DVD: Donok a csúcson (Mozart- és Verdi-apoteózis)

  • Koltai Tamás
  • 2002. március 21.

Zene

Aki itthon akar operát nézni, válassza a konzervet! Az élő opera halott. Legutóbb két föltámasztási kísérlet zajlott a Magyar Állami Operaházban, két régi rendezésé, az egyik a Falstaff, a másik a Don Carlos; az előbbi már a maga idejében halva született (filmről nézte le egy másik rendező), az utóbbi múzeumi masztodon.

Aki itthon akar operát nézni, válassza a konzervet! Az élő opera halott. Legutóbb két föltámasztási kísérlet zajlott a Magyar Állami Operaházban, két régi rendezésé, az egyik a Falstaff, a másik a Don Carlos; az előbbi már a maga idejében halva született (filmről nézte le egy másik rendező), az utóbbi múzeumi masztodon.Ha valaki kíváncsi rá, mit lehet a Don Carlosszal kezdeni, vegye meg azt a frissen kiadott DVD-videót, amely a párizsi Théatre du Chöatelet 1996-os előadását rögzíti. A Verdi-opera eredeti, francia nyelvű, ötfelvonásos változatát játsszák; a karmester Antonio Pappano, a rendező Luc Bondy. Színes és szenvedélyes történet. Az első, fontainebleau-i kép fehér és rőt; rőt a két szerelmes ruhája, fehér az erdő, a vadásztársaság, a hulló hó, Erzsébet lova (amit a lószakértők hivatalosan szürkének mondanak). Az Escurial-kolostor fehér és fekete; feketében az udvari emberek, fehérben a csuhás és csuklyás szerzetesek a fehér templomi architektúra előtt, az egyik Anonymus-pózban magába roskadva egy oldalpadon, a másik

térden csúszva

padlófölmosás közben. Az udvarhölgyek világa kék-sárga; kék ég, sárga napernyő, medence, szökőkút, fekete figurák lenge, hajlékony vihánca: art nouveau-arabeszkek. És így tovább. A díszlettervező Gilles Aillaud és a jelmeztervező Moidele Bickel a mai színház legkeresettebbjei. Festői képek és világítás; clair-obscure, súrolófények. Carlos a padlóra kuporodva a templomi űrben. Egy szerzetes (V. Károly) kinyúló karja a sötét kriptából - a kar Airizer Csabáé. Mindez egyúttal a rendezői kompozíció érzéki többlete.

A címszereplő Roberto Alagna alacsony, borostás, szélsőségekre hajlamos fickó; hol kitör, hol elalél. Összecsuklik az átvonuló Erzsébet láttán, a hatalmas termetű, csupahaj-csupaszőr, vademberien torzonborz Posa márkinak (Thomas Hampson) úgy kell félájultan kivonszolnia a színről. Erzsébetet a szőke, finn delnő, Karita Mattila énekli; semmi pihegő, szelíd gyöngeség, inkább egy polgári úriasszony szabadságvágya a kényszerű királynéi székben. Fütyül a spanyol etikettre, merészen dekoltált vörösben lángol az autodafén, illik a hajszínéhez. A hangja is testes, vág, mint az üveg, viszonylag kevés vibratót használ. (Lukács Györgyinél azért nem jobb, ő ma csúcsklasszis, salzburgi Erzsébete óta is sokat fejlődött.) A Wagner-szoprán Waltraud Meier délieket megszégyenítő, vehemens "intrika", áriája közben körmeivel fölszántja átkozottan szép arcát,

két véres csík csorog

lefelé - és minden csúcshang kitartóan szól. Eric Halfvarson tarkopasz Főinkvizítora előrenyújtott botokra támaszkodva cammog derékba törten; csuklyája alól lassan tűnik elő a borzalmasan barázdált szörnyetegarc. José van Dam Fülöp királya ebben az elit társaságban a szereposztás gyönge pontja; mélység nélküli, fakó hang, és hiába a kicsi, mérges öregúr mokány akaratossága, belülről nem monumentális sem a zsarnokság, sem a magány. Áriáját a fehéren-szőkén kiterítve alvó Erzsébet mellett énekli (nálunk fölrótták egy rendezőnek, hogy a magányos Fülöp nincs egyedül a színpadon), aztán féltékeny fölfortyanása után négykézláb szedegeti a hullott gyöngyöket. Távoztában dühösen odalöki a bűnjelet tartalmazó ládikát tolvaj szeretőjének, Ebolinak.

A lagymatagsághoz szokott hazai néző el se képzeli, mi az, viharzónába kerülni egy operában. Hacsak féktelen hedonizmusában nem szerzi be

Don Giovannit, a másik borostást,

aki öt méterről ugrik a megkéselendő Parancsnok nyakába, hasig nyitott ingben, kereszttel a nyakában (!) meghágja a magával cipelt Mária-szobrot, és a bálon, a "Viva la libertá" résznél atlétatrikóban, ritmikus csípőmozdulatokkal terül szét Donna Anna előtt a földön. Ez a Mozart-felvétel 1995-ben készült a glyndebourne-i fesztiválon, Yakov Kreizberg vezényel, a rendező az utóbbi évtizedben elhíresült angol Deborah Warner. Gilles Cachemaille bakancsos-dzsekis Don Giovannija vokálisan is behízelgő pribék, megjelenését tekintve pedig korunk agresszív macsója. "Maira van véve", noha nem cigarettázik és nem pörget slusszkulcsot. Az előadás elvont térben zajlik, a díszlet- és jelmeztervező Hildegard Bechtler négy sarkán fölfüggesztett platót emelget föl-le a színpad közepén (rajta is, alatta is lehet játszani), és a világítással operál. Fények, árnyékok, színek. Minden a zenéből jön: a három "maskara" báli belépőjének akkordjára átlós aranyhíd ömlik a színpadra - mintha ajtót nyitnának résnyire -, és utána ki is húny. Szó sincs kosztümös játékról, hacsak Elvira útikosztümjét-kardigánját nem tekintjük. A szegény, ártatlan asszony (Adrienne Pieczonka) gondterhelten énekel, közben bőröndjéből műanyag ásványvizes üveget húz elő,

bekap egy nyugtatót

A regiszterária elején még fölényesen mosolyog, csak "Spanyolországnál" kezd megszeppenni. Leporello (Steven Page) még jól meg is szorongatja, amikor a szokásos kedélyesség helyett tettlegesen bántalmazva az arcába sziszegi, hogy megy ez.

Ez bizony nyersen, brutálisan megy. Masetto (Roberto Scaltriti) suttyó falusi szépfiú, Zerlina (Juliane Banse) gyöngéd erőszakra csábuló Éva-lánya; körülöttük önfeledten csápol az úri környezetbe beszabadult násznép. A finoman nőies Ottavio (John Mark Ainsley) puha egyéniséggel és Pataki Kálmánéra hajazó puha hanggal lenyűgözve követi domináját, a telt-szőke, neuraszténiás Annát (Hillevi Martinpelto). A sokak számára no name szereposztás ne keltse azt a tévhitet, hogy "ilyenek nálunk is vannak". Nincsenek. E muzikálisan magasan képzett fiatalok tudnak énekelni. Futva, fekve, fizikai atrocitásnak kitéve, sőt tele szájjal is, mint a két pofára zabáló Steven Page a vacsorajelenetben.

Anna arról ismeri föl Don Giovannit, hogy ugyanazt a kendőt húzza elő izzadságát törölni, amelyet akkor éjjel álarcnak használt. Leporello a bálon Allonge-parókás jelmezt visel: ruhát és hajat cserélve könnyen összetévesztik a gazdájával, így nem kell hülyének tartanunk az üldözőket. Tovább is van, mondjam még? Nem mondom: tessék élő operát nézni videón.

Koltai Tamás

(Warner Music Vision)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.