Lemez

Dés András Trió: The Worst Singer in the World

  • - legát -
  • 2017. szeptember 3.

Zene

A személynevekhez biggyesztett triók, kvartettek stb. általában olyan együttesek, amelyeknek „jelöletlen” tagjai többnyire a névadó elképzeléseit valósítják meg, hangszeres tudásukon kívül csak nagyritkán tesznek hozzá mást is a produkcióhoz. Az ütőhangszeres Dés Andrásnál azonban mintha fordítva lenne: Fenyvesi Márton és ifj. Tóth István gitárosok nemhogy egyenrangú tár­saknak tűnnek, de a The Worst Singer in the World című új lemezt hallva elsőre az ugrik be, hogy egy nagyon komoly és virtuóz gitáros vállalkozással van dolgunk, noha a dalok javát Dés komponálta. Talán még azt is megkockáztathatjuk, hogy e virtuozitást a zenekarvezető rendhagyó ritmusképletei ihlették, de ennél sokkal fontosabb, hogy amit hallunk, az valójában egyenrangú partnerek közös műve.

Noha a Dés András Triót jobb híján jazzegyüttesnek tartják, az új lemez rácáfol erre. Improvizációt alig hallunk, a kilenc szám java szigorúan komponált, egymást kiegészítő, olykor egymásba úszó darab, amelyek közül ki lehetne emelni egyet-egyet, de azért a lemez 45 perce egyszerre végighallgatva élvezhető leginkább. Külön öröm, hogy már említett virtuóz megoldásokat hallva sem cirkuszi mutatványok jutnak eszünkbe, sőt azt sem tűnik túlkapásnak, hogy az utolsó számban (Lullaby Under the Sky) Dés saját teste az ütőhangszer. Csupán egyvalami tűnik kissé erőltetettnek, a lemez címe. Dés Andrást a gyerekei nevezik „a világ legrosszabb énekesének”, így hát nem is énekel.

BMC Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.