Új személyesség - Bak Imre-festmények, 2006 (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2006. november 16.

Zene

Ha csak felületesen is, de átpásztázunk az elmúlt tíz-tizenöt év magyar festészetén, három tendenciát figyelhetünk meg: az egyik egy rurálisnak, egyszerűnek és "ügyetlennek" álcázott, szofisztikált posztkonceptualizmus, másképpen fogalmazva: speciális arte povera némi "vidékies" gesztussal, a "kívülmaradás" attitűdjével pozsgásítva, melynek narrativitása akkor is jellegzetesen kemény, ironikus és paradoxonra építő, amikor nem a jellemző installációs formában vagy assemblage-ként nyilatkozik meg, hanem például rajztanárosan affektált formába burkolózik.

Ha csak felületesen is, de átpásztázunk az elmúlt tíz-tizenöt év magyar festészetén, három tendenciát figyelhetünk meg: az egyik egy rurálisnak, egyszerűnek és "ügyetlennek" álcázott, szofisztikált posztkonceptualizmus, másképpen fogalmazva: speciális arte povera némi "vidékies" gesztussal, a "kívülmaradás" attitűdjével pozsgásítva, melynek narrativitása akkor is jellegzetesen kemény, ironikus és paradoxonra építő, amikor nem a jellemző installációs formában vagy assemblage-ként nyilatkozik meg, hanem például rajztanárosan affektált formába burkolózik.

A másik: az iméntivel párhuzamosan, de talán inkább azzal szemben, egy sajátos, intellektuális mezben jelentkező, finom, olykor akarva-akaratlanul finomkodó képi (festői) kultúra, melynek mélyén tagadhatatlanul ott szorong a reklámklipek vagy a tévésorozatok, esetleg a kultuszfilmek vizuális-gondolati közhelyeinek toposzrendszere, s a mindenkori divatbanalitás, mely némelykor finoman irizáló iróniával, máskor érzelmes nosztalgiával íródik át. A lényeg a reprodukció, a közvetített látvány illuzionisztikus profanizálása (más szempontból a közvetítettség mitizálása). S tőlük távolabb, harmadikként, hűvös és kimért eleganciával az absztrakciónak egy metafizikus, erősen intellektuális változata "figyel" az időn túli idő "szavára", a rendíthetetlenség álcájában.

Paradoxonnak tűnhet, mégis azt hiszem, egyáltalán nem az: a rendíthetetlenséget a következetesség bonthatja fel.

Nyáron a Szépművészeti Múzeumban a Rembrandt-jubileum tiszteletére rendezett kortárs magyar képzőművészeti kiállításon Bak Imre Ön-arc-kép(R) címen új festményt állított ki, melyen a figyelmes szemlélő érdekes változást vehetett észre a művész korábbi munkáinak asszociációs irányait illetően. Már maga a cím merész feltételezésekre indíthatta a nézőt, mert - s most a legkevésbé sem ironizálok - nem emlékszem, hogy az elmúlt negyven évben Bak bármikor is ilyen intenzitású személyességre "ragadtatta" volna magát, nem tudok róla, hogy az önmagára visszaforduló-visszafordítható érdeklődésnek valaha is dokumentumát akarta volna adni. Amint annak is csak egy réges-régi pillanatban és csakis abban a pillanatban volt érvénye, hogy egyáltalán portrét készítsen. Akkor, 1967-ben egy különös,

életművében máig páratlan

s minden jel szerint annak is megmaradó festmény készült, a Marika, melyet Bak az elmúlt évekig szinte rejtegetett a világ elől. A kép ugyan tagadhatatlanul egy hatás alatt álló festő munkája, mégis igen fontos volt a korszak magyar művészetében. Egyrészt dokumentum értékű: itt jelent meg először Bak festészetében az egyenlő szélességű sávok tiszta rendszere, másrészt ez a festő utolsó, valóban figurális munkája. Az átlósan futó kék és cinóber csíkok felett a festmény felső harmadába illesztett portréfríz (egy érettségiző lány életnagyságra nagyított tablófényképe ötször, szitanyomatként) természetesen elsősorban Andy Warhol celebrities-képeit idézte, ahogy emlékeztetett sok pop-art montázsra is, amelyek éppen ezt a kettősséget, a sávok üres-dekoratív trivialitását és a portrék vásárias-céllövöldés, látványos, mégis monoton sorjázását simították egybe. Bak ezzel a munkával közelítette meg leginkább a pop-artot, s talán nem túlzás azt állítani, hogy ha a kép konceptje gazdagodhatott volna és egyáltalán, a festmény ismertté válik a maga korában, úgy Lakner László vagy Konkoly Gyula figurális-narratív pop-artja mellé neki sikerült volna odaállítania, megteremtenie az amúgy meglehetősen szegényes magyarországi pop-art geometrizáló-szimbolikus változatát. Nem így történt.

A majd' negyven évvel későbbi festmény persze nem önarckép, s az 1967-es képet is csak azért hoztam szóba, hogy jelezzem a szavak, fogalmak érvényének mélységét és erejét Bak életművében. Az Ön-arc-kép(R) inkább egyfajta konceptuális-ikonikus üdvözlet, szemérmes hódolat oda-vissza, Rembrandttól Javlenszkijen át, és természetesen Bak Imrén keresztül.

Amint az a nyomában készült öt másik kép is most a Fészekben. Az új művek szigorú "sematikájukkal" részint visszautalnak a hetvenes években festett Nap-madár-arc sorozat tautologikus jelelemzéseire, hiszen a képek kompozíciója mindannyiszor az arc-eszme szerkezetére alapszik, részint pedig azt az autonóm, színes síkokból épített illuzionisztikus perspektívát alkalmazzák, egyszersmind analizálják-bonyolítják tovább, mely Bak festészetében a kilencvenes évek végétől - ha ez nem képzavar - legalább négy szintre emelve tűnt elő: egyrészt a klasszikus konstruktivizmus "rétegelt", az egymást fedő síkok titkolt perspektívájára; másrészt a colourfield painting színintenzitáson és színhangulaton alapuló térélményére; harmadrészt az "ábrázolás", a sejtetett narrativitás, az asszociációk esélye által keltett térképzetre (néhány éve például a várossziluettekére); negyedrészt - az ellentmondással együtt - a művészettörténeti (idő)perspektívára, mely különös, de nem meglepő módon lesz része a fizikai térnek, hiszen az idézet, szervesülése ellenére is, önálló térrel bíró felületet követel.

És most mindez kiegészült egy újabb, szinte csak hártyavékony réteggel: élénk tekintetek terébe került a néző; más szempontból Bak Imre munkái új reflexet kaptak a személyesség éppen csak megrebbenő érzékiségétől.

Fészek Galéria, december 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.