Új személyesség - Bak Imre-festmények, 2006 (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2006. november 16.

Zene

Ha csak felületesen is, de átpásztázunk az elmúlt tíz-tizenöt év magyar festészetén, három tendenciát figyelhetünk meg: az egyik egy rurálisnak, egyszerűnek és "ügyetlennek" álcázott, szofisztikált posztkonceptualizmus, másképpen fogalmazva: speciális arte povera némi "vidékies" gesztussal, a "kívülmaradás" attitűdjével pozsgásítva, melynek narrativitása akkor is jellegzetesen kemény, ironikus és paradoxonra építő, amikor nem a jellemző installációs formában vagy assemblage-ként nyilatkozik meg, hanem például rajztanárosan affektált formába burkolózik.

Ha csak felületesen is, de átpásztázunk az elmúlt tíz-tizenöt év magyar festészetén, három tendenciát figyelhetünk meg: az egyik egy rurálisnak, egyszerűnek és "ügyetlennek" álcázott, szofisztikált posztkonceptualizmus, másképpen fogalmazva: speciális arte povera némi "vidékies" gesztussal, a "kívülmaradás" attitűdjével pozsgásítva, melynek narrativitása akkor is jellegzetesen kemény, ironikus és paradoxonra építő, amikor nem a jellemző installációs formában vagy assemblage-ként nyilatkozik meg, hanem például rajztanárosan affektált formába burkolózik.

A másik: az iméntivel párhuzamosan, de talán inkább azzal szemben, egy sajátos, intellektuális mezben jelentkező, finom, olykor akarva-akaratlanul finomkodó képi (festői) kultúra, melynek mélyén tagadhatatlanul ott szorong a reklámklipek vagy a tévésorozatok, esetleg a kultuszfilmek vizuális-gondolati közhelyeinek toposzrendszere, s a mindenkori divatbanalitás, mely némelykor finoman irizáló iróniával, máskor érzelmes nosztalgiával íródik át. A lényeg a reprodukció, a közvetített látvány illuzionisztikus profanizálása (más szempontból a közvetítettség mitizálása). S tőlük távolabb, harmadikként, hűvös és kimért eleganciával az absztrakciónak egy metafizikus, erősen intellektuális változata "figyel" az időn túli idő "szavára", a rendíthetetlenség álcájában.

Paradoxonnak tűnhet, mégis azt hiszem, egyáltalán nem az: a rendíthetetlenséget a következetesség bonthatja fel.

Nyáron a Szépművészeti Múzeumban a Rembrandt-jubileum tiszteletére rendezett kortárs magyar képzőművészeti kiállításon Bak Imre Ön-arc-kép(R) címen új festményt állított ki, melyen a figyelmes szemlélő érdekes változást vehetett észre a művész korábbi munkáinak asszociációs irányait illetően. Már maga a cím merész feltételezésekre indíthatta a nézőt, mert - s most a legkevésbé sem ironizálok - nem emlékszem, hogy az elmúlt negyven évben Bak bármikor is ilyen intenzitású személyességre "ragadtatta" volna magát, nem tudok róla, hogy az önmagára visszaforduló-visszafordítható érdeklődésnek valaha is dokumentumát akarta volna adni. Amint annak is csak egy réges-régi pillanatban és csakis abban a pillanatban volt érvénye, hogy egyáltalán portrét készítsen. Akkor, 1967-ben egy különös,

életművében máig páratlan

s minden jel szerint annak is megmaradó festmény készült, a Marika, melyet Bak az elmúlt évekig szinte rejtegetett a világ elől. A kép ugyan tagadhatatlanul egy hatás alatt álló festő munkája, mégis igen fontos volt a korszak magyar művészetében. Egyrészt dokumentum értékű: itt jelent meg először Bak festészetében az egyenlő szélességű sávok tiszta rendszere, másrészt ez a festő utolsó, valóban figurális munkája. Az átlósan futó kék és cinóber csíkok felett a festmény felső harmadába illesztett portréfríz (egy érettségiző lány életnagyságra nagyított tablófényképe ötször, szitanyomatként) természetesen elsősorban Andy Warhol celebrities-képeit idézte, ahogy emlékeztetett sok pop-art montázsra is, amelyek éppen ezt a kettősséget, a sávok üres-dekoratív trivialitását és a portrék vásárias-céllövöldés, látványos, mégis monoton sorjázását simították egybe. Bak ezzel a munkával közelítette meg leginkább a pop-artot, s talán nem túlzás azt állítani, hogy ha a kép konceptje gazdagodhatott volna és egyáltalán, a festmény ismertté válik a maga korában, úgy Lakner László vagy Konkoly Gyula figurális-narratív pop-artja mellé neki sikerült volna odaállítania, megteremtenie az amúgy meglehetősen szegényes magyarországi pop-art geometrizáló-szimbolikus változatát. Nem így történt.

A majd' negyven évvel későbbi festmény persze nem önarckép, s az 1967-es képet is csak azért hoztam szóba, hogy jelezzem a szavak, fogalmak érvényének mélységét és erejét Bak életművében. Az Ön-arc-kép(R) inkább egyfajta konceptuális-ikonikus üdvözlet, szemérmes hódolat oda-vissza, Rembrandttól Javlenszkijen át, és természetesen Bak Imrén keresztül.

Amint az a nyomában készült öt másik kép is most a Fészekben. Az új művek szigorú "sematikájukkal" részint visszautalnak a hetvenes években festett Nap-madár-arc sorozat tautologikus jelelemzéseire, hiszen a képek kompozíciója mindannyiszor az arc-eszme szerkezetére alapszik, részint pedig azt az autonóm, színes síkokból épített illuzionisztikus perspektívát alkalmazzák, egyszersmind analizálják-bonyolítják tovább, mely Bak festészetében a kilencvenes évek végétől - ha ez nem képzavar - legalább négy szintre emelve tűnt elő: egyrészt a klasszikus konstruktivizmus "rétegelt", az egymást fedő síkok titkolt perspektívájára; másrészt a colourfield painting színintenzitáson és színhangulaton alapuló térélményére; harmadrészt az "ábrázolás", a sejtetett narrativitás, az asszociációk esélye által keltett térképzetre (néhány éve például a várossziluettekére); negyedrészt - az ellentmondással együtt - a művészettörténeti (idő)perspektívára, mely különös, de nem meglepő módon lesz része a fizikai térnek, hiszen az idézet, szervesülése ellenére is, önálló térrel bíró felületet követel.

És most mindez kiegészült egy újabb, szinte csak hártyavékony réteggel: élénk tekintetek terébe került a néző; más szempontból Bak Imre munkái új reflexet kaptak a személyesség éppen csak megrebbenő érzékiségétől.

Fészek Galéria, december 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.