Lemez: Tudós forradalmár (Anthony Braxton Quartet (Dortmund), 1976)

  • 2002. március 21.

Zene

Braxton 1945-ben született Chicagóban, katona volt Koreában, aztán a forradalom évében, ´68-ban - huszonhárom évesen - kiadott egy dupla szólólemezt altszaxofonra, ami sokkolta a zenészvilágot. Azóta közel nyolcvan album jelent meg a neve alatt, kereste a kenyerét profi sakkjátékosként, írt tizenkét operát, egy háromkötetes filozófiai művet, Composition Notes címmel öt könyvben megjelentette zenei gondolatait, kötött kardigánban jár, és tanít Connecticut államban. Az egyik legjobban dokumentált kortárs zeneszerző, virtuóz multiinstrumentalista improvizatőr, aki erősen kötődik a dzsesszhez, továbbá karmester, performer és kiváló szervező.
Braxton 1945-ben született Chicagóban, katona volt Koreában, aztán a forradalom évében, ´68-ban - huszonhárom évesen - kiadott egy dupla szólólemezt altszaxofonra, ami sokkolta a zenészvilágot. Azóta közel nyolcvan album jelent meg a neve alatt, kereste a kenyerét profi sakkjátékosként, írt tizenkét operát, egy háromkötetes filozófiai művet, Composition Notes címmel öt könyvben megjelentette zenei gondolatait, kötött kardigánban jár, és tanít Connecticut államban. Az egyik legjobban dokumentált kortárs zeneszerző, virtuóz multiinstrumentalista improvizatőr, aki erősen kötődik a dzsesszhez, továbbá karmester, performer és kiváló szervező.

A szólójáték mellett, mely végig jelen van hihetetlenül gazdag életművében, készített egy sor kiváló duófelvételt hasonlóképp zseniális zenészekkel. Kultiválja a kvartett formációt, melyben jól érvényesül zenéjének komplexitása, és ha öszszejön, nagyzenekarokat vezet. A színtiszta improvizációtól a dzsessz-sztenderdek újragondolásán át a komponált művekig terjed zenei aktivitása. Biztos hatott rá - mondjuk - Dolphy, Parker, Monk, Cage, Stockhausen és Wittgenstein, de Braxton egy szuverén zenei nyelvet kreált magának.

Hozzám azok a felvételei állnak a legközelebb, ahol az emóció és a konstrukció egyaránt erős, ahol mint zeneszerző és mint zenész is jelen van. A kvartett mint forma lehetővé teszi a bonyolult zenei struktúrák megjelenítését úgy, hogy tág teret hagy a zenésztársak egyéniségének kibontakozásához.

Ennek pregnáns példája e most újra kiadott koncertfelvétel, amit az első dortmundi dzsesszfesztiválon rögzítettek. Braxton alt-, szopraninó-, kontrabasszus szaxofonon és háromféle klarinéton játszik, George Lewis pozaunozik, Dave Holland bőgőzik és Barry Altschul dobol. A nyitott és párhuzamos struktúrák alatt végiggurul a posztbebopos lüktetés, a zene levegős, de intenzív, a zenészek hihetetlen empátiával és felszabadultan játszanak. Braxton soundja éles és tiszta, Lewis beszélni tud a hangszerén, a ritmusszekció okosan és színesen szolgál.

A Braxton által felépített mitológia túl van a dzsesszen, de megőrizte annak vitalitását. Ez az album az afroamerikai tradíció kreatív továbbgondolásának mintapéldája és egy nagy zenész katartikus víziója az ezredvég világáról.

Czabán György Szoszidzs

hatOLOGY, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.