Lemez

Danko Jones: Fire Music

  • Soós Tamás
  • 2015. április 6.

Zene

Danko Jonesról három dolgot érdemes tudni: nyelve Gene Simmonsénál is nyúlánkabb és csípősebb, a dobosokat a Spinal Tapnél is gyorsabban fogyasztja, és a nullás évek legjobb garázsrocklemezei közül hármat is ő hozott össze (Born A Lion, We Sweat Blood, Sleep Is The Enemy). Danko amolyan posztmodern rockhős, aki úgy túlozza el ironikusan a klasszikus rocksztárhabitust, hogy közben abszolút komolyan lehet venni azt a tépázhatatlan magabiztosságot, azt a zsigeri, macsó energiát, ami a színpadon árad az amúgy puha beszédű, intelligens kanadai srácból. Produkciója csak ott csúszott meg, hogy 2008-tól kezdve túlfeszítette a határait, mikor ugató beszédénekét poposan kent dallamokra cserélte. Az altrock felé kormányzott, szürke Rock And Roll Is Black And Blue után most sem tért vissza a korai lemezek AC/DC-féle bugirockriffeléséhez meg a lendületből légbasszusozható tuskóságokhoz, de új énekmodorához jobban passzoló stílust választott. A Fire Music Danko Jones csordavokálos, punkmetalos albuma, amelyet bevallottan a Misfits koszos, bitumenbonyolultságú dalainak örökségében merített meg. A Body Bagsbe például olyan riffet és sodrást pumpált a rocktrió, hogy az rögtön örökbérletet váltott a Danko-besztofba. Mellé pár régi ­vágású ösztönrockdalt meg egy ­southern country hangulatú Watch You Slide-ot rámolt, a She Ain’t Coming Home-ban pedig egyenest a Judas Priest ikerszólóit és (sajnos) James Hetfield énekstílusát idézte meg. Bár néhány puhított töltelék is felcsúszott rá, végre megint húz és lüktet az új Danko-lemez.

Bad Taste Records, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.