Lemez

Keleti nyitás

Cecilia Bartoli – St Petersburg

Zene

A Pikk dáma című Csajkovszkij-opera második felvonásában II. (Nagy) Katalin cárnő érkezését várják a bálba, és nem is hiába: minden oroszok édesanyácskája végül valóban tiszteletét is teszi a derék Jeleckij herceg szentpétervári palotájában.

Természetesen az uralkodónő mint kultúrlény és mint Európának imponálni vágyó felvilágosult despota a valóságban is kapcsolatba került az opera műfajával. Csakúgy, ahogyan azt két cárnő elődje, Anna és Erzsébet is tette. Ez a három 18. századi nagyasszony a titkos főszereplője Cecilia Bartoli leg­újabb árialemezének, amely ismét egyszerre bámultatja velünk a megunhatatlanul színes egyéniségű énekesnőt és a kottatárakat szorgosan búvárló kutatót. Merthogy a szentpétervári Mariinszkij Színház olasz operagyűjteményének archívumából most tizenegy hanglemez-világpremier került CD-re, hála Bartoli szűnni nem akaró kíváncsiságának.

Anna, Erzsébet és Katalin cárnők ugyanis a maguk idejében látványos nyitást vittek végbe, udvaruk fényét operatársulatok vendégelésével, nyugati zeneszerzők foglalkoztatásával, rendszeres opera-előadásokkal emelve. Ezt a többé-kevésbé hermetikus, szentpétervári opera-Atlantiszt idézik most föl a több évszázados némaság után megszólaltatott áriák a kor első, másod- és talán harmadosztályú operakomponistáinak műveiből kiválogatva. A talán szót használtuk, hiszen úgy lehet, például Domenico Dall’Oglio és munkatársa, Luigi Madonis inkább csak a korabeli muzikális derékhad hasznos munkása volt, ám közös művük mégis cáfolni látszik ezt a besorolást. A lemezen felhangzó legkorábbi ária, a Hasse-féle Titus kegyelme elé komponált s Rutenia allegorikus alakjának szájába adott Prológus ugyanis oly megejtő pasztorális bájjal igéz – az énekszólamban és kíséretében egyaránt –, hogy az mestert, illetve mestereket jelez a hallgató számára. Közben persze arra is méltán gondolhatunk, hogy az Erzsébet cárnő megkoronázását köszöntő alkotás (Mozart révén tudhatjuk, a Titus kegyelme az évszázad népszerű koronázási darabjának számított Európa-szerte) szexepiljét jelentős részben annak a meggyőző erőnek köszönheti, amely Bartoli és az őt kísérő nagyszerű historikus együttes, az I Barocchisti érzékeny együttműködéséből és közös hitéből árad.

Hasonlóképpen morfondírozhatunk magunkban egy sort Hermann Raupach alkotói nagyságrendjén, hiszen a pár esztendőn át a szentpétervári udvari komponista tisztét betöltő zeneszerző 1758-as, orosz nyelvű operájáról (Altsesta – azaz Alkésztisz) eddig hír se igen járta – most pedig remekműnek tetszik mindkét lemezre rögzített áriája. Különösen Hercules fejedelmi tartású kísérettel gazdag, pazar lendületű magándala bizonyulhat lenyűgözőnek: Bartoli fölényesen bravúros koloratúrafutamaival meg azzal a végeredményben sikeres küzdelemmel, amelyet az énekesnő az orosz szöveggel megvívott. Merthogy Cecilia Bartoli még mindig őrzi a veretlenségét.

Decca, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.