Lemez

Emmanuel Krivine: Debussy

  • - csk -
  • 2018. június 30.

Zene

Vannak lemezek, amelyek pusztán gyönyörködtetnek – és akadnak mások, amelyekkel mondani is kívánt valamit a zenéről a felvételek készítője. Emmanuel Krivine és a Francia Nemzeti Zenekar Debussy-CD-je az utóbbi kategóriába sorolható. A tenger két változata és a (kétszer hármas tagolódású) zenekari Images-sorozat megszólaltatásával ez a korong azt igyekszik tudatosítani, hogy Debussy – aki Monsieur Croche álnéven publikált írásaiban kifejezte ellenszenvét a német/osztrák szimfóniahagyomány iránt – a négytételes szimfóniamodell helyett inkább zenekari triptichonokban kívánta kiélni szimfonikus ambícióit. (Idesorolhatnánk még a lemezen nem szereplő Három noktürnt is.)

Ez persze igaz, de nem az a fontos, hogy egy szimfonikus mű hány tételes (hiszen éppenséggel háromtételes szimfóniák is akadnak), hanem az, hogy egy tétel belsejében mi történik: hogyan építi fel és tagolja a zeneszerző a folyamatot – s Debussy ebben volt nagy újító a maga képlékenyen sejtelmes, illusztratív formáival, amelyekben a vonal helyett a folt uralkodik.

A lengyel anyától és orosz apától származó, hetvenegy éves francia karmestert ismerjük – húsz éve az Orchestre National de Lyont vezényelte Budapesten emlékezetesen –, ám régen hallottuk. Az újabb találkozás igazolja a hajdani kellemes emléket: a felvételeken a muzsikálás csupa szín és rugalmasság, érzékiség és dinamizmus – képzeletünk horizontján látomások váltják egymást. Megszületik a varázslat: a csodált és visszatükrözni vágyott természet új életre kel Debussy hangjaiban.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.