Cult of Luna: Eternal Kingdom (lemez)

  • - vincze -
  • 2008. június 26.

Zene

A svéd posztmetál vagy poszthardcore (amelyik tetszik, a kategória zenekarainak nagy része úgyis a Neurosis-diszkográfiából él) Cult Of Luna a címadó lemez és a The Beyond útkeresése után úgy látszik, megtalálta önmagát.
A svéd posztmetál vagy poszthardcore (amelyik tetszik, a kategória zenekarainak nagy része úgyis a Neurosis-diszkográfiából él) Cult Of Luna a címadó lemez és a The Beyond útkeresése után úgy látszik, megtalálta önmagát. Az Eternal Kingdom már az ötödik lemeze, és úgy indul, ahogyan a két évvel ezelõtti Somewhere Along The Highway befejezõdött. Aztán olyan is végig, irányvonalügyileg mármint, mert az Eternal Kingdommal ugyan nem sikerült megfejelnie eddigi csúcsmunkáját, a Salvationt (csendben teszem hozzá, hogy egyes pillanatoknál, mondjuk a majd' tizenkét percet nyaldosó, monstruózus Ghost Trail álomszerû témázgatásaiba belemerülve még azt is megkockáztatnám, hogy tán mégis), de a savanykás, semmibe hömpölygõ, fásult elõdjénél mindenképpen sokkal jobb ez a lemez. Az Eternal Kingdom azt is fényesen bebizonyítja, hogy ha lenne ennek a beborult, lassan lépegetõ, megkeseredett zenei stílusnak hármas toplistája, a Cult Of Luna mindenképpen ott állna a bronzérmes helyén, az aranyérmes Neurosis és a másodiknak befutó Isis mellett. A megújulási szándékot hiányolom kicsit ebbõl a brigádból, mert a Salvationnel megszeretett csapat még mindig pontosan ugyanaz, mint négy évvel ezelõtt. Még mindig képesek álomszerû akusztikus témákat írni, sok-sok delay és echo effekttel nyakon öntve, hogy aztán egy-egy szélesen pengetett, csak minimálisan zajos, repetitív riff oldja fel a feszültséget, és Klas Rydberg vokálja sem szelídült csöppet sem: továbbra is ugyanazzal a keserû üvöltéssel operál, mint korábban, ez pedig a következõ lemezre, legyen bármennyire profi az elõadás, már nem lesz elegendõ. Meglátjuk.

Earache, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”