A kulturális életben a nagy alkotók életművéhez kapcsolódó évfordulós megemlékezések többnyire formálisak és kampányszerűek, magukban rejtik a túladagolás és a csömör veszélyét. De nem mindig! Most itt egy nagyszerű példa, amely azt mutatja, hogy az évfordulós ünneplés tartalmas hozamot is rejthet magában. Amikor az év elején a Warner Classics Debussy halálának centenáriumára megjelentette a zeneszerző műveinek első teljes hangzó kiadását, a munka sok eddig ismeretlen vagy alig ismert mű iránt is felkeltette az érdeklődést. Ezek kerültek most egy különálló, háromlemezes albumba, egy kiváló, de Magyarországon nem ismert zongorista és zenetörténész, Jean-Pierre Armengaud főszereplésével, remek fiatal énekesek (Natalie Pérez, Cyrille Dubois, Philippe Estèphe, Jean-Christophe Lanièce) közreműködésével.
Három lemez, három témakör. Elfeledett vokális kompozíciók (Diane au bois) és töredékek, zenekari művek (Khamma, Jeux, Le Roi Lear) szerzői zongoraváltozatai, végül más szerzők (Saint-Saëns, Raff, Schumann) opusainak Debussy által készített zongoraátiratai. Sok élvezetes zene, sok érzékeny előadás, sok új felfedezés. Érdekes árnyalatokkal egészül ki mindaz, amit az ifjú Debussyről tudunk, fontos információkat hordoz a töredékes operakísérlet (La chute de la maison Usher), és egyként jelen van a válogatásban a romantikához kapcsolódó korai, meg a merészen új utakat kereső kései alkotó. Hallható a lemezen az a Philippe Cassard is, akinek zongorakísérői nagyságáról nemrég, Natalie Dessay dalestjén, a Zeneakadémián győződhettünk meg.
Warner Classics, 2018