dvd - Bőrfejek

  • - köves -
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Ilyen se volt még, hogy épp Hollywoodból jöjjön a figyelmeztetés: jubilál egy klasszikusunk. Persze mi más is lehetne a dolga egy klasszikusnak, mint hogy rendszeres időközönként jubiláljon, de ennél is lényegesebb, hogy George Clooney újraforgatta az idén 25 éves Régi idők fociját.

Ilyen se volt még, hogy épp Hollywoodból jöjjön a figyelmeztetés: jubilál egy klasszikusunk. Persze mi más is lehetne a dolga egy klasszikusnak, mint hogy rendszeres idõközönként jubiláljon, de ennél is lényegesebb, hogy George Clooney újraforgatta az idén 25 éves Régi idõk fociját. Mi több, Minarik Ede mosodás, a Csabagyöngye SC megszállott mindenese szerepét saját magára osztotta, és nem is változtatott oly sokat a figurán. Elmaradt ugyan a mosoda és a szomorú pesti flaszter, de hollywoodi díszletek közt is teljes pompájában virágzik a húszas évek, a burleszk és a sport iránti megszállottság. Labdajáték ez is, legfeljebb itt amerikai focinak hívják, és nem rúgják, hanem kapják, de ezt leszámítva, mint két tojás: akár hiszik, akár nem, még Benkóczy Zoltánt is remake-elték, csak a Kernt nem látni sehol; hol van Brad Pitt, amikor a leginkább szükség volna rá? (A MaNcs ezt is tudja: a Coenéknél bohóckodik - nem a Kern, Pitt). Sándor Pálnak még Amerikából kellett hozatnia a burleszk alapelemeit, Clooney-nak viszont (õ a rendezõ is), alanyi jogon jártak a kurblis kor chaplini kunsztjai, mégis elügyetlenkedi az ügyetlenkedést. Színészként rajta ragadt hõsi virtusától olyan távol esik a megejtõ bénázás, hogy még a vak zongorista is láthatja: csak tetteti a hülyét. Egy nettó hõs õ valójában, mintha Chaplin helyett Douglas Fairbankset húzták volna be a fogaskerekek a Modern idõkben. A végén valaki mond valamit a sport elüzletiesedésérõl is, de ennél ezerszer fontosabb, hogy Clooney és Renée Zellweger összejön-e a fináléban.

Forgalmazza a Select Video

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.