Lemez

Danko Jones: Fire Music

  • Soós Tamás
  • 2015. április 6.

Zene

Danko Jonesról három dolgot érdemes tudni: nyelve Gene Simmonsénál is nyúlánkabb és csípősebb, a dobosokat a Spinal Tapnél is gyorsabban fogyasztja, és a nullás évek legjobb garázsrocklemezei közül hármat is ő hozott össze (Born A Lion, We Sweat Blood, Sleep Is The Enemy). Danko amolyan posztmodern rockhős, aki úgy túlozza el ironikusan a klasszikus rocksztárhabitust, hogy közben abszolút komolyan lehet venni azt a tépázhatatlan magabiztosságot, azt a zsigeri, macsó energiát, ami a színpadon árad az amúgy puha beszédű, intelligens kanadai srácból. Produkciója csak ott csúszott meg, hogy 2008-tól kezdve túlfeszítette a határait, mikor ugató beszédénekét poposan kent dallamokra cserélte. Az altrock felé kormányzott, szürke Rock And Roll Is Black And Blue után most sem tért vissza a korai lemezek AC/DC-féle bugirockriffeléséhez meg a lendületből légbasszusozható tuskóságokhoz, de új énekmodorához jobban passzoló stílust választott. A Fire Music Danko Jones csordavokálos, punkmetalos albuma, amelyet bevallottan a Misfits koszos, bitumenbonyolultságú dalainak örökségében merített meg. A Body Bagsbe például olyan riffet és sodrást pumpált a rocktrió, hogy az rögtön örökbérletet váltott a Danko-besztofba. Mellé pár régi ­vágású ösztönrockdalt meg egy ­southern country hangulatú Watch You Slide-ot rámolt, a She Ain’t Coming Home-ban pedig egyenest a Judas Priest ikerszólóit és (sajnos) James Hetfield énekstílusát idézte meg. Bár néhány puhított töltelék is felcsúszott rá, végre megint húz és lüktet az új Danko-lemez.

Bad Taste Records, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.