Csillámos derű - Darkstar: News From Nowhere

  • - minek -
  • 2013. április 8.

Zene

Az eredetileg duóként induló, majd trióvá terebélyesedő brit formáció néhány évvel ezelőtt már végrehajtotta a maga kopernikuszi fordulatát: az eredetileg kétségtelenül agyas posztdubstep/UK garage típusú tánczenékben utazó James Young és Aiden Whalley maga mellé vette James Buttery vokalistát, és így csináltak egy figyelemre méltó elektropop/sötét szintipop albumot (North, 2010). Ennek az anyagát rögvest el is hozták az A38-ra, s a koncertprogram kissé meg is lepte az amúgy családias publikum más zenére számító felét - pedig a tintakék sötétségben úszó színpadon szintijeik fölé görnyedő hangmesterek és a magányos vokalista produkciója még fényesebb jövőt sejtetett. S lám, az új albummal visszavonhatatlanul teljes jogú tagjai lettek a zenekészítők hagyományos dalformákban utazó közösségének - mondjuk, ők leginkább analóg kütyükkel próbálják magukat kifejezni (ami minimum a 70-es évek óta nem számít istenkísértésnek).


 

Jól fésült és komponált, szellemes dalok egész sorát tudták megírni és rögzíteni ezúttal, a tónus ráadásul sokat finomult a kissé gépies North óta - egyfajta szelíd melankóliáig, sőt visszafogott derűig jutottak. Az érzelmességet kiemeli Buttery karakteres falzett vokálja, ami még ebben a hangfekvésben sem irritáló, s ez szinte csodaszámba megy. Young és Whalley pedig annyi ötletet, szellemességet és csillámot pakolt a számokba, amennyit csak nem szégyellt. Az már csupán ráadás, hogy a dalok közül a maga nemében több is majdhogynem slágervárományos: a Timeaway, az Armonica és az Amplified Ease mindenképpen ezek közé sorolható.

Warp/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.