DVD - A héber pöröly

  • - kg -
  • 2008. július 31.

Zene

Hogy ma nálunk ki minek hall meg egy zsidó viccet, az alighanem a szövegkörnyezet, a szájmozgás függvénye.
Hogy ma nálunk ki minek hall meg egy zsidó viccet, az alighanem a szövegkörnyezet, a szájmozgás függvénye. Szegény Kohn, a rajta kívül álló okok miatt, annyi humortalan, a derûkeltéstõl messze esõ helyzetbe keveredett pályafutása során hûséges viccbeli partnerével, Grünnel együtt, hogy az ember kétszer is meggondolja; nem egyszerûbb-e a kevésbé problémás Mórickával vagy a minden gyanú felett álló skótokkal behelyettesíteni a mégannyira szakállas, bölcs poénokat is. Efféle óvatosság A héber pöröly amerikai alkotóit nem kötötte, õk gátlástalanul (értsd: a félremagyarázások terhétõl kicsit sem zavartatva) zsidóznak, s jutalmuk, mint halljuk, máris a kultuszstátusz a mûértõk táborában. Nagyon is logikus következmény, hiszen Jonathan Kesselman rendezése valójában nem film, hanem egy nyolcvanperces zsidó vicc: Kesselman nyugdíjba küldte a Kohn & Grün párost, helyükre pedig egy ortodox akcióhõst, a címbeli Pörölyt szerzõdtette. Pöröly a zsidó viccalakok legfrissebb generációjához tartozik: humora korántsem hagyományos, békeidõsen kávéházi, hanem piacképesen alpári: nini, egy jó tanuló az Ali G-iskolából! A figura kifaragása, felöltöztetése és mozgatása kétségtelen erénye a produkciónak (és a színész Adam Goldbergnek), és a klasszikus detektívfigurák (pl. Shaft és Sam Spade) pörölyösítése is elég két-három poénra, de ha maradunk a mûfajok összeházasításánál és a sabbath körüli teendõknél, akkor inkább Harry Kemelman Small rabbija, mint Jonathan Kesselman Pörölye. Persze könnyen lehet, hogy csak a kávéházi maradiság beszél belõlünk.

Forgalmazza a Best Hollywood

Mint vicc: ***

Mint film: *

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”