Színház - Bízva bíz - Madách: Az ember tragédiája

  • Csáki Judit
  • 2008. július 31.

Zene

Nem is tudtam, hogy régóta érdekel engem egy olyan Tragédia-előadás, amely a drámából nem a szokásos történelmi tablót fölépítve jut el az emberiségbe vetett ember, Ádám lételméleti problémájához, hanem... Hanem például azt teszi, mint Vidnyánszky Attila: a személyiség kívülről - az Úr által - adományozott integritásának szükségszerű szétesése után a történelmet segítségül híva összekotor - összeás - egy másikat. Útján Lucifer kíséri; kissé nyegle, ironikus fickó.

Nem is tudtam, hogy régóta érdekel engem egy olyan Tragédia-előadás, amely a drámából nem a szokásos történelmi tablót fölépítve jut el az emberiségbe vetett ember, Ádám lételméleti problémájához, hanem... Hanem például azt teszi, mint Vidnyánszky Attila: a személyiség kívülről - az Úr által - adományozott integritásának szükségszerű szétesése után a történelmet segítségül híva összekotor - összeás - egy másikat. Útján Lucifer kíséri; kissé nyegle, ironikus fickó.

A Zsámbéki Színházi Bázis és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház közös produkcióban mutatta be Madách Imre Az ember tragédiája című drámáját - amely voltaképpen felújítása egy tíz évvel ezelőtti beregszászi előadásnak.

Van a bázison egy rakétasiló vagy hangárcsoport, hat hangár egymás mellett, felülről némi föld álcázza, oldalról mesterségesen emelt domb keríti - régen, gondolom, itt parkoltak a rakéták, a falon mindenesetre ott a lelkesítő felirat: "Budapest légterét védjük" -, amely előtt jókora betonplacc nyílik, körben az elvadult, buja természet, mögötte meg a budai medence csodás panorámája; a legjobb hely arra, hogy a létezés értelmén, a személyiség lehetőségein elmélkedjék az ember.

A beregszásziak együttes játékban a legerősebbek - ezt az erényt jól "hangosítja föl" a teatralitás változatos formáiban otthonos és ötletes rendező. A játéktér közepén álló földkupacot - ki hinné: ez maga a díszlet - addig püföli-döngeti ritmusosan, olykor "kánonban", mindenesetre különféle "szólamokban" ásójával-lapátjával a színészcsapat, míg evidenssé válik: maga az építő-romboló emberiség ügyködik itten. Az Úr betekerte a fölöttük lógó lámpába az egyetlen villanykörtét - nem nagy fény, ennyi jut; mégiscsak világosság. Fényeskedik.

Lucifer távolról, a támfalról szemléli a jelenetet - Trill Zsolt kölykös-vagány rezonőrje gyengéden, olykor gúnyosan istápolja majd Varga József kalandokba beleszédülő Ádámját, aki rá is szorul a gyámolításra, mert elég tétován bolyong a történelmi útvesztőben -, és csak akkor lép közbe, amikor, úgymond, ütközetet nyerhet az Úrral szemben: egy kalandvágyó, kíváncsi Éva (Vass Magdolna) gyakorlatilag Ádám aktív közreműködése nélkül elintézi a kiűzetést. Mezítelen lépdelnek a színészek a hangárok sötét mélyére: elkezdődik az emberiség története.

Szegény színház ez: alig néhány lepel és apró kellék jelzi a különböző történelmi színeket - igaz, az ötletesség, a változatosság, a fantázia és a kreativitás milliókat pótol. A földkupacból előkerülnek a legszükségesebbek - és oda hullanak majd a már fölöslegesek. Vidnyánszky Attila - Kozma András dramaturggal - alaposan meghúzta a szöveget is: egy trappban vágtatunk végig a Tragédián. Akár az egyiptomi szín társadalmi konfliktusát, akár a római szín dekadens mulatozását nézzük, sodródó, rendre rosszul választó, mindig mellényúló embereket, tömegeket látunk, de még a két prágai szín közé ékelt francia forradalom is erről, az egyes embert mindig elbizonytalanító vesztésről szól. A beregszászi társulat lenyűgöző összjátékkal sokszorozza meg az egyes ember dilemmáját - hogy magunk is elbizonytalanodunk: van-e értelme individuumról, integer személyiségről beszélni.

Lucifer nyugalma, játékossága ontológiai szkepszist fed ugyan, de nem rezignált és nem kívülálló. Együttérzéssel és Trill virtuóz-könynyed alakításában sok komikus gesztussal kíséri-lökdösi Ádámját a felnőtté válás útján.

Az Úr - akit ugyancsak Varga József játszik, vagyis érdekes szerepösszevonás történik Ádámmal - kissé öntelt és túlságosan is magabízó figura: hosszú csőbe dübörgi sztentori hangon önmaga dicsőségét. Nem arról van szó, hogy Vidnyánszky lefokozta volna Lucifer ellenfelét - inkább arról, hogy a konfliktus magvát itt Ádám hordozza.

A zsámbéki helyszín bizonyos szempontból túlságosan is tökéletes: a történelem itt annyira beszédes, hogy mintegy a környezet röpteti végig Ádámot a történelmi színeken - mígnem a falanszter színben a hangár is megtalálja szerepét. A falára vetülve ormótlan árnyak panaszolják méltatlankodva, hogy sivárságra és értelmetlenségre és embertelenségre kényszeríti őket a koruk - ennél jobb helyen ezt nemigen lehet elmondani.

Lucifer lázasan lapátolja a földhányást a londoni színben. A dráma kétharmados pontjára - tán épp az aranymetszés helyére - helyezett jelenetben megássa a sírt az emberiségnek, és végignézi, amint a szereplők sorra bele is ugranak az ismét csak túlságosan igazi sírba. Éva kívül marad - Lucifer hatalmából kikerülvén jelzi, hogy végül neki lesz hatalma Ádám felett.

A földhányásba temetett történelmet az előadás alatt lassan körbekerítik egy hosszú szőnyeggel - a világ véges, ennyi. De amikor az űrben összekapaszkodik a két ember - Ádám és Lucifer -, és a Vidnyánszkynál mindig kiemelt testbeszéddel elmozogják kivetettségüket, megmutatkozik egy másik dimenzió. Lucifer fölsegíti Ádámot a lámpa fölé - ki az Úr által teremtett térből. Onnan beszéli vissza Éva a földre - és Ádám megfogja az ásót. Bízva bíz - mást nem tehet.

Zsámbék, június 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.