DVD: Nagyvadak (Dobozos operák)

  • Koltai Tamás
  • 2004. január 15.

Zene

Arajongó azért vásárol konzervet, hogy részese legyen a tartósított élménynek, eljusson olyan opera-előadásokra, melyek térben és időben el vannak zárva előle. A digitális technika nemcsak a jelen kor művészetét konzerválja, régi felvételeket is följavít. Jóvoltából időutazást tehetünk. Három frissen megjelent kiadvány az operaénekes személyiségének titkába enged betekintést. Az első egy
Arajongó azért vásárol konzervet, hogy részese legyen a tartósított élménynek, eljusson olyan opera-előadásokra, melyek térben és időben el vannak zárva előle. A digitális technika nemcsak a jelen kor művészetét konzerválja, régi felvételeket is följavít. Jóvoltából időutazást tehetünk. Három frissen megjelent kiadvány az operaénekes személyiségének titkába enged betekintést. Az első egy

Manon Lescaut

1983-ból, a Covent Gardenból. A dirigens, az azóta eltávozott fiatal Giuseppe Sinopoli jó tempókat vesz, tudja, hogy Puccini később nem volt olyan elementárisan, szépelgés nélkül romantikus, s főként annyira zaklatottan és kétségbeesetten fiatal, mint a Manonban. A rendező Götz Friedrich (ő sem él már) inkább konvencionális, mint hagyományos, realizmusa kulisszaszerű, és maximum annyit talál ki, hogy az internálandó kéjnők egyike a Le Havre-i kikötőben megmutatja a csupasz fenekét. De hát nem ő a fontos, hanem a negyven körüli Placido Domingo és a címszereplő Kiri Te Kanawa. Domingo fess és bodros, de persze már akkor sem volt az a kamaszos ifjú, akinek Des Grieux-t elképzeljük. A hangja karcsú (ő maga is az), lírai, kevésbé testes, mint ma, vivőerejére és kiegyenlítettségére nem lehet panasz, az egyetlen meglepetés, hogy a harmadik felvonás könyörgő áriájának végén nem mer belemenni a szenvedélyes magasságba, inkább gyorsan visszaköt a biztonságosabb fekvésbe. Kiri Te Kanawa ideális Manon, ha nem kívánunk lehetetlent; szép és szépen énekel, csak negédes fiatal hölgyet alakít vadóc kislány helyett. (Nem hinnék benne, hogy a jeune fille fatale előállítható, ha nem láttam volna valaha Házy Erzsébetet.)

A következő opus ugyancsak a Covent Gardenból, 1981-ből; a karmester Colin Davis. Benjamin Britten időtálló remekét méltó produkcióban örökítette meg Elijah Moshinsky rendezése. Ez tipikus realista felfogás, erőssége a festői színpad, amelynek tompított színei olykor monokróm hatást keltenek, karakterei pedig határozottan dickensiek. (A tervezők, Timothy O`Brien és Tazeena Firth nevét le kell írni.) A tömeg, ahogy kell, zenedrámai értelemben főszereplő, a színpad állandó hullámzásban van, a halpiac, a kocsma, a tengerpart hétköznapi élete szigorúan koreografált, nem naturalista rendben zajlik. Ez - ha egyáltalán van ilyen - realista stilizáció, pontosan kiszámított, összehangolt és a maga természetes artisztikumával észrevétlenül ható "rendezői színház". Az értelmezés kiegyensúlyozott: a különc halász és a halászfalu tragikus konfliktusában nincs bűnös és áldozat; ami végbemegy, az tulajdonképpen a deviáns Grimes önmarcangolása és önsorsrontása, amit a közelmúlt jelentős operai személyiségének mondható Jon Vickers belső hitellel, bár kissé régies eszközökkel ábrázol.

A Makropulos-ügy

Ha vitathatatlan nagyságot akarunk látni, akkor válasszuk Anja Silját és az Andrew Davis vezényelte Leos Janácek-operát, mely egy 1995-os glyndebourne-i felvétel nyomán készült. Azért nyomán, mert Nikolaus Lehnhoff eredeti rendezését (az is nagyszerű) a videováltozat készítője, Brian Large remekül alakította műfajkonformmá. Másfél órás, "egybekomponált" tévéopera a nézők kivágásával. Janácek szerintem óriási, ahogy a felhasznált Karel Capek-színmű is az (láttam egyszer Luca Ronconi rendezésében). A 337 éves asszony, aki az életelixír birtokában mindent végig- és túlélt, Silja zseniális megformálásában szofisztikált díva, ördögi hisztérika és a végén a halált választó életbölcselő. Dilettánsok azt mondanák, ezer arca van, de nincs neki, csak egy, a sajátja, és az éppen elég, mert azzal mindent el tud játszani. Az idén itt volt nálunk, az Operában, Schönberg Várakozását énekelte hatvanhárom évesen; amíg még színpadon van, nem lép érvénybe a mondat, hogy voltak nagy operaénekesek.

Koltai Tamás

Warner Music, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.