dvd - A KÓD

  • - köves -
  • 2009. október 29.

Zene

A hazai alagútfúrások zaja elnyelte a szófiai metró felől érkező jó híreket: nemrég vonalátadás történt Bulgáriában, de hogy e hírre pont egy New Yorkban játszódó film irányítsa rá a figyelmet! A kód már akkor megtéríti a beléje fektetett bizalmat, amikor Antonio Banderas a manhattani Grand Central Stationön ereszkedik alá, és hol lyukad ki: egy, a miénkhez nagyon is hasonlító szovjet metrókocsiban. Ígéretes kezdés, főleg, hogy Morgan Freeman is ugyanezen a metrón utazik: két ilyen sztár egy olyan filmben, melyben az oroszok alagutat fúrnak Manhattanig, ilyesmiben már nem is reménykedtünk.
A hazai alagútfúrások zaja elnyelte a szófiai metró felõl érkezõ jó híreket: nemrég vonalátadás történt Bulgáriában, de hogy e hírre pont egy New Yorkban játszódó film irányítsa rá a figyelmet! A kód már akkor megtéríti a beléje fektetett bizalmat, amikor Antonio Banderas a manhattani Grand Central Stationön ereszkedik alá, és hol lyukad ki: egy, a miénkhez nagyon is hasonlító szovjet metrókocsiban. Ígéretes kezdés, fõleg, hogy Morgan Freeman is ugyanezen a metrón utazik: két ilyen sztár egy olyan filmben, melyben az oroszok alagutat fúrnak Manhattanig, ilyesmiben már nem is reménykedtünk. Mint kiderül, korai volt az öröm, mert csupán arról van szó, hogy filmünk egyike a Bulgáriába kiközvetített amerikai produkcióknak: nem a forgatókönyvírói bátorság, hanem a költségkímélés állt a furfang mögött. Fúrni azért fúrnak, méghozzá egy Fabergé-tojásokat rejtõ termet, Antonio és Morgan ugyanis a páncélteremfúrás fedettpályás bajnokai, szinte csak rápillantanak egy zárra, és az lányos zavarában menten megadja magát. A lényeg persze, hogy miként pillantanak; az egyik hunyorogva, a másik meg tanárosan - ezzel elintézettnek is tekinthetjük a jellembeli különbségek kidomborítását. Nem túl szép látvány, hogy két ilyen jóravaló színész ebben a tojásos-fúrós-orosz hússalátás olcsóságban feszít, de ha már ennyire nem szép valami, legalább ne akarna okosnak látszani. A kód azonban tarantinósan büntet, s filmtörténeti vitába hajszolja a tolvajokat: Morgan a Rififi, Antonio a Topkapi pártját fogja, de csak szóban jutnak közel Jules Dassin rablós filmjeihez.

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

**

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.