DVD: Családi (Femi Kuti: Live at the Shrine; Sixteen Horsepower: 16HP)

Zene

Szegény Femi pályafutása jókora kereszttel indult, hiszen az ő apjának Fela Kuti volt a neve.

Szegény Femi pályafutása jókora kereszttel indult, hiszen az ő apjának Fela Kuti volt a neve. Ez a Fela nem akármilyen muzsikus volt, ő teremtette meg az afrobeatet, amúgy meg maszszív szexistának és a nigériai rezsim heves ostromlójának bizonyult. 1997-ben ragadta el az AIDS, mintegy esélyt adva Feminek, hogy végre kitörjön az apja árnyékából. Épp elegen csesztették addig, folyton hozzámérve a lépéseit.

Femi keze alatt egy kicsit "megszelídült", még a rádiók számára is "használható" lett az afrobeat-hagyomány, s bár ő sem leplezte a társadalmi ügyek iránti érzékenységét, kordában tartotta az indulatait. Kerülte a botrányokat, még csak nem is lövöldözött; mondhatni, komolyabban vette Fela szavait Felánál: "A zene a jövő fegyvere!"

Most pedig azt látjuk, hogy immár ő az isten Nigériában - aki pontosan tudja, hogy meddig terjed az önazonosság, és mit követel a vére, így aztán elszántabban és görcsök nélkül haladhat Fela nyomdokain. Újjáépítette apja főhadiszállását, a Shrine-t is, alul koncertteremmel - ott készült tavaly a Live at the Shrine albuma, s hozzá Ra-phael Frydman azonos című dokumentumfilmje, mely kiválóan egyensúlyoz az agitációs és a koncertfilmek élén. Femi figyelemreméltó hős: rezignált mosolyú és mégis tök kemény, mentes a forradalmi pózoktól, de azért megvan a súlya, amikor a maga csöndes módján a korrupcióról és az erőszakról, a közbiztonság és az orvosi ellátás hiányáról, a nyomorról és a kilátástalanságról beszél. És láthatóan igazán fontosak számára mindazok, akik "kidühöngik" magukból a fájdalmukat a koncertjein. "Femi a mi prófétánk", mondják róla a népek, és ez tényleg így van. Különben is, "szent hely" - ennyit tesz a Shrine magyarul.

No és, nem mellesleg, baromi jó a zene. Az 1997 ki-vételével - ez volt az az év, amikor Femi elvesztette az apját és a húgát is - csu-pa új szám hallható. Hogy különösebben változatosak lennének, talán nem mondanám, de "indulónak" bármelyik megteszi, és ahogyan Femi megkeverte a funkyt, a dzsesszt és a joruba ritmusait, az a sortüzeknél lángolóbb.

A Sixteen Horsepower dupla DVD-jét is úgy tanácsos nézni, mint egy családi albumot, különben könnyen rossz lehet a vége. Én legalábbis úgy látom, mindöszsze annyi történt, hogy a zenekarral kapcsolatos filmek zömét a szerkesztő-dobos Jean-Yves Tola rálapátolta két korongra. Nézzük csak: öt darab klip, három szám koncertfelvétel, továbbá interjúk és a kulisszák mögötti felvételek. A borítóból nem derül ki semmi, van olyan klip, ami megismétlődik, szóval olyan súlyos amatőrségekkel adódik dolgunk, amiknek a megemésztéséhez igen sok szeretet kell. Vagy az a másik, ugyancsak bensőséges nézőpont, ami szerint hálás lehet az ember, ha kultikus kedvencéről bármiféle kép is az ölébe pottyan.

A kulisszákról és az interjúkról nem beszélnék - még akkor sem, ha néhány perc a Sziget Fesztiválon forgatott filmből is látható -, azokkal nem volna semmi baj bónuszként egy komolyabb anyag után. S persze arról sem tehet a Lóerő, hogy igen kevés klipje készült, többek közt pont azért szeretjük, mert nem abban a bizniszben utazik. Ráadásul igen találóak ezek a nagyon alacsony költségvetésű kis filmecskék, különösen a John Campbell rendezte Haw, a maga szálkás, fekete-fehéren archaizáló módján. Egy régi vágású film egy régi vágású vadnyugati folk-rock zenekarról - ez igazán rendben van.

No de.

Akik jártak már Lóerő-koncerten, tudják, hogy az egy iszonyú súlyú építmény. Az három kiragadott felvétellel nem pótolható és nem megidézhető. Vagyis ebből a DVD-ből most éppen a lényeg maradt ki. Úgyhogy passz. Nem igazán értem. Hiszen egy koncertet felvenni lényegesen kisebb truváj lett volna, mint megfejteni, hogy mi a célja ennek a filmnek, e nélkül.

MK2 Music/Deep Distribution, 2004; Glitterhouse Records/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.