Lemez

Ed Sheeran: No.6 Collaboration project

  • - minek -
  • 2019. augusztus 25.

Zene

Az új, sorrendben negyedik Ed Sheeran-lemez címe önmagában is ironikus: a folytatása ugyanis a még 2011-ben kiadott No. 5 Collaboration Project EP-nek, amelyet (négy előzményével együtt) Sheeran azért rakott össze érdekesnek és formabontónak szánt, underground grime előadókkal közösen felvett dalokból, hogy valamelyik nagy kiadó végre szerződtesse.

Az új, sorrendben negyedik Ed Sheeran-lemez címe önmagában is ironikus: a folytatása ugyanis a még 2011-ben kiadott No. 5 Collaboration Project EP-nek, amelyet (négy előzményével együtt) Sheeran azért rakott össze érdekesnek és formabontónak szánt, underground grime előadókkal közösen felvett dalokból, hogy valamelyik nagy kiadó végre szerződtesse.

Nos, azóta a szőrmók angol énekes akkora szupersztár lett, mint a ház, akár ezt is ünnepelheti ezzel a vendégekkel sűrűn telerakott, habár emiatt meglehetősen széttartó albummal. Itt a közreműködők többsége saját jogán is sztár, de ez a tény sajnos még nem teszi az albumot perfekt poplemezzé. Ne legyenek kétségeink, Sheerannel szemben leginkább az lehetett a zeneipari elvárás, hogy vegyen fel néhány megaslágert, talán még néhány év távolából is emlékezetes dalt, a maradék műsoridőt meg kitölti a tisztes mestermunka. Az arányok azonban még a visszafogott elvárásokhoz képest is eltolódtak: a 15-ből a legtöbb majdnem üres stílgyakorlat, amelyekben Sheeran csupán azt prezentálja, milyen zökkenőmentesen tud kollaborálni jórészt a hiphop/r&b szcénából jött vendégeivel, és mennyire folyékonyan beszéli korunk nem túl izgalmas mainstream popzenéjének nyelvét. Akad itt azért pár kivétel is! A Justin Bieberrel közös I Don’t
Care
duettje maximálisan passzol a fülbemászó, optimista sláger kategóriájához, köszönhetően annak, hogy egy régóta összeszokott páros írta (a Love Yourselfet is Sheeran adta Biebernek) és a kedves, fájdalommentes tinglitanglit legalább az elektro-latin ritmika felpezsdíti.
A felfedezettjével, Yebbával énekelt duettje, a Best Part of Me legalább a folk-country kategóriában megjárja, a H.E.R. dominálta I Don’t Want Your Money egy épkézláb újsulis
soulszám, a Steve Stapletonnal és a Bruno Marssal előadott BLOW retro rockolása meg azért üdítő, mert más, mint a többi.

Asylum, 2019


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.