dvd - Az éjszaka országai

  • - ts -
  • 2011. július 21.

Zene

Lenn járunk vidéken, s fehér szemetek barátságtalan karéjában múlatjuk az időt. Annyira vidéken, amennyire csak az amerikai filmekben lehetséges: Tennessee isten háta mögötti, rút szegletében, ahol sok a fakó sárga, és az időjárás sem kecsegtet semmi jóval.
Lenn járunk vidéken, s fehér szemetek barátságtalan karéjában múlatjuk az idõt. Annyira vidéken, amennyire csak az amerikai filmekben lehetséges: Tennessee isten háta mögötti, rút szegletében, ahol sok a fakó sárga, és az idõjárás sem kecsegtet semmi jóval. A szemetet Holly-wood egykori héroszai, Kris Kristofferson és Val Kilmer adják, illetve a szakágban oly felette járatos karakterszínészek, mint W. Earl Brown (Deadwood; õ az egész éceszgébere, az egyik producer és az adaptáció írója) vagy Francis Conroy (Sírhant mûvek). Ez azért okozhat némi problémát, hiszen az emberiség sarát mégis jobb, ha tök ismeretlen színészek játsszák el, mert akkor esetleg beveszem. Hiába hagyta ugyanis rajta az élet az összes lábnyomát Val Kilmer ábrázatán, s hiába szûkült már borsónyira Kris Kristofferson szeme, rájuk föntrõl emlékszünk, s ketten már egy kicsit sokan is vannak, még egy ily értelmetlen és ostoba cselekedeteket példásan sorakoztató, fojtogató kilátástalansággal vert filmhez is, mint ez. Van persze egy kölök is, aki le akar lépni. Innen, hova? - kérdezhetnénk, most némi joggal, hiszen akkora a lepu, hogy még Nashville is oly messze esik, mint a Hold sötét oldala. Oh, nem csak a hõsöknek álom a kitörés, az alkotók is az isten kezére adnak végül mindent, jól is teszik.

Szóval kicsit mache az egész, de annyira szomorú, hogy az már színtiszta nosztalgia, amit ugye lehet szeretni. S ha még azt is hozzávesszük, hogy Kris azért csak elrebeg a gitárján egy bluest (zenei producer: T-Bone Burnett), akkor részemrõl rendben is van ez így.

Forgalmazza az InterCom

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.