Koncert

Délutáni őrület

Mando Diao

Zene

Kevés hálátlanabb dolgot tudunk elképzelni a Szigeten, mint egy délután négy órakor kezdődő nagyszínpadi koncertet 38 fokos melegben.

A feladat teljesíthetetlennek tűnik: néhány enyhén vagy nagyon másnapos, egyelőre csak ásványvizes palackkal ténfergő, nyűgös ember előtt kell úgy viselkedniük a zenészeknek, mintha este tíz lenne és fergeteges buli. Nos, a svéd Mando Diaónak sikerült a lehetetlen küldetés: a fesztivál egyik legjobb koncertjét adták; őrültek voltak és lelkesek, így hát el is nyerték jutalmukat, jelentős tömeget vonzottak a színpad elé, és nagy sikert arattak. A zenekar májusban jelentkezett nyolcadik albumával, a Good Timesszal, el is játszottak róla vagy hat dalt, a lágyabb és érzelmesebb Break Us ugyanolyan jól szólt, mint a pörgősebb All the Things, Dancing All the Way to Hell, vagy éppen a címadó szám. Persze a régebbi nagy slágerek sem maradhattak el, bár az is igaz, ha nincs a Gloria, a Down in the Past vagy a banda talán legismertebb száma, a Dance with Somebody, rajongóik minden bizonnyal meg is lincselik őket. Björn Dixgård énekes hangja mintha karcosabbá vált volna az évek során, és ha emlékeink nem csalnak, magabiztosabb is lett a színpadon a 2012-es szigetes fellépé­sük óta. Folyamatosan hergelte és énekeltette a közönséget, fel-alá futkosott, s közben arról igyekezett meggyőzni mindenkit, hogy mennyire szereti a többieket, a rajongókat, és persze saját magát. A koncert legérdekesebb epizódja az volt, amikor a Mando Diao összes tagja beállt egy nagyobbacska dj-pult mögé, hogy a 2014-es Aelita című albumuk Sweet Wet Dreams című számát egyedi elektronikus formában adják elő – hatalmas sikerrel. „Mert néha így is szoktunk ám zenélni!” – mondta büszkén Dixgård, és volt is mire büszkének lennie, hiszen elég ritka, hogy egy indie rock zenekar saját számát keverje át elektronikusba, és mindez ennyire jól süljön el.

Annyi szent, hogy ha ez a tendencia folytatódik, öt év múlva már nem lehet a délutáni idősávba tenni a Mando Diaót. Persze nem azért, mert ne tudnák megcsinálni. Hanem, mert nem illik.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.