Lemez

Emmanuel Krivine: Debussy

  • - csk -
  • 2018. június 30.

Zene

Vannak lemezek, amelyek pusztán gyönyörködtetnek – és akadnak mások, amelyekkel mondani is kívánt valamit a zenéről a felvételek készítője. Emmanuel Krivine és a Francia Nemzeti Zenekar Debussy-CD-je az utóbbi kategóriába sorolható. A tenger két változata és a (kétszer hármas tagolódású) zenekari Images-sorozat megszólaltatásával ez a korong azt igyekszik tudatosítani, hogy Debussy – aki Monsieur Croche álnéven publikált írásaiban kifejezte ellenszenvét a német/osztrák szimfóniahagyomány iránt – a négytételes szimfóniamodell helyett inkább zenekari triptichonokban kívánta kiélni szimfonikus ambícióit. (Idesorolhatnánk még a lemezen nem szereplő Három noktürnt is.)

Ez persze igaz, de nem az a fontos, hogy egy szimfonikus mű hány tételes (hiszen éppenséggel háromtételes szimfóniák is akadnak), hanem az, hogy egy tétel belsejében mi történik: hogyan építi fel és tagolja a zeneszerző a folyamatot – s Debussy ebben volt nagy újító a maga képlékenyen sejtelmes, illusztratív formáival, amelyekben a vonal helyett a folt uralkodik.

A lengyel anyától és orosz apától származó, hetvenegy éves francia karmestert ismerjük – húsz éve az Orchestre National de Lyont vezényelte Budapesten emlékezetesen –, ám régen hallottuk. Az újabb találkozás igazolja a hajdani kellemes emléket: a felvételeken a muzsikálás csupa szín és rugalmasság, érzékiség és dinamizmus – képzeletünk horizontján látomások váltják egymást. Megszületik a varázslat: a csodált és visszatükrözni vágyott természet új életre kel Debussy hangjaiban.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.