Sidney Lumet kriminek felöltöztetett filmje, az
Idegen közöttünk arról szólt, hogyan megy be valaki a brooklyni haszidok zárt közösségébe. Kevin Asch ugyancsak bûnügyi indíttatású dolgozata meg arról, hogyan jön ki valaki. Lumet filmjében egy tökös zsarunõ épült be, a
Kóser játszmában (eredetileg:
Holy Rollers) egy jól nevelt haszid fiatalember (Jesse Eisenberg) épül ki. A bûnügy ezúttal megtörtént eset, nem úgy, mint az a másik. Történt ugyanis, hogy a kilencvenes évek végén az alvilág ecstasyterjesztéssel foglalkozó szárnya brooklyni haszid fiatalokat használt az Amszterdam-New York vonalon a pirulák Amerikába hozatalára, méghozzá arra az alvilág számára mindenképpen pozitív elõítéletre építve, hogy nincs az a reptéri õrszem, aki egy tetõtõl talpig haszid (kalap, kabát, pajesz) fiatalban csempészt gyanítana. A számításuk bevált, ahogy a filmeseké is: ha csak egy kicsit is többet mutatnak Williamsburg, Crown Heights vagy Borough Park haszidok lakta világából, mint egy New York útikönyv ide vágó fejezete, és csak egy kicsit is épkézláb sztorival állnak elõ, már nyert ügyük van. Ez a kicsivel több hamar megvan, láthatunk haszidoknak látszó színészeket családi körben, zsinagógában és Lower East Side-i rõfösboltban, és a látvány, mint minden elfüggönyözött, az utcáról beláthatatlan közösség látványa, úgy, ahogy van, izgalmas. A bajok a belátáson túl kezdõdnek: a dráma ugyanis, egy kitörni vágyó fiatalember bûnbeesése, színtiszta hollywoodi méteráru. Korrekt, de elnagyolt fejlõdéstörténet, amin csak díszeleg a strájmli.
Forgalmazza a Budapest Film
***