DVD

Verdi: Giovanna d’Arco

Zene

Dacára a ténynek, hogy a mű 1845-ös ősbemutatóját pont a Scalában tartották, az operajátszás milánói fellegvára nem igazán kultiválta a múltban az orléans-i szűzről szóló Verdi-operát. Másfél évszázados kihagyást követően, 2015 decemberében tért vissza ott a repertoárba a Giovanna d’Arco, hála a harcos francia szent szerepét ekkor már két esztendeje a sajátjának érző Anna Netrebkónak, valamint az intézmény feletti uralmat formálisan éppen a 2015/2016-os szezon legelső premierjével átvevő Riccardo Chailly elkötelezettségének. A sokáig mellőzött opera iránti affinitásukról korábban mindketten emlékezetes bizonyságot adtak már: Netrebko egy salzburgi koncertszerű előadás felvétele, a nagyszerű karmester pedig egy felfedeztető erejű, 1989-es bolognai produkció révén, az utóbbi rendezője amúgy Werner Herzog volt. Most Netrebko és Chailly együttműködése is meggyőzően érvel a Giovanna d’Arco értéke mellett: a címszereplői jelenlét és szólam egzaltáltságát az orosz szoprán perfekt technikával és igazi nagy lélek módjára érzékelteti, és jól érvényesülnek azok a szakaszok is, amelyek az udvari légkörű Verdi-operák, az Ernani, sőt, a Don Carlos ceremoniális hangját előlegezik. Az előadás legnagyobb áldozatát a VII. Károly francia királyt megformáló Francesco Meli vállalja: a mai olasz tenormezőny talán legmegbízhatóbb tagja tetőtől talpig aranyszínűre kimázolva, a harmadik-negyedik felvonás során meg egyenesen lovas szobor gyanánt teljesíti Moshe Leiser és Patrice Caurier – nagyobbára igen mutatós, habár korántsem kikezdhetetlen ízlésű – közös rendezését. Persze azért a szüntelenül démoni vízióktól gyötört Netrebkónak is megvan a maga keresztje, méghozzá a szó szoros értelmében: a harmadik felvonásban személyesen Jézus Krisztus hozza be számára a színpadra ezt a túlméretezett kelléket, amelyből azután a felvonás végére, kézenfek­vően leleményes ötlettel, a máglya cölöpje válik.

Decca DVD, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.