Lemez

Ray LaMontagne: Part of the Light

Zene

Az 1973-as születésű amerikai előadó a későn érő zenész klasszikus példája: az első lemezét 31 évesen csinálta, azóta viszont rendületlenül gyártja az albumokat. Állítólag egy alkalommal Stephen Stills zenéjével ébresztette a rádiója, és ekkor döntött úgy, hogy ő is folkzenész lesz. Ehhez több kritériumnak is megfelel: szakállas, továbbá egy massachusettsi farmon él elvonultan a gimnáziumi szerelmével és két közös gyerekükkel. Interjút nagyon ritkán ad, vagyis inkább a dalaival mondja el mindazt, amit az életről gondol. A Part of the Light a hetedik lemeze a sorban, és az eddigi diszkográfiát végighallgatva egyértelmű, hogy most készítette el a fő művét, immár külső produceri segítség nélkül. A kritikusok már a tavalyelőtti Ouroboros albumot is előszeretettel hasonlították a Pink Floydhoz, és a Part of the Lightról ugyanez mondható el – David Gilmourék 1968 és 1972 közötti kor­szaka vastagon visszaköszön, különösen a More filmzene éteri világa. Szintén vitathatatlan Cat Stevens hatása, ha pedig kortárs párhuzamot keresünk, leginkább Beck folkos elszállós dolgai sejlenek fel. Az album első fele színtiszta pszichedelikus folk: a Donovant és a 70-es évekbeli Elton Johnt egyesítő Paper Man, a víz alatti orgonahangzással bíró címadó dal, a minden bizonynyal az asszonynak írt It’s Always Been You és a lomha, de annál élvezetesebb zongorázással bíró Let’s Make It Last kellemesen ellebegteti a hallgatót. Ezután ajtóberúgásként hat az As Black as Blood Is Blue váratlan rockolása, és a torzító a No Answer Arrives című heavy bluesban is benyomva marad. A csúcspont a végén érkezik a hétperces Goodbye Blue Sky formájában, aminek nem csak a címe idézi meg ismételten a Floydot. Összességében az év eddig talán legjobb énekes-dalszerzői lemezével van dolgunk, és már tényleg csak annyi vágyunk lehetne, hogy megnézzük a művészt élőben, de a setlist.fm tanúsága szerint még csak Németországban sem járt soha, nemhogy közelebb.

RCA/Sony, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.