Lemez

Drágán add az életed!

Korn: The Path Of Totality; Fear And The Nervous System: Fear And The Nervous System

  • Kovács Bálint
  • 2012. január 20.

Zene

Hölgyeim és uraim, a színpadon a kétségbeesett küzdelem a kétségtelen ellen, a koncert után pedig hajnalig zenél a nyilvánvaló elkerülésének bukott alternatívája.

Annak most már csaknem egy évtizede, hogy a nu-metal alapcsapata, a Korn kiadta utolsó valamirevaló lemezét, hogy aztán megkezdje a rocktörténet egyik legkínosabb agóniáját, amelynek már áldozatául esett egy gitáros és egy dobos is. Bár a másik gitáros, Munky még a zenekar tagja, nem sok jóra utal, hogy gründolt egy olyan együttest, a Fear And The Nervous Systemet, amelynek első lemezéről bárki simán elhinné, hogy a Kornt hallgatja éppen, ha lecserélnék a borítót. Eközben a Korn rájött, hogy a sablonos, minden egyéniséget nélkülöző, sorozatgyártott albumokat már nagyon nehéz lenyomni még a rajongók torkán is, így új közönséget keresett: a tizenegy-két éves gyerekekét, akik most ismerkednek az elektronikus zenével, és beérik annak legaljával, a kőegyszerűre butított dubsteppel is.


 

Azért, hogy ne higgyük azt, hogy a Korn nem kompromisszumot kötött a The Path Of Totalityvel, hanem a zenei váltás miatt kockázatot vállalt, a lemezre nem került semmi sem, ami ne volna bizonyosan fogyasztható az elektronikus zene lehető legszélesebb közönségének - ehhez képest a Prodigy könyörtelen death metal. A felkért neves (és jól nevelt) vendégek (Skrillextől a Noisiáig) jól bejáratott, tíz éve is közepesen cikinek számító megoldásokat variálnak a dj-pulton, a Korn meg olyan, sután egyszerű dallamokat szolgáltat hozzá, amelyek csak gitáron és dobon előadva is jellegtelenek lennének. De akkor legalább néha fel lehetne tenni a lemezt, ha az ember éppen megnyugtatóan izgalommentes rockslágereket akarna hallani - így viszont legfeljebb felidegesíti azt a - nyilván jelentős - tábort, amelyik eddig a metál, és nem az elektronika felől közelített a Kornhoz.

Jonathan Davis énekhangja persze most is ugyanaz, amiért kalapot emelt a Korn előtt az is, aki amúgy a pokolba kívánta az egész bandát adidasostul, mindenestül - szinte végig a legdallamosabb, behízelgően slágeres refrénhangját használja, nehogy már félidőben megunjuk a műsort. Azért a belassított Sanctuarynél, amiben annyi változatosság sincs, mint egy mackósajtban, mégiscsak elege lesz az embernek a dologból - pedig ha itt kiveszi a lemezt a lejátszóból, lemarad a Get Up! nyújtotta élményről: hogyan lehet egy Pink Floydtól nyúlt dallamot is tönkretenni pár primitív megoldással.

Ehelyett gyártotta le Munky néhány igen illusztris - Faith No More-os, Bad Religionös - társával együtt azt a lemezt, amit a Korn készített volna el, ha továbbhalad az unalmas és érdektelen albumok megírásának útján. Steve Krolikowski énekes igyekszik a legélethűbben másolni Jonathan Davis hangját, de úgy, hogy egy-egy dallamot konkrétan meg lehetne találni valamelyik Korn-lemezen. A Fear And The Nervous System tulajdonképpen a Choking Victim, egy mélyre hangolt, a Korn elmúlt években szerzett dalainak többségét felülmúló szám miatt jött létre - aztán el is fogyott a muníció. A lemez popzenei egyszerűségű dallamokból épül fel, de míg a popban ezt jobb esetben a slágeresség szolgálatába állítják, addig itt nincs egy riff sem, ami megmaradna a fejben azután, hogy a lemezt záró Ambien nyávogást idéző refrénje miatt ugyanabba a sarokba hajítanánk ezt a cédét is, ahol a The Path Of Totality landolt.

Roadrunner, 2011; Emotional Syphon, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.