DVD: Családi (Femi Kuti: Live at the Shrine; Sixteen Horsepower: 16HP)

Zene

Szegény Femi pályafutása jókora kereszttel indult, hiszen az ő apjának Fela Kuti volt a neve.

Szegény Femi pályafutása jókora kereszttel indult, hiszen az ő apjának Fela Kuti volt a neve. Ez a Fela nem akármilyen muzsikus volt, ő teremtette meg az afrobeatet, amúgy meg maszszív szexistának és a nigériai rezsim heves ostromlójának bizonyult. 1997-ben ragadta el az AIDS, mintegy esélyt adva Feminek, hogy végre kitörjön az apja árnyékából. Épp elegen csesztették addig, folyton hozzámérve a lépéseit.

Femi keze alatt egy kicsit "megszelídült", még a rádiók számára is "használható" lett az afrobeat-hagyomány, s bár ő sem leplezte a társadalmi ügyek iránti érzékenységét, kordában tartotta az indulatait. Kerülte a botrányokat, még csak nem is lövöldözött; mondhatni, komolyabban vette Fela szavait Felánál: "A zene a jövő fegyvere!"

Most pedig azt látjuk, hogy immár ő az isten Nigériában - aki pontosan tudja, hogy meddig terjed az önazonosság, és mit követel a vére, így aztán elszántabban és görcsök nélkül haladhat Fela nyomdokain. Újjáépítette apja főhadiszállását, a Shrine-t is, alul koncertteremmel - ott készült tavaly a Live at the Shrine albuma, s hozzá Ra-phael Frydman azonos című dokumentumfilmje, mely kiválóan egyensúlyoz az agitációs és a koncertfilmek élén. Femi figyelemreméltó hős: rezignált mosolyú és mégis tök kemény, mentes a forradalmi pózoktól, de azért megvan a súlya, amikor a maga csöndes módján a korrupcióról és az erőszakról, a közbiztonság és az orvosi ellátás hiányáról, a nyomorról és a kilátástalanságról beszél. És láthatóan igazán fontosak számára mindazok, akik "kidühöngik" magukból a fájdalmukat a koncertjein. "Femi a mi prófétánk", mondják róla a népek, és ez tényleg így van. Különben is, "szent hely" - ennyit tesz a Shrine magyarul.

No és, nem mellesleg, baromi jó a zene. Az 1997 ki-vételével - ez volt az az év, amikor Femi elvesztette az apját és a húgát is - csu-pa új szám hallható. Hogy különösebben változatosak lennének, talán nem mondanám, de "indulónak" bármelyik megteszi, és ahogyan Femi megkeverte a funkyt, a dzsesszt és a joruba ritmusait, az a sortüzeknél lángolóbb.

A Sixteen Horsepower dupla DVD-jét is úgy tanácsos nézni, mint egy családi albumot, különben könnyen rossz lehet a vége. Én legalábbis úgy látom, mindöszsze annyi történt, hogy a zenekarral kapcsolatos filmek zömét a szerkesztő-dobos Jean-Yves Tola rálapátolta két korongra. Nézzük csak: öt darab klip, három szám koncertfelvétel, továbbá interjúk és a kulisszák mögötti felvételek. A borítóból nem derül ki semmi, van olyan klip, ami megismétlődik, szóval olyan súlyos amatőrségekkel adódik dolgunk, amiknek a megemésztéséhez igen sok szeretet kell. Vagy az a másik, ugyancsak bensőséges nézőpont, ami szerint hálás lehet az ember, ha kultikus kedvencéről bármiféle kép is az ölébe pottyan.

A kulisszákról és az interjúkról nem beszélnék - még akkor sem, ha néhány perc a Sziget Fesztiválon forgatott filmből is látható -, azokkal nem volna semmi baj bónuszként egy komolyabb anyag után. S persze arról sem tehet a Lóerő, hogy igen kevés klipje készült, többek közt pont azért szeretjük, mert nem abban a bizniszben utazik. Ráadásul igen találóak ezek a nagyon alacsony költségvetésű kis filmecskék, különösen a John Campbell rendezte Haw, a maga szálkás, fekete-fehéren archaizáló módján. Egy régi vágású film egy régi vágású vadnyugati folk-rock zenekarról - ez igazán rendben van.

No de.

Akik jártak már Lóerő-koncerten, tudják, hogy az egy iszonyú súlyú építmény. Az három kiragadott felvétellel nem pótolható és nem megidézhető. Vagyis ebből a DVD-ből most éppen a lényeg maradt ki. Úgyhogy passz. Nem igazán értem. Hiszen egy koncertet felvenni lényegesen kisebb truváj lett volna, mint megfejteni, hogy mi a célja ennek a filmnek, e nélkül.

MK2 Music/Deep Distribution, 2004; Glitterhouse Records/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.