Színház - A szelistyei asszonyok (Királyi kaland)

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 31.

Zene

A szelistyei asszonyok (Királyi kaland) nem más, mint egy fél-háromnegyed órában elmesélhető Mátyás király-mese, egyike az igazán habkönnyűeknek.

A szelistyei asszonyok (Királyi kaland) nem más, mint egy fél-háromnegyed órában elmesélhetõ Mátyás király-mese, egyike az igazán habkönnyûeknek. Nehéz tehát magyarázatot találni arra, hogy a Kõszegi Várszínház produkciójában miért is készült belõle egész estés színházi elõadás neves rendezõnk (Jordán Tamás) irányító keze által, hasonlóképp neves szakemberek meg- és átiratában (Mikszáth alapján Makk Károly - õ már csinált ebbõl egy rémes filmet Mit csinált felséged 3-tól 5-ig? címen -, Lõkös Ildikó és Lackfi János dolgozott), neves zenészeink közremûködésével (Sebõ-zenekar) és neves színészeink szereplésével (Mátyás király szerepében Fekete Ernõt láthatjuk élete talán legszellemtelenebb alakításában).

Egyébként sikerült valamelyest a szerényke elvárások alá lõni: a Királyi kalandból ugyanis gyakorlatilag minden hiányzik - no, persze a látszólag igen nagy költségvetésû jelmez- és díszletkavalkádon kívül -, ami még a leggyengébb dramolettekben is megjelenik valahogy. Ilyen például a bonyodalom - pedig adná magát: Mátyást ugyanis átverik, de midõn ez kiderül, õ nagylelkûen legyint rá. És hát két óra egy lineárisan elmesélt, minden másodpercében kiszámítható darabból még akkor is sok, ha Sebõék igen derekasan húzzák a talpalávalót. Pláne, hogy még a karaktereket is elfelejtették megfûszerezni: néhány népmesei sablonfigura, amit csak súlyosbít, hogy minden, máskor jól teljesítõ színész hûen követi királyát, Fekete Ernõt - a szellemtelenségben. Akad még egy izgalmasnak ígérkezõ szál - Mátyásnak elege van már hitvesébõl -, ám e drámai vonulatot is elfeledték kidolgozni: Mátyás széles mosollyal küldi el asszonyát a fenébe, épp, mintha népmesét mondana - aztán függöny.

Városmajori Szabadtéri Színpad, július 22.

** alá

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.