Koncert

Chico Trujillo

Zene

Tudjuk, hogy nem a ruha teszi az embert, de ha kilenc idősebb-fiatalabb férfi hawaii mintás ingben és rövidgatyában kiáll a színpadra, majd megjelenik egy szakállas, melegítős, napszemüveges figura, akiről nem tudjuk eldönteni, hogy a Mikulásra vagy az Apostol együttes énekesére emlékeztet-e jobban, nem az az első gondolatunk, hogy itt óriási buli lesz. Ám néhány perc múlva már lázasan próbáljuk feleleveníteni kissé megkopott salsa- és szambatudásunkat, és így tesz mindenki más is, legyen fiatal, idős, rajongó dél-amerikai, elsőbálos kelet-európai, vagy éppen két flamingónak öltözött entitás a tömeg közepén.

A chilei Chico Trujillo 1999 óta létezik, eddig hat albummal és két koncertlemezzel rukkoltak elő, a legutolsó 2012-ben jelent meg. A főleg egyetemi és egyéb zenei fesztiválokon játszó zenekar fúvósokban igazán erős, egy pánsíp, egy trombita vagy egy szaxofon mindegyik zenésznél van, még úgy is, ha alapvetően gitároznak, kongáznak vagy szintetizátoron játszanak. A banda stílusa nehezen sorolható be, zenéjükben a ska, a reggae, a bolero, a hiphop, a rock és a new cumbiának nevezett chilei zenei stílus keveredik. De ebből a keveredésből igazán izgalmas valami születik, afféle rockos hangzású fieszta néhol rapbetétekkel megtűzdelve, s ennek nyomán szerethetővé és élvezhetővé válik a káosz, sőt, a végén tökéletesen megfér egymás mellett a közönség vonatozása, latintánc-bemutatója, még a pogózása is. Ehhez persze kell az, hogy a Mikulás-hasonmás énekes, Aldo Asenjo végigugrálja a másfél órát, leginkább drum’n’bass zenéhez illő mozgásával betöltse az egész színpadot. A mókás maskarákat is meg lehet szokni egy idő után, végtére is e harsány zenéhez harsány színek illenek. Bármerre nézünk, csak széles mosolyokat látunk. Remek zenészek állnak a színpadon, látni rajtuk, örömmel zenélnek, amit öröm hallgatni.

Sziget, Világzenei színpad, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.