Lemez: Tudós forradalmár (Anthony Braxton Quartet (Dortmund), 1976)

  • 2002. március 21.

Zene

Braxton 1945-ben született Chicagóban, katona volt Koreában, aztán a forradalom évében, ´68-ban - huszonhárom évesen - kiadott egy dupla szólólemezt altszaxofonra, ami sokkolta a zenészvilágot. Azóta közel nyolcvan album jelent meg a neve alatt, kereste a kenyerét profi sakkjátékosként, írt tizenkét operát, egy háromkötetes filozófiai művet, Composition Notes címmel öt könyvben megjelentette zenei gondolatait, kötött kardigánban jár, és tanít Connecticut államban. Az egyik legjobban dokumentált kortárs zeneszerző, virtuóz multiinstrumentalista improvizatőr, aki erősen kötődik a dzsesszhez, továbbá karmester, performer és kiváló szervező.
Braxton 1945-ben született Chicagóban, katona volt Koreában, aztán a forradalom évében, ´68-ban - huszonhárom évesen - kiadott egy dupla szólólemezt altszaxofonra, ami sokkolta a zenészvilágot. Azóta közel nyolcvan album jelent meg a neve alatt, kereste a kenyerét profi sakkjátékosként, írt tizenkét operát, egy háromkötetes filozófiai művet, Composition Notes címmel öt könyvben megjelentette zenei gondolatait, kötött kardigánban jár, és tanít Connecticut államban. Az egyik legjobban dokumentált kortárs zeneszerző, virtuóz multiinstrumentalista improvizatőr, aki erősen kötődik a dzsesszhez, továbbá karmester, performer és kiváló szervező.

A szólójáték mellett, mely végig jelen van hihetetlenül gazdag életművében, készített egy sor kiváló duófelvételt hasonlóképp zseniális zenészekkel. Kultiválja a kvartett formációt, melyben jól érvényesül zenéjének komplexitása, és ha öszszejön, nagyzenekarokat vezet. A színtiszta improvizációtól a dzsessz-sztenderdek újragondolásán át a komponált művekig terjed zenei aktivitása. Biztos hatott rá - mondjuk - Dolphy, Parker, Monk, Cage, Stockhausen és Wittgenstein, de Braxton egy szuverén zenei nyelvet kreált magának.

Hozzám azok a felvételei állnak a legközelebb, ahol az emóció és a konstrukció egyaránt erős, ahol mint zeneszerző és mint zenész is jelen van. A kvartett mint forma lehetővé teszi a bonyolult zenei struktúrák megjelenítését úgy, hogy tág teret hagy a zenésztársak egyéniségének kibontakozásához.

Ennek pregnáns példája e most újra kiadott koncertfelvétel, amit az első dortmundi dzsesszfesztiválon rögzítettek. Braxton alt-, szopraninó-, kontrabasszus szaxofonon és háromféle klarinéton játszik, George Lewis pozaunozik, Dave Holland bőgőzik és Barry Altschul dobol. A nyitott és párhuzamos struktúrák alatt végiggurul a posztbebopos lüktetés, a zene levegős, de intenzív, a zenészek hihetetlen empátiával és felszabadultan játszanak. Braxton soundja éles és tiszta, Lewis beszélni tud a hangszerén, a ritmusszekció okosan és színesen szolgál.

A Braxton által felépített mitológia túl van a dzsesszen, de megőrizte annak vitalitását. Ez az album az afroamerikai tradíció kreatív továbbgondolásának mintapéldája és egy nagy zenész katartikus víziója az ezredvég világáról.

Czabán György Szoszidzs

hatOLOGY, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.