Lemez

Dirty Projectors: Swing Lo Magellan

  • - szszcs -
  • 2012. szeptember 3.

Zene

David Longstreth és éppen tíz éve működő különutas popkollektívája, az Eagles-frontember Don Henleyről halandzsaoperát író, a Black Flag Rise Above-ját pedig gimnáziumi emlékek alapján re/dekonstruáló Dirty Projectors alaposan megkönnyíti a kritikus dolgát, ugyanis a zenekarról gyakorlatilag bármit le lehet írni annak veszélye nélkül, hogy látványosan kapura lőnénk. A DP zenéjét így aztán progresszív rocknak, R&B-nek, posztpunknak, mali funknak is címkézték a kissé tanácstalan újságírók az elmúlt években. Longstreth pedig Ligeti György, a Run DMC és a Nickelback hatását egyaránt említi az új album kapcsán.

Na de akkor mi is ez az egész? Akkor már leginkább klasszikus, a hetvenes években (a Magmától mondjuk a This Heatig) gyökerező, ún. art-rock, az új évezred kihívásainak megfelelően prezentálva - mondjuk. A szellős, egyszerű eszközökből építkező hangzásban nincs semmi formabontó, és a dalokra se nagyon lehet érzelmileg rákapcsolódni; a titok talán a megfejthetetlen belső logika mentén csavarodó, széttartó és összefutó, a semmiből a végtelenbe ívelő, maguk után romos dalkezdemények tucatjait hagyó dallamokban-dallamtöredékekben van, amelyeknek köszönhetően a DP annyira nyugtalanítóan idegen tud lenni, amennyire más kortárs pop/rock zenekar nem nagyon. Épp ezért kár, hogy Longstreth idén úgy döntött, ő azért klasszikus énekes-dalszerző is; az érzelmesnek szánt részek falsul szólnak, dalszerzőként pedig legfeljebb közepes teljesítményt nyújt, így aztán kb. négy számot muszáj léptetni. Ám összességében az élmény továbbra is olyan, mint azt bámulni, amint valaki tíz különböző, népszerű mesefigurákat ábrázoló puzzle darabkáiból próbálja kirakni a neu-schwansteini kastély makettjét; a részletek ismerősek, a cél adott, ám könnyű arra gondolni, hogy ennek az egésznek azért nincsen olyan sok értelme. A mögötte húzódó vízió, na, az viszont lenyűgöző.

Domino/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.