Lemez

Downtown Boys: Cost Of Living

  • Lang Ádám
  • 2017. szeptember 24.

Zene

Miután a Rolling Stone 2016 elején Amerika legizgalmasabb punkzenekaraként említette őket, nem volt kérdés, hogy a következő lemezüket már sokkal nagyobb várakozás fogja megelőzni, mint az első kettőt. Ehhez jött még, hogy átigazoltak a szélesebb terjesztést biztosító Sub Pophoz, ami az utolsó lépcső a nagy kiadók előtt, producernek pedig Guy Picciottót hívták a Fugaziból. A Downtown Boysnak ezzel sikerült is elérnie, hogy a 2012-es cím nélküli bemutatkozó lemez és a 2015-ös Full Communism sivító gitáros-szaxofonos latino hardcore punkjától egy konvencionálisabb irányba induljon el.

Egész biztos, hogy sokan visszasírják a korai számok kaotikus, zajos miliőjét, mégis úgy tűnik, a zenekar képesnek bizonyult arra, hogy a punk attitűd és a tisztább hangzás között egyensúlyozzon. Hiába a polírozottabb hangzás, az óvatosabban adagolt szaxofon, a Trumpnak nekirontó A Wall Victoria Ruiz énekesnő kántálásának köszönhetően inkább dühös agitálás, mint kompromisszum a siker érdekében. Ugyanígy a következő szám, az I’m Enough (I Want More) alaphangulatát is Ruiz drámázása hatja át, és ha nem figyelünk a szövegekre, úgy is egyértelműen kihallatszik a politikus hangvétel. Később azért jönnek slágeresebb darabok is, mint a spanyol nyelvű Somos Chulos, a ragadós Promisory Note vagy a feszült-izgatott It Can’t Wait, amely mellett már tényleg nincs szükség arra, hogy egy Bruce Springsteen-feldolgozást is eljátsszanak.

Úgy tűnik, sikerült megtalálnia a Downtown Boysnak azt a pontot, ahonnan a szélesebb kör számára befogadhatóan, de a régi őszinteséggel tudják belekiabálni a világba a nagy igazságtalanságokat.

Sub Pop Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.