DVD

Verdi: Giovanna d’Arco

Zene

Dacára a ténynek, hogy a mű 1845-ös ősbemutatóját pont a Scalában tartották, az operajátszás milánói fellegvára nem igazán kultiválta a múltban az orléans-i szűzről szóló Verdi-operát. Másfél évszázados kihagyást követően, 2015 decemberében tért vissza ott a repertoárba a Giovanna d’Arco, hála a harcos francia szent szerepét ekkor már két esztendeje a sajátjának érző Anna Netrebkónak, valamint az intézmény feletti uralmat formálisan éppen a 2015/2016-os szezon legelső premierjével átvevő Riccardo Chailly elkötelezettségének. A sokáig mellőzött opera iránti affinitásukról korábban mindketten emlékezetes bizonyságot adtak már: Netrebko egy salzburgi koncertszerű előadás felvétele, a nagyszerű karmester pedig egy felfedeztető erejű, 1989-es bolognai produkció révén, az utóbbi rendezője amúgy Werner Herzog volt. Most Netrebko és Chailly együttműködése is meggyőzően érvel a Giovanna d’Arco értéke mellett: a címszereplői jelenlét és szólam egzaltáltságát az orosz szoprán perfekt technikával és igazi nagy lélek módjára érzékelteti, és jól érvényesülnek azok a szakaszok is, amelyek az udvari légkörű Verdi-operák, az Ernani, sőt, a Don Carlos ceremoniális hangját előlegezik. Az előadás legnagyobb áldozatát a VII. Károly francia királyt megformáló Francesco Meli vállalja: a mai olasz tenormezőny talán legmegbízhatóbb tagja tetőtől talpig aranyszínűre kimázolva, a harmadik-negyedik felvonás során meg egyenesen lovas szobor gyanánt teljesíti Moshe Leiser és Patrice Caurier – nagyobbára igen mutatós, habár korántsem kikezdhetetlen ízlésű – közös rendezését. Persze azért a szüntelenül démoni vízióktól gyötört Netrebkónak is megvan a maga keresztje, méghozzá a szó szoros értelmében: a harmadik felvonásban személyesen Jézus Krisztus hozza be számára a színpadra ezt a túlméretezett kelléket, amelyből azután a felvonás végére, kézenfek­vően leleményes ötlettel, a máglya cölöpje válik.

Decca DVD, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.