Lemez

Ray LaMontagne: Part of the Light

Zene

Az 1973-as születésű amerikai előadó a későn érő zenész klasszikus példája: az első lemezét 31 évesen csinálta, azóta viszont rendületlenül gyártja az albumokat. Állítólag egy alkalommal Stephen Stills zenéjével ébresztette a rádiója, és ekkor döntött úgy, hogy ő is folkzenész lesz. Ehhez több kritériumnak is megfelel: szakállas, továbbá egy massachusettsi farmon él elvonultan a gimnáziumi szerelmével és két közös gyerekükkel. Interjút nagyon ritkán ad, vagyis inkább a dalaival mondja el mindazt, amit az életről gondol. A Part of the Light a hetedik lemeze a sorban, és az eddigi diszkográfiát végighallgatva egyértelmű, hogy most készítette el a fő művét, immár külső produceri segítség nélkül. A kritikusok már a tavalyelőtti Ouroboros albumot is előszeretettel hasonlították a Pink Floydhoz, és a Part of the Lightról ugyanez mondható el – David Gilmourék 1968 és 1972 közötti kor­szaka vastagon visszaköszön, különösen a More filmzene éteri világa. Szintén vitathatatlan Cat Stevens hatása, ha pedig kortárs párhuzamot keresünk, leginkább Beck folkos elszállós dolgai sejlenek fel. Az album első fele színtiszta pszichedelikus folk: a Donovant és a 70-es évekbeli Elton Johnt egyesítő Paper Man, a víz alatti orgonahangzással bíró címadó dal, a minden bizonynyal az asszonynak írt It’s Always Been You és a lomha, de annál élvezetesebb zongorázással bíró Let’s Make It Last kellemesen ellebegteti a hallgatót. Ezután ajtóberúgásként hat az As Black as Blood Is Blue váratlan rockolása, és a torzító a No Answer Arrives című heavy bluesban is benyomva marad. A csúcspont a végén érkezik a hétperces Goodbye Blue Sky formájában, aminek nem csak a címe idézi meg ismételten a Floydot. Összességében az év eddig talán legjobb énekes-dalszerzői lemezével van dolgunk, és már tényleg csak annyi vágyunk lehetne, hogy megnézzük a művészt élőben, de a setlist.fm tanúsága szerint még csak Németországban sem járt soha, nemhogy közelebb.

RCA/Sony, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.