Lemez

Darvas Benedek–Czitrom Ádám: Láttalak, hallottalak, elkövetlek

  • - minek -
  • 2018. június 30.

Zene

A magyar popzene kreatívabb oldala – a viszonylagos elzártság és a nemzetközi divathullámok ellenében is – gazdag és jól felismerhető a karakteres életművekben. Az ilyesmi nem csak a sűrűn előforduló epigonokat ösztönözheti, alkalmas az egyszerre gunyoros és tiszteletteljes megidézésre, a stíluselemek karikatúraszerű kiemelésére is. Voltaképpen csoda, hogy eddig hiányzott az irodalomban már bevált műfaj (hogy csak Karinthyt említsük) zenei adaptációja, így még nagyobb dicséret illeti Darvas Benedek billentyűst és Czitrom Ádám gitárost, akik kedvenceik világát mesteri karikatúrákban teremtették újra. Gyakorlatilag maguk szólaltatnak meg minden más hangszert is, Darvas a fő vokalista, mellette több számban Ádám Rita énekesnő remekel (a magyar alterock jól áll női előadókban is). A duó gazdag képzelőerővel, erős beleélési képességgel és jó stílusérzékkel nem híres számokat dolgozott fel, hanem hozzáírtak az így is terjedelmes életművekhez. A témák többször is előkerülnek, a szöveges és zenés motívumok folytatódnak – ahogy az ál-Quimby Kalóztánc jogos folytatása az ál-Csík Zenekarnak szentelt Dunaújvárosi gyűjtés, Darvas pedig szinte vérfagyasztó mint Kiss Tibi, Víg Mihály, Lovasi, Menyhárt, sőt Ujj Zsuzsi és Méhes Marietta második megtestesülése. A karikatúrákból a maguk módján koherens zenei világot teremtettek, ahol minden átirat önmagában és a többivel együtt, egymásra feleselve is érvényes lehet.

NarRator Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.