Éden délen - A Jel Színház előadása (táncszínház)

  • - sisso -
  • 2006. november 16.

Zene

Nagy József, azaz Josef Nadj 1980-óta Franciaországban alkot. A pantomimet, a kontakttáncot a keleti harcművészetek és a butoh világával vegyíti, helyenként költői szövegekkel díszíti az előadást.

Nagy József, azaz Josef Nadj 1980-óta Franciaországban alkot. A pantomimet, a kontakttáncot a keleti harcművészetek és a butoh világával vegyíti, helyenként költői szövegekkel díszíti az előadást. A komor, Csáth Géza-i örökséget szülőföldje, a Bácska hagyományozta rá. Most hazatérni készül a halál táncosa - hamarosan művészeti központja lesz Kanizsán. E hazatérést rendezte meg legújabb darabjában, az Apocrif Codex trilógia második részében. Az Éden című előadást nem először láthattuk itthon, az I. Bárka Fesztiválon mégis bemutató lett belőle, mert Nagy a lábát törte valami kanizsai gödörben (nem jelszerű ez?), és egyetlen próba után Horváth Csaba koreográfus vette át a szerepét.

Az otthontól távol élő költő (forradalmár?) megérkezik az övéi paradicsomába, ami valójában maga a pokol. A téma akkora közhely, hogy a parkett adja a másikat, de akinek zavarja a szemét a fekete zakó a fehér inggel, meg a kalap (a paraszti világ polgárias öltözete - vagy kafkai viselet), esetleg a véres gyolcs, annak tudnia kell, hogy minden, amiben már csak megunt szimbólumot lát, Nagy József zakója alól származik. Tőle erednek ezek az archaikus, rituális táncképek is.

A színpad háromszintű, fekete. Haláltánc zajlik. Vagy, ha tetszik, avantgárd passió. Akár egy templomban, két oldalról lehet érkezni a tulajdonképpeni oltár elé, ahol a férfinép magát áldozza fel. A figurák a színpad alatt és egy fölötte lévő nyíláson jelennek meg és tűnnek el, többnyire élettelenek, és ennek nem mond ellent az egyre intenzívebb tánc sem, ami pokoli teljesítmény. Fönt a magasztos-groteszk, lenn a pórias. A nők (kettő a nyolcból) kevésbé halottak, ők azok, akik gyászolnak, hullarabolnak vagy káromkodnak. A jelenetsorok akár történelmi eseményekre is utalhatnak, ugyanakkor személyes tragédiák ismétlődnek, menetelnek - egyre feljebb emelkedve - a végkifejlet felé. A zenét - helyben készülő, népzenéből merítő free dzsesszt - Nagy József állandó alkotótársa, Szelevényi Ákos jegyzi.

A végén aztán megjelenik az Úr is: egy csípőcsont röntgenképe a csonka feszületen. A hely, ahonnan mindannyian jövünk; ezek a táncosok is, akik rendre az előző életüket mutatják be a színpadon. Gemza Péter előző életei félelmetesek, Nagy József egyszer gipszben ugrik be egy hatalmasat, Horváth Csaba pedig embertelent teljesít. Amúgy meg mindenki kellőképp halott.

Bárka Színház, november 9.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.