Lemez

David Yow: Tonight You Look Like A Spider

  • m.l.t.
  • 2013. szeptember 1.

Zene

Amerikából jött, híres mestersége címere 1983-tól 87-ig az austini Scratch Acid, aztán 87-től 99-ig a chicagói Jesus Lizard énekesévé tette, jelentősége Nick Cave-éhez (és Dosztojevszkijéhez) mérhető.

Koncertjein általában rögtön a hívei közé zuhant, iszonyatos boldogsággal töltve el azokat, hiszen fröcsögő nyálával, csatakos verítékével, véres sebeivel és kilógó szőrzetével a rock and rollban ő volt a legtébolyultabb bálvány. Később az időnként újra összeálló Scratch Acid és Jesus Lizard mellett a Quivel is bandázott, de annál a körnél maradandóbbat alkotott a festményeivel és grafikáival.

És most szólólemeze van. Mondjuk nem kapkodta el, 15 évig bíbelődött vele. Annak idején Mike Patton vette rá a készítésére, és ő is akarta kiadni, de aztán a Joyful Noise-hoz került végül. David ugyan elképzelhetetlennek tartotta, hogy bárkinek is tetsszen, de a cementtéglákba ágyazott limitált kiadásban elkapkodták rögtön. CD nem is készült, csak vinil, ami ugyancsak arra mutat, hogy nem egy hétköznapi anyaggal van dolgunk.

A világ (egyik) legjobb énekese nem énekel a lemezén, viszont az összes (kölcsön) hangszeren ő játszik, egyedül és jogosítvány nélkül. Megjegyzem, csak szokás dolga, amúgy nem adódik ebből bajunk, sőt meg kell hagyni, zongorán egészen meggyőző. Illetve, bocs, a macskája is szerepelt az egyik számban.

Bár e korongnak semmi köze ahhoz, ami miatt meg kellett vesznünk Davidért, ez a fehér zaj mégiscsak ő. Vagy legalábbis az álma. Nem amerikai, és nem is az a "merjünk nagyot álmodni" fajta, inkább az a bizonyos rém-. A tartósítottból.

Nem is tudom, hogy zárszó gyanánt mit mondhatnék róla. Ha feldobom, iszonyatosan nyomasztó, de amikor leesik, az ilyen gyötrelem kimondottan megnyugtató bír lenni. Most egy ideig azért nem fogom erőltetni, de az tuti, hogy eljön még a mi időnk.

Joyful Noise, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.