Lemez

Darvas Benedek–Czitrom Ádám: Láttalak, hallottalak, elkövetlek

  • - minek -
  • 2018. június 30.

Zene

A magyar popzene kreatívabb oldala – a viszonylagos elzártság és a nemzetközi divathullámok ellenében is – gazdag és jól felismerhető a karakteres életművekben. Az ilyesmi nem csak a sűrűn előforduló epigonokat ösztönözheti, alkalmas az egyszerre gunyoros és tiszteletteljes megidézésre, a stíluselemek karikatúraszerű kiemelésére is. Voltaképpen csoda, hogy eddig hiányzott az irodalomban már bevált műfaj (hogy csak Karinthyt említsük) zenei adaptációja, így még nagyobb dicséret illeti Darvas Benedek billentyűst és Czitrom Ádám gitárost, akik kedvenceik világát mesteri karikatúrákban teremtették újra. Gyakorlatilag maguk szólaltatnak meg minden más hangszert is, Darvas a fő vokalista, mellette több számban Ádám Rita énekesnő remekel (a magyar alterock jól áll női előadókban is). A duó gazdag képzelőerővel, erős beleélési képességgel és jó stílusérzékkel nem híres számokat dolgozott fel, hanem hozzáírtak az így is terjedelmes életművekhez. A témák többször is előkerülnek, a szöveges és zenés motívumok folytatódnak – ahogy az ál-Quimby Kalóztánc jogos folytatása az ál-Csík Zenekarnak szentelt Dunaújvárosi gyűjtés, Darvas pedig szinte vérfagyasztó mint Kiss Tibi, Víg Mihály, Lovasi, Menyhárt, sőt Ujj Zsuzsi és Méhes Marietta második megtestesülése. A karikatúrákból a maguk módján koherens zenei világot teremtettek, ahol minden átirat önmagában és a többivel együtt, egymásra feleselve is érvényes lehet.

NarRator Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.