dvd - SHERLOCK ÉS ÉN

  • - kg -
  • 2009. május 28.

Zene

Guy Ritchie újdonatúj Sherlock Holmes-feldolgozása (hamarosan a mozikban) kapcsán várhatóan sok szó esik majd a korábbi filmváltozatokról, s minthogy Holmes együttélése a felvevőgéppel majdnem egyidős a filmtörténettel, terjedelmes megemlékezésekre számíthatunk. Kisbetűs bejegyzés a híres Holmes-interpretációk sűrűjében ez az 1988-as darab, melyben a legnagyobb veszélyt maga a detektív jelenti a brit világbirodalom békés mindennapjaira.
Guy Ritchie újdonatúj Sherlock Holmes-feldolgozása (hamarosan a mozikban) kapcsán várhatóan sok szó esik majd a korábbi filmváltozatokról, s minthogy Holmes együttélése a felvevõgéppel majdnem egyidõs a filmtörténettel, terjedelmes megemlékezésekre számíthatunk. Kisbetûs bejegyzés a híres Holmes-interpretációk sûrûjében ez az 1988-as darab, melyben a legnagyobb veszélyt maga a detektív jelenti a brit világbirodalom békés mindennapjaira. E vígjátéki változatban Holmes az inkognitójára kényes Dr. Watson találmánya, egy bólogató báb, kinek megszemélyesítésére egy színpadról leparancsolt ripacsot sikerült szerzõdtetnie a jó doktornak. A frankensteini teremtésbe persze megint hiba csúszik: a Holmes-tudatára ébredt színészt képtelenség leváltani, a közönség õt akarja, így a háttérben megbújó zseni nem tehet mást, mint tovább súg a kapatosan nõi fenekeket csipkedõ, szövegébe rendre belesülõ csepûrágónak. Mit szépítsük, a Sherlock és én maga is a ripacskodásnak állít emléket, választott mûfajában viszont nem ismer tréfát: két olyan színészt indít a hasra esés és a tortadobálás versenyszámaiban, akiktõl súlyos drámai alakítások is bármikor kitelnek. Sir Michael Caine és Sir Ben Kingsley Holmes-Watsonja erõteljesen emlékeztet a filmtörténet egy másik sokat foglalkoztatott párosára; Sir Toméra és Sir Jerryére. Öszszehangolt bolondozásuk eseményszámba emeli a lapos poénokat, egyszer és mindenkorra eloszlatva azt a tévhitet is, miszerint presztízsveszteséggel jár, ha komoly színész beleül egy fotelben felejtett, törékeny nagyítóba.

Forgalmazza a Fantasy Film

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.