tizenkét percet nyaldosó, monstruózus Ghost Trail álomszerû témázgatásaiba belemerülve még azt is megkockáztatnám, hogy tán mégis), de a savanykás, semmibe hömpölygõ, fásult elõdjénél mindenképpen sokkal jobb ez a lemez. Az Eternal Kingdom azt is fényesen bebizonyítja, hogy ha lenne ennek a beborult, lassan lépegetõ, megkeseredett zenei stílusnak hármas toplistája, a Cult Of Luna mindenképpen ott állna a bronzérmes helyén, az aranyérmes Neurosis és a másodiknak befutó Isis mellett. A megújulási szándékot hiányolom kicsit ebbõl a brigádból, mert a Salvationnel megszeretett csapat még mindig pontosan ugyanaz, mint négy évvel ezelõtt. Még mindig képesek álomszerû akusztikus témákat írni, sok-sok delay és echo effekttel nyakon öntve, hogy aztán egy-egy szélesen pengetett, csak minimálisan zajos, repetitív riff oldja fel a feszültséget, és Klas Rydberg vokálja sem szelídült csöppet sem: továbbra is ugyanazzal a keserû üvöltéssel operál, mint korábban, ez pedig a következõ lemezre, legyen bármennyire profi az elõadás, már nem lesz elegendõ. Meglátjuk.

Earache, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.