DVD - Poszterférfiak, címlapnők - Mad Men - Reklámőrültek

  • - greff -
  • 2010. november 11.

Zene

A Maffiózók és a Sírhant művek a kusza családi viszonyokat ábrázolta, a Twin Peaks a lélek sötét mellékhajóiba zseblámpázott, az L azt tárta fel, ahogyan a többség egy kisebbségre rátekint...

A Maffiózók és a Sírhant művek a kusza családi viszonyokat ábrázolta, a Twin Peaks a lélek sötét mellékhajóiba zseblámpázott, az L azt tárta fel, ahogyan a többség egy kisebbségre rátekint...

Láthatjuk, mi sem könnyebb annál, hogy jól hangzó állításokkal igazoljuk úgy szigorú környezetünk, mint olykor-olykor (de akkor is tévesen) igényesnek gondolt önmagunk előtt azt a sok-sok órát, amit ádázul kanyargó tévésorozatok epizódjaira áldoztunk fölötte tékozló módon. A Reklámőrültek esetében azonban e könynyebbik út, bánatunkra, aligha választható.

Nem mintha Matthew Weiner szériájának ne lennének jól megragadható tartalmi elemei: a 60-as évek elején, New Yorkban játszódó sorozat a hirdetési szakma korabeli jellemzőiről, a nők emancipatorikus törekvéseinek nehézségeiről és a szerelmi viszonyok szomorúbb verzióiról is beszél. Csakhogy közben egyfelől korántsem mellőzi a sápasztó közhelyeket, másrészt pedig, ami még lényegesebb, nagyjából mindjárt a legelső részben kiteríti az összes kártyáját. De akkor vajon miért bámultuk kitartóan tovább, mindeddig több mint ötven darab epizódon át? Mindenekelőtt arra szükséges rámutatni, hogy a Reklámőrültek hatása máris nagyon jól érzékelhető - ám még véletlenül sem a mozgóképek világában, sokkal inkább a divatlapokéban, amelyekben Christina Hendricks dús formáinak immár permanens jelenléte például bízvást nevezhető örvendetes paradigmaváltásnak.

Szóval a látvány és a hangulat. A Reklámőrültekben alapvetően azt látjuk, hogy karakteres ábrázatú férfiak stílusosan fényképezett jelenetekben elbűvölő természetességgel ringatják poharukban a whiskyt, míg a káprázatos ruhákba burkolt nők ugyanezt teszik a borral és a likőrrel, és mindenki minden elképzelhető élethelyzetben dohányzik, dohányzik, dohányzik. Hogy ez most akkor dús vagy sovány, objektívan eldönthetetlen. Hozzátehetjük még azonban, hogy hőseink kedvenc elfoglaltsága, hogy a palackok és hamutálak felett nagy megjelenítő erővel bámulnak bele a semmibe. Ám ha azt mondom, hogy a Reklámőrültek erről a semmiről szól, akkor máris ott vagyunk újra az elején, az olcsón megváltható kilépőknél. De akkor is: Antonioni és a GQ-magazin találkozása ez a boncasztalon. Nyugodt szívvel mindazonáltal csak azoknak ajánlható, akiket nem zavar, hogy utána mindössze egy egészen apró cseppnyi kétség marad majd velük azt illetően, hogy melyiknek is sikerült felülkerekednie.

Forgalmazza a Mirax

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?