DVD: Családi (Femi Kuti: Live at the Shrine; Sixteen Horsepower: 16HP)

Zene

Szegény Femi pályafutása jókora kereszttel indult, hiszen az ő apjának Fela Kuti volt a neve.

Szegény Femi pályafutása jókora kereszttel indult, hiszen az ő apjának Fela Kuti volt a neve. Ez a Fela nem akármilyen muzsikus volt, ő teremtette meg az afrobeatet, amúgy meg maszszív szexistának és a nigériai rezsim heves ostromlójának bizonyult. 1997-ben ragadta el az AIDS, mintegy esélyt adva Feminek, hogy végre kitörjön az apja árnyékából. Épp elegen csesztették addig, folyton hozzámérve a lépéseit.

Femi keze alatt egy kicsit "megszelídült", még a rádiók számára is "használható" lett az afrobeat-hagyomány, s bár ő sem leplezte a társadalmi ügyek iránti érzékenységét, kordában tartotta az indulatait. Kerülte a botrányokat, még csak nem is lövöldözött; mondhatni, komolyabban vette Fela szavait Felánál: "A zene a jövő fegyvere!"

Most pedig azt látjuk, hogy immár ő az isten Nigériában - aki pontosan tudja, hogy meddig terjed az önazonosság, és mit követel a vére, így aztán elszántabban és görcsök nélkül haladhat Fela nyomdokain. Újjáépítette apja főhadiszállását, a Shrine-t is, alul koncertteremmel - ott készült tavaly a Live at the Shrine albuma, s hozzá Ra-phael Frydman azonos című dokumentumfilmje, mely kiválóan egyensúlyoz az agitációs és a koncertfilmek élén. Femi figyelemreméltó hős: rezignált mosolyú és mégis tök kemény, mentes a forradalmi pózoktól, de azért megvan a súlya, amikor a maga csöndes módján a korrupcióról és az erőszakról, a közbiztonság és az orvosi ellátás hiányáról, a nyomorról és a kilátástalanságról beszél. És láthatóan igazán fontosak számára mindazok, akik "kidühöngik" magukból a fájdalmukat a koncertjein. "Femi a mi prófétánk", mondják róla a népek, és ez tényleg így van. Különben is, "szent hely" - ennyit tesz a Shrine magyarul.

No és, nem mellesleg, baromi jó a zene. Az 1997 ki-vételével - ez volt az az év, amikor Femi elvesztette az apját és a húgát is - csu-pa új szám hallható. Hogy különösebben változatosak lennének, talán nem mondanám, de "indulónak" bármelyik megteszi, és ahogyan Femi megkeverte a funkyt, a dzsesszt és a joruba ritmusait, az a sortüzeknél lángolóbb.

A Sixteen Horsepower dupla DVD-jét is úgy tanácsos nézni, mint egy családi albumot, különben könnyen rossz lehet a vége. Én legalábbis úgy látom, mindöszsze annyi történt, hogy a zenekarral kapcsolatos filmek zömét a szerkesztő-dobos Jean-Yves Tola rálapátolta két korongra. Nézzük csak: öt darab klip, három szám koncertfelvétel, továbbá interjúk és a kulisszák mögötti felvételek. A borítóból nem derül ki semmi, van olyan klip, ami megismétlődik, szóval olyan súlyos amatőrségekkel adódik dolgunk, amiknek a megemésztéséhez igen sok szeretet kell. Vagy az a másik, ugyancsak bensőséges nézőpont, ami szerint hálás lehet az ember, ha kultikus kedvencéről bármiféle kép is az ölébe pottyan.

A kulisszákról és az interjúkról nem beszélnék - még akkor sem, ha néhány perc a Sziget Fesztiválon forgatott filmből is látható -, azokkal nem volna semmi baj bónuszként egy komolyabb anyag után. S persze arról sem tehet a Lóerő, hogy igen kevés klipje készült, többek közt pont azért szeretjük, mert nem abban a bizniszben utazik. Ráadásul igen találóak ezek a nagyon alacsony költségvetésű kis filmecskék, különösen a John Campbell rendezte Haw, a maga szálkás, fekete-fehéren archaizáló módján. Egy régi vágású film egy régi vágású vadnyugati folk-rock zenekarról - ez igazán rendben van.

No de.

Akik jártak már Lóerő-koncerten, tudják, hogy az egy iszonyú súlyú építmény. Az három kiragadott felvétellel nem pótolható és nem megidézhető. Vagyis ebből a DVD-ből most éppen a lényeg maradt ki. Úgyhogy passz. Nem igazán értem. Hiszen egy koncertet felvenni lényegesen kisebb truváj lett volna, mint megfejteni, hogy mi a célja ennek a filmnek, e nélkül.

MK2 Music/Deep Distribution, 2004; Glitterhouse Records/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.