Koncert

Moritz von Oswald Trio Feat. Tony Allen, M. Loderbauer

  • - minek -
  • 2015. április 6.

Zene

Ritka alkalom, hogy egy színpadon ennyi élő legendát fülelhetünk meg – ráadásul úgy, hogy a közös zenélés szinte minden ponton klappol! Moritz von Oswald még a Neue Deutsche Welle-időkben kezdte pályafutását (Palais Schaumburg, dob) hogy idővel az utóbbi évtizedek egyik legbefolyásosabb, legtöbbet hivatkozott elektronikus zenekészítőjévé avanzsáljon. Amikor Max Loderbauerrel kezdett dolgozni (aki egykor a Sun Electric duó tagjaként készített zenéket), gyorsan kiderült, hogy rokonlélekkel hozta össze a sors – néhány éve pedig összeálltak a nigériai doboslegendával, Tony Allennel (aki még Fela Kuti oldalán igazolta kivételes virtuozitását), és ezzel egészen új dimenziók nyíltak meg előttük.

A Trafó színpadán gyorsan kiderül, hogyan működik a sajátos tri­cikli: Loderbauer dobja fel rendre az analóg kütyükből elővarázsolt témákat, hol egyszerűnek tűnő, ámde annál rafináltabb groove-okat, néha szinte már félkész kompozíciókat – Oswald pedig még működő fél kezével aprólékosan effektezi ezeket. És Tony Allennek (hangsúlyoznunk kell: idén tölti be a 75-öt) elég csak meghallania az afrobeat- és dubmintá­zatokkal átszőtt repetitív technoid struktúrákat, és máris virtuóz, néha alig követhető, mégis maguktól értetődőnek tűnő ritmusokká tördeli az analóg hangképeket. Allen dobolása maga a finomság, a látszólagos lazaság és tökéletes elegancia: mozdulatai takarékosan és hibátlanul, szépen kivitelezettek, a dob hangja nem nyomja el, pusztán keretbe foglalja és újrarétegezi a keze alá diktált változatos, magukban is rafinált elektronikus zenei textúrákat. A szemünk előtt, a fülünk hallatára mixelődik össze az élő zenei hangzás és az analóg elektronika: az organikusan örvénylő végeredmény lenyűgöz, ugyanakkor ellenállhatatlanul mozgatni kezd. A minden szemszögből élvezetesnek tűnő csapatmunka megérdemelt, frenetikus sikert arat – végül csak egy ráadást adnak, pedig volna igény többre is.

Trafó, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.