DVD - Poszterférfiak, címlapnők - Mad Men - Reklámőrültek

  • - greff -
  • 2010. november 11.

Zene

A Maffiózók és a Sírhant művek a kusza családi viszonyokat ábrázolta, a Twin Peaks a lélek sötét mellékhajóiba zseblámpázott, az L azt tárta fel, ahogyan a többség egy kisebbségre rátekint...

A Maffiózók és a Sírhant művek a kusza családi viszonyokat ábrázolta, a Twin Peaks a lélek sötét mellékhajóiba zseblámpázott, az L azt tárta fel, ahogyan a többség egy kisebbségre rátekint...

Láthatjuk, mi sem könnyebb annál, hogy jól hangzó állításokkal igazoljuk úgy szigorú környezetünk, mint olykor-olykor (de akkor is tévesen) igényesnek gondolt önmagunk előtt azt a sok-sok órát, amit ádázul kanyargó tévésorozatok epizódjaira áldoztunk fölötte tékozló módon. A Reklámőrültek esetében azonban e könynyebbik út, bánatunkra, aligha választható.

Nem mintha Matthew Weiner szériájának ne lennének jól megragadható tartalmi elemei: a 60-as évek elején, New Yorkban játszódó sorozat a hirdetési szakma korabeli jellemzőiről, a nők emancipatorikus törekvéseinek nehézségeiről és a szerelmi viszonyok szomorúbb verzióiról is beszél. Csakhogy közben egyfelől korántsem mellőzi a sápasztó közhelyeket, másrészt pedig, ami még lényegesebb, nagyjából mindjárt a legelső részben kiteríti az összes kártyáját. De akkor vajon miért bámultuk kitartóan tovább, mindeddig több mint ötven darab epizódon át? Mindenekelőtt arra szükséges rámutatni, hogy a Reklámőrültek hatása máris nagyon jól érzékelhető - ám még véletlenül sem a mozgóképek világában, sokkal inkább a divatlapokéban, amelyekben Christina Hendricks dús formáinak immár permanens jelenléte például bízvást nevezhető örvendetes paradigmaváltásnak.

Szóval a látvány és a hangulat. A Reklámőrültekben alapvetően azt látjuk, hogy karakteres ábrázatú férfiak stílusosan fényképezett jelenetekben elbűvölő természetességgel ringatják poharukban a whiskyt, míg a káprázatos ruhákba burkolt nők ugyanezt teszik a borral és a likőrrel, és mindenki minden elképzelhető élethelyzetben dohányzik, dohányzik, dohányzik. Hogy ez most akkor dús vagy sovány, objektívan eldönthetetlen. Hozzátehetjük még azonban, hogy hőseink kedvenc elfoglaltsága, hogy a palackok és hamutálak felett nagy megjelenítő erővel bámulnak bele a semmibe. Ám ha azt mondom, hogy a Reklámőrültek erről a semmiről szól, akkor máris ott vagyunk újra az elején, az olcsón megváltható kilépőknél. De akkor is: Antonioni és a GQ-magazin találkozása ez a boncasztalon. Nyugodt szívvel mindazonáltal csak azoknak ajánlható, akiket nem zavar, hogy utána mindössze egy egészen apró cseppnyi kétség marad majd velük azt illetően, hogy melyiknek is sikerült felülkerekednie.

Forgalmazza a Mirax

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.