Koncert

Moritz von Oswald Trio Feat. Tony Allen, M. Loderbauer

  • - minek -
  • 2015. április 6.

Zene

Ritka alkalom, hogy egy színpadon ennyi élő legendát fülelhetünk meg – ráadásul úgy, hogy a közös zenélés szinte minden ponton klappol! Moritz von Oswald még a Neue Deutsche Welle-időkben kezdte pályafutását (Palais Schaumburg, dob) hogy idővel az utóbbi évtizedek egyik legbefolyásosabb, legtöbbet hivatkozott elektronikus zenekészítőjévé avanzsáljon. Amikor Max Loderbauerrel kezdett dolgozni (aki egykor a Sun Electric duó tagjaként készített zenéket), gyorsan kiderült, hogy rokonlélekkel hozta össze a sors – néhány éve pedig összeálltak a nigériai doboslegendával, Tony Allennel (aki még Fela Kuti oldalán igazolta kivételes virtuozitását), és ezzel egészen új dimenziók nyíltak meg előttük.

A Trafó színpadán gyorsan kiderül, hogyan működik a sajátos tri­cikli: Loderbauer dobja fel rendre az analóg kütyükből elővarázsolt témákat, hol egyszerűnek tűnő, ámde annál rafináltabb groove-okat, néha szinte már félkész kompozíciókat – Oswald pedig még működő fél kezével aprólékosan effektezi ezeket. És Tony Allennek (hangsúlyoznunk kell: idén tölti be a 75-öt) elég csak meghallania az afrobeat- és dubmintá­zatokkal átszőtt repetitív technoid struktúrákat, és máris virtuóz, néha alig követhető, mégis maguktól értetődőnek tűnő ritmusokká tördeli az analóg hangképeket. Allen dobolása maga a finomság, a látszólagos lazaság és tökéletes elegancia: mozdulatai takarékosan és hibátlanul, szépen kivitelezettek, a dob hangja nem nyomja el, pusztán keretbe foglalja és újrarétegezi a keze alá diktált változatos, magukban is rafinált elektronikus zenei textúrákat. A szemünk előtt, a fülünk hallatára mixelődik össze az élő zenei hangzás és az analóg elektronika: az organikusan örvénylő végeredmény lenyűgöz, ugyanakkor ellenállhatatlanul mozgatni kezd. A minden szemszögből élvezetesnek tűnő csapatmunka megérdemelt, frenetikus sikert arat – végül csak egy ráadást adnak, pedig volna igény többre is.

Trafó, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.