Éden délen - A Jel Színház előadása (táncszínház)

  • - sisso -
  • 2006. november 16.

Zene

Nagy József, azaz Josef Nadj 1980-óta Franciaországban alkot. A pantomimet, a kontakttáncot a keleti harcművészetek és a butoh világával vegyíti, helyenként költői szövegekkel díszíti az előadást.

Nagy József, azaz Josef Nadj 1980-óta Franciaországban alkot. A pantomimet, a kontakttáncot a keleti harcművészetek és a butoh világával vegyíti, helyenként költői szövegekkel díszíti az előadást. A komor, Csáth Géza-i örökséget szülőföldje, a Bácska hagyományozta rá. Most hazatérni készül a halál táncosa - hamarosan művészeti központja lesz Kanizsán. E hazatérést rendezte meg legújabb darabjában, az Apocrif Codex trilógia második részében. Az Éden című előadást nem először láthattuk itthon, az I. Bárka Fesztiválon mégis bemutató lett belőle, mert Nagy a lábát törte valami kanizsai gödörben (nem jelszerű ez?), és egyetlen próba után Horváth Csaba koreográfus vette át a szerepét.

Az otthontól távol élő költő (forradalmár?) megérkezik az övéi paradicsomába, ami valójában maga a pokol. A téma akkora közhely, hogy a parkett adja a másikat, de akinek zavarja a szemét a fekete zakó a fehér inggel, meg a kalap (a paraszti világ polgárias öltözete - vagy kafkai viselet), esetleg a véres gyolcs, annak tudnia kell, hogy minden, amiben már csak megunt szimbólumot lát, Nagy József zakója alól származik. Tőle erednek ezek az archaikus, rituális táncképek is.

A színpad háromszintű, fekete. Haláltánc zajlik. Vagy, ha tetszik, avantgárd passió. Akár egy templomban, két oldalról lehet érkezni a tulajdonképpeni oltár elé, ahol a férfinép magát áldozza fel. A figurák a színpad alatt és egy fölötte lévő nyíláson jelennek meg és tűnnek el, többnyire élettelenek, és ennek nem mond ellent az egyre intenzívebb tánc sem, ami pokoli teljesítmény. Fönt a magasztos-groteszk, lenn a pórias. A nők (kettő a nyolcból) kevésbé halottak, ők azok, akik gyászolnak, hullarabolnak vagy káromkodnak. A jelenetsorok akár történelmi eseményekre is utalhatnak, ugyanakkor személyes tragédiák ismétlődnek, menetelnek - egyre feljebb emelkedve - a végkifejlet felé. A zenét - helyben készülő, népzenéből merítő free dzsesszt - Nagy József állandó alkotótársa, Szelevényi Ákos jegyzi.

A végén aztán megjelenik az Úr is: egy csípőcsont röntgenképe a csonka feszületen. A hely, ahonnan mindannyian jövünk; ezek a táncosok is, akik rendre az előző életüket mutatják be a színpadon. Gemza Péter előző életei félelmetesek, Nagy József egyszer gipszben ugrik be egy hatalmasat, Horváth Csaba pedig embertelent teljesít. Amúgy meg mindenki kellőképp halott.

Bárka Színház, november 9.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.