Lemez

Dirty Projectors: Swing Lo Magellan

  • - szszcs -
  • 2012. szeptember 3.

Zene

David Longstreth és éppen tíz éve működő különutas popkollektívája, az Eagles-frontember Don Henleyről halandzsaoperát író, a Black Flag Rise Above-ját pedig gimnáziumi emlékek alapján re/dekonstruáló Dirty Projectors alaposan megkönnyíti a kritikus dolgát, ugyanis a zenekarról gyakorlatilag bármit le lehet írni annak veszélye nélkül, hogy látványosan kapura lőnénk. A DP zenéjét így aztán progresszív rocknak, R&B-nek, posztpunknak, mali funknak is címkézték a kissé tanácstalan újságírók az elmúlt években. Longstreth pedig Ligeti György, a Run DMC és a Nickelback hatását egyaránt említi az új album kapcsán.

Na de akkor mi is ez az egész? Akkor már leginkább klasszikus, a hetvenes években (a Magmától mondjuk a This Heatig) gyökerező, ún. art-rock, az új évezred kihívásainak megfelelően prezentálva - mondjuk. A szellős, egyszerű eszközökből építkező hangzásban nincs semmi formabontó, és a dalokra se nagyon lehet érzelmileg rákapcsolódni; a titok talán a megfejthetetlen belső logika mentén csavarodó, széttartó és összefutó, a semmiből a végtelenbe ívelő, maguk után romos dalkezdemények tucatjait hagyó dallamokban-dallamtöredékekben van, amelyeknek köszönhetően a DP annyira nyugtalanítóan idegen tud lenni, amennyire más kortárs pop/rock zenekar nem nagyon. Épp ezért kár, hogy Longstreth idén úgy döntött, ő azért klasszikus énekes-dalszerző is; az érzelmesnek szánt részek falsul szólnak, dalszerzőként pedig legfeljebb közepes teljesítményt nyújt, így aztán kb. négy számot muszáj léptetni. Ám összességében az élmény továbbra is olyan, mint azt bámulni, amint valaki tíz különböző, népszerű mesefigurákat ábrázoló puzzle darabkáiból próbálja kirakni a neu-schwansteini kastély makettjét; a részletek ismerősek, a cél adott, ám könnyű arra gondolni, hogy ennek az egésznek azért nincsen olyan sok értelme. A mögötte húzódó vízió, na, az viszont lenyűgöző.

Domino/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”