Lemez

Dirty Projectors: Swing Lo Magellan

  • - szszcs -
  • 2012. szeptember 3.

Zene

David Longstreth és éppen tíz éve működő különutas popkollektívája, az Eagles-frontember Don Henleyről halandzsaoperát író, a Black Flag Rise Above-ját pedig gimnáziumi emlékek alapján re/dekonstruáló Dirty Projectors alaposan megkönnyíti a kritikus dolgát, ugyanis a zenekarról gyakorlatilag bármit le lehet írni annak veszélye nélkül, hogy látványosan kapura lőnénk. A DP zenéjét így aztán progresszív rocknak, R&B-nek, posztpunknak, mali funknak is címkézték a kissé tanácstalan újságírók az elmúlt években. Longstreth pedig Ligeti György, a Run DMC és a Nickelback hatását egyaránt említi az új album kapcsán.

Na de akkor mi is ez az egész? Akkor már leginkább klasszikus, a hetvenes években (a Magmától mondjuk a This Heatig) gyökerező, ún. art-rock, az új évezred kihívásainak megfelelően prezentálva - mondjuk. A szellős, egyszerű eszközökből építkező hangzásban nincs semmi formabontó, és a dalokra se nagyon lehet érzelmileg rákapcsolódni; a titok talán a megfejthetetlen belső logika mentén csavarodó, széttartó és összefutó, a semmiből a végtelenbe ívelő, maguk után romos dalkezdemények tucatjait hagyó dallamokban-dallamtöredékekben van, amelyeknek köszönhetően a DP annyira nyugtalanítóan idegen tud lenni, amennyire más kortárs pop/rock zenekar nem nagyon. Épp ezért kár, hogy Longstreth idén úgy döntött, ő azért klasszikus énekes-dalszerző is; az érzelmesnek szánt részek falsul szólnak, dalszerzőként pedig legfeljebb közepes teljesítményt nyújt, így aztán kb. négy számot muszáj léptetni. Ám összességében az élmény továbbra is olyan, mint azt bámulni, amint valaki tíz különböző, népszerű mesefigurákat ábrázoló puzzle darabkáiból próbálja kirakni a neu-schwansteini kastély makettjét; a részletek ismerősek, a cél adott, ám könnyű arra gondolni, hogy ennek az egésznek azért nincsen olyan sok értelme. A mögötte húzódó vízió, na, az viszont lenyűgöző.

Domino/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.