Lemez

Ed Sheeran: No.6 Collaboration project

  • - minek -
  • 2019. augusztus 25.

Zene

Az új, sorrendben negyedik Ed Sheeran-lemez címe önmagában is ironikus: a folytatása ugyanis a még 2011-ben kiadott No. 5 Collaboration Project EP-nek, amelyet (négy előzményével együtt) Sheeran azért rakott össze érdekesnek és formabontónak szánt, underground grime előadókkal közösen felvett dalokból, hogy valamelyik nagy kiadó végre szerződtesse.

Az új, sorrendben negyedik Ed Sheeran-lemez címe önmagában is ironikus: a folytatása ugyanis a még 2011-ben kiadott No. 5 Collaboration Project EP-nek, amelyet (négy előzményével együtt) Sheeran azért rakott össze érdekesnek és formabontónak szánt, underground grime előadókkal közösen felvett dalokból, hogy valamelyik nagy kiadó végre szerződtesse.

Nos, azóta a szőrmók angol énekes akkora szupersztár lett, mint a ház, akár ezt is ünnepelheti ezzel a vendégekkel sűrűn telerakott, habár emiatt meglehetősen széttartó albummal. Itt a közreműködők többsége saját jogán is sztár, de ez a tény sajnos még nem teszi az albumot perfekt poplemezzé. Ne legyenek kétségeink, Sheerannel szemben leginkább az lehetett a zeneipari elvárás, hogy vegyen fel néhány megaslágert, talán még néhány év távolából is emlékezetes dalt, a maradék műsoridőt meg kitölti a tisztes mestermunka. Az arányok azonban még a visszafogott elvárásokhoz képest is eltolódtak: a 15-ből a legtöbb majdnem üres stílgyakorlat, amelyekben Sheeran csupán azt prezentálja, milyen zökkenőmentesen tud kollaborálni jórészt a hiphop/r&b szcénából jött vendégeivel, és mennyire folyékonyan beszéli korunk nem túl izgalmas mainstream popzenéjének nyelvét. Akad itt azért pár kivétel is! A Justin Bieberrel közös I Don’t
Care
duettje maximálisan passzol a fülbemászó, optimista sláger kategóriájához, köszönhetően annak, hogy egy régóta összeszokott páros írta (a Love Yourselfet is Sheeran adta Biebernek) és a kedves, fájdalommentes tinglitanglit legalább az elektro-latin ritmika felpezsdíti.
A felfedezettjével, Yebbával énekelt duettje, a Best Part of Me legalább a folk-country kategóriában megjárja, a H.E.R. dominálta I Don’t Want Your Money egy épkézláb újsulis
soulszám, a Steve Stapletonnal és a Bruno Marssal előadott BLOW retro rockolása meg azért üdítő, mert más, mint a többi.

Asylum, 2019


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.