Lemez

Dés András Trió: The Worst Singer in the World

  • - legát -
  • 2017. szeptember 3.

Zene

A személynevekhez biggyesztett triók, kvartettek stb. általában olyan együttesek, amelyeknek „jelöletlen” tagjai többnyire a névadó elképzeléseit valósítják meg, hangszeres tudásukon kívül csak nagyritkán tesznek hozzá mást is a produkcióhoz. Az ütőhangszeres Dés Andrásnál azonban mintha fordítva lenne: Fenyvesi Márton és ifj. Tóth István gitárosok nemhogy egyenrangú tár­saknak tűnnek, de a The Worst Singer in the World című új lemezt hallva elsőre az ugrik be, hogy egy nagyon komoly és virtuóz gitáros vállalkozással van dolgunk, noha a dalok javát Dés komponálta. Talán még azt is megkockáztathatjuk, hogy e virtuozitást a zenekarvezető rendhagyó ritmusképletei ihlették, de ennél sokkal fontosabb, hogy amit hallunk, az valójában egyenrangú partnerek közös műve.

Noha a Dés András Triót jobb híján jazzegyüttesnek tartják, az új lemez rácáfol erre. Improvizációt alig hallunk, a kilenc szám java szigorúan komponált, egymást kiegészítő, olykor egymásba úszó darab, amelyek közül ki lehetne emelni egyet-egyet, de azért a lemez 45 perce egyszerre végighallgatva élvezhető leginkább. Külön öröm, hogy már említett virtuóz megoldásokat hallva sem cirkuszi mutatványok jutnak eszünkbe, sőt azt sem tűnik túlkapásnak, hogy az utolsó számban (Lullaby Under the Sky) Dés saját teste az ütőhangszer. Csupán egyvalami tűnik kissé erőltetettnek, a lemez címe. Dés Andrást a gyerekei nevezik „a világ legrosszabb énekesének”, így hát nem is énekel.

BMC Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.