Lemez

Emmanuel Krivine: Debussy

  • - csk -
  • 2018. június 30.

Zene

Vannak lemezek, amelyek pusztán gyönyörködtetnek – és akadnak mások, amelyekkel mondani is kívánt valamit a zenéről a felvételek készítője. Emmanuel Krivine és a Francia Nemzeti Zenekar Debussy-CD-je az utóbbi kategóriába sorolható. A tenger két változata és a (kétszer hármas tagolódású) zenekari Images-sorozat megszólaltatásával ez a korong azt igyekszik tudatosítani, hogy Debussy – aki Monsieur Croche álnéven publikált írásaiban kifejezte ellenszenvét a német/osztrák szimfóniahagyomány iránt – a négytételes szimfóniamodell helyett inkább zenekari triptichonokban kívánta kiélni szimfonikus ambícióit. (Idesorolhatnánk még a lemezen nem szereplő Három noktürnt is.)

Ez persze igaz, de nem az a fontos, hogy egy szimfonikus mű hány tételes (hiszen éppenséggel háromtételes szimfóniák is akadnak), hanem az, hogy egy tétel belsejében mi történik: hogyan építi fel és tagolja a zeneszerző a folyamatot – s Debussy ebben volt nagy újító a maga képlékenyen sejtelmes, illusztratív formáival, amelyekben a vonal helyett a folt uralkodik.

A lengyel anyától és orosz apától származó, hetvenegy éves francia karmestert ismerjük – húsz éve az Orchestre National de Lyont vezényelte Budapesten emlékezetesen –, ám régen hallottuk. Az újabb találkozás igazolja a hajdani kellemes emléket: a felvételeken a muzsikálás csupa szín és rugalmasság, érzékiség és dinamizmus – képzeletünk horizontján látomások váltják egymást. Megszületik a varázslat: a csodált és visszatükrözni vágyott természet új életre kel Debussy hangjaiban.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.