dvd - Bőrfejek

  • - köves -
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Ilyen se volt még, hogy épp Hollywoodból jöjjön a figyelmeztetés: jubilál egy klasszikusunk. Persze mi más is lehetne a dolga egy klasszikusnak, mint hogy rendszeres időközönként jubiláljon, de ennél is lényegesebb, hogy George Clooney újraforgatta az idén 25 éves Régi idők fociját.

Ilyen se volt még, hogy épp Hollywoodból jöjjön a figyelmeztetés: jubilál egy klasszikusunk. Persze mi más is lehetne a dolga egy klasszikusnak, mint hogy rendszeres idõközönként jubiláljon, de ennél is lényegesebb, hogy George Clooney újraforgatta az idén 25 éves Régi idõk fociját. Mi több, Minarik Ede mosodás, a Csabagyöngye SC megszállott mindenese szerepét saját magára osztotta, és nem is változtatott oly sokat a figurán. Elmaradt ugyan a mosoda és a szomorú pesti flaszter, de hollywoodi díszletek közt is teljes pompájában virágzik a húszas évek, a burleszk és a sport iránti megszállottság. Labdajáték ez is, legfeljebb itt amerikai focinak hívják, és nem rúgják, hanem kapják, de ezt leszámítva, mint két tojás: akár hiszik, akár nem, még Benkóczy Zoltánt is remake-elték, csak a Kernt nem látni sehol; hol van Brad Pitt, amikor a leginkább szükség volna rá? (A MaNcs ezt is tudja: a Coenéknél bohóckodik - nem a Kern, Pitt). Sándor Pálnak még Amerikából kellett hozatnia a burleszk alapelemeit, Clooney-nak viszont (õ a rendezõ is), alanyi jogon jártak a kurblis kor chaplini kunsztjai, mégis elügyetlenkedi az ügyetlenkedést. Színészként rajta ragadt hõsi virtusától olyan távol esik a megejtõ bénázás, hogy még a vak zongorista is láthatja: csak tetteti a hülyét. Egy nettó hõs õ valójában, mintha Chaplin helyett Douglas Fairbankset húzták volna be a fogaskerekek a Modern idõkben. A végén valaki mond valamit a sport elüzletiesedésérõl is, de ennél ezerszer fontosabb, hogy Clooney és Renée Zellweger összejön-e a fináléban.

Forgalmazza a Select Video

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.