DVD: Nagyvadak (Dobozos operák)

  • Koltai Tamás
  • 2004. január 15.

Zene

Arajongó azért vásárol konzervet, hogy részese legyen a tartósított élménynek, eljusson olyan opera-előadásokra, melyek térben és időben el vannak zárva előle. A digitális technika nemcsak a jelen kor művészetét konzerválja, régi felvételeket is följavít. Jóvoltából időutazást tehetünk. Három frissen megjelent kiadvány az operaénekes személyiségének titkába enged betekintést. Az első egy
Arajongó azért vásárol konzervet, hogy részese legyen a tartósított élménynek, eljusson olyan opera-előadásokra, melyek térben és időben el vannak zárva előle. A digitális technika nemcsak a jelen kor művészetét konzerválja, régi felvételeket is följavít. Jóvoltából időutazást tehetünk. Három frissen megjelent kiadvány az operaénekes személyiségének titkába enged betekintést. Az első egy

Manon Lescaut

1983-ból, a Covent Gardenból. A dirigens, az azóta eltávozott fiatal Giuseppe Sinopoli jó tempókat vesz, tudja, hogy Puccini később nem volt olyan elementárisan, szépelgés nélkül romantikus, s főként annyira zaklatottan és kétségbeesetten fiatal, mint a Manonban. A rendező Götz Friedrich (ő sem él már) inkább konvencionális, mint hagyományos, realizmusa kulisszaszerű, és maximum annyit talál ki, hogy az internálandó kéjnők egyike a Le Havre-i kikötőben megmutatja a csupasz fenekét. De hát nem ő a fontos, hanem a negyven körüli Placido Domingo és a címszereplő Kiri Te Kanawa. Domingo fess és bodros, de persze már akkor sem volt az a kamaszos ifjú, akinek Des Grieux-t elképzeljük. A hangja karcsú (ő maga is az), lírai, kevésbé testes, mint ma, vivőerejére és kiegyenlítettségére nem lehet panasz, az egyetlen meglepetés, hogy a harmadik felvonás könyörgő áriájának végén nem mer belemenni a szenvedélyes magasságba, inkább gyorsan visszaköt a biztonságosabb fekvésbe. Kiri Te Kanawa ideális Manon, ha nem kívánunk lehetetlent; szép és szépen énekel, csak negédes fiatal hölgyet alakít vadóc kislány helyett. (Nem hinnék benne, hogy a jeune fille fatale előállítható, ha nem láttam volna valaha Házy Erzsébetet.)

A következő opus ugyancsak a Covent Gardenból, 1981-ből; a karmester Colin Davis. Benjamin Britten időtálló remekét méltó produkcióban örökítette meg Elijah Moshinsky rendezése. Ez tipikus realista felfogás, erőssége a festői színpad, amelynek tompított színei olykor monokróm hatást keltenek, karakterei pedig határozottan dickensiek. (A tervezők, Timothy O`Brien és Tazeena Firth nevét le kell írni.) A tömeg, ahogy kell, zenedrámai értelemben főszereplő, a színpad állandó hullámzásban van, a halpiac, a kocsma, a tengerpart hétköznapi élete szigorúan koreografált, nem naturalista rendben zajlik. Ez - ha egyáltalán van ilyen - realista stilizáció, pontosan kiszámított, összehangolt és a maga természetes artisztikumával észrevétlenül ható "rendezői színház". Az értelmezés kiegyensúlyozott: a különc halász és a halászfalu tragikus konfliktusában nincs bűnös és áldozat; ami végbemegy, az tulajdonképpen a deviáns Grimes önmarcangolása és önsorsrontása, amit a közelmúlt jelentős operai személyiségének mondható Jon Vickers belső hitellel, bár kissé régies eszközökkel ábrázol.

A Makropulos-ügy

Ha vitathatatlan nagyságot akarunk látni, akkor válasszuk Anja Silját és az Andrew Davis vezényelte Leos Janácek-operát, mely egy 1995-os glyndebourne-i felvétel nyomán készült. Azért nyomán, mert Nikolaus Lehnhoff eredeti rendezését (az is nagyszerű) a videováltozat készítője, Brian Large remekül alakította műfajkonformmá. Másfél órás, "egybekomponált" tévéopera a nézők kivágásával. Janácek szerintem óriási, ahogy a felhasznált Karel Capek-színmű is az (láttam egyszer Luca Ronconi rendezésében). A 337 éves asszony, aki az életelixír birtokában mindent végig- és túlélt, Silja zseniális megformálásában szofisztikált díva, ördögi hisztérika és a végén a halált választó életbölcselő. Dilettánsok azt mondanák, ezer arca van, de nincs neki, csak egy, a sajátja, és az éppen elég, mert azzal mindent el tud játszani. Az idén itt volt nálunk, az Operában, Schönberg Várakozását énekelte hatvanhárom évesen; amíg még színpadon van, nem lép érvénybe a mondat, hogy voltak nagy operaénekesek.

Koltai Tamás

Warner Music, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.