Új személyesség - Bak Imre-festmények, 2006 (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2006. november 16.

Zene

Ha csak felületesen is, de átpásztázunk az elmúlt tíz-tizenöt év magyar festészetén, három tendenciát figyelhetünk meg: az egyik egy rurálisnak, egyszerűnek és "ügyetlennek" álcázott, szofisztikált posztkonceptualizmus, másképpen fogalmazva: speciális arte povera némi "vidékies" gesztussal, a "kívülmaradás" attitűdjével pozsgásítva, melynek narrativitása akkor is jellegzetesen kemény, ironikus és paradoxonra építő, amikor nem a jellemző installációs formában vagy assemblage-ként nyilatkozik meg, hanem például rajztanárosan affektált formába burkolózik.

Ha csak felületesen is, de átpásztázunk az elmúlt tíz-tizenöt év magyar festészetén, három tendenciát figyelhetünk meg: az egyik egy rurálisnak, egyszerűnek és "ügyetlennek" álcázott, szofisztikált posztkonceptualizmus, másképpen fogalmazva: speciális arte povera némi "vidékies" gesztussal, a "kívülmaradás" attitűdjével pozsgásítva, melynek narrativitása akkor is jellegzetesen kemény, ironikus és paradoxonra építő, amikor nem a jellemző installációs formában vagy assemblage-ként nyilatkozik meg, hanem például rajztanárosan affektált formába burkolózik.

A másik: az iméntivel párhuzamosan, de talán inkább azzal szemben, egy sajátos, intellektuális mezben jelentkező, finom, olykor akarva-akaratlanul finomkodó képi (festői) kultúra, melynek mélyén tagadhatatlanul ott szorong a reklámklipek vagy a tévésorozatok, esetleg a kultuszfilmek vizuális-gondolati közhelyeinek toposzrendszere, s a mindenkori divatbanalitás, mely némelykor finoman irizáló iróniával, máskor érzelmes nosztalgiával íródik át. A lényeg a reprodukció, a közvetített látvány illuzionisztikus profanizálása (más szempontból a közvetítettség mitizálása). S tőlük távolabb, harmadikként, hűvös és kimért eleganciával az absztrakciónak egy metafizikus, erősen intellektuális változata "figyel" az időn túli idő "szavára", a rendíthetetlenség álcájában.

Paradoxonnak tűnhet, mégis azt hiszem, egyáltalán nem az: a rendíthetetlenséget a következetesség bonthatja fel.

Nyáron a Szépművészeti Múzeumban a Rembrandt-jubileum tiszteletére rendezett kortárs magyar képzőművészeti kiállításon Bak Imre Ön-arc-kép(R) címen új festményt állított ki, melyen a figyelmes szemlélő érdekes változást vehetett észre a művész korábbi munkáinak asszociációs irányait illetően. Már maga a cím merész feltételezésekre indíthatta a nézőt, mert - s most a legkevésbé sem ironizálok - nem emlékszem, hogy az elmúlt negyven évben Bak bármikor is ilyen intenzitású személyességre "ragadtatta" volna magát, nem tudok róla, hogy az önmagára visszaforduló-visszafordítható érdeklődésnek valaha is dokumentumát akarta volna adni. Amint annak is csak egy réges-régi pillanatban és csakis abban a pillanatban volt érvénye, hogy egyáltalán portrét készítsen. Akkor, 1967-ben egy különös,

életművében máig páratlan

s minden jel szerint annak is megmaradó festmény készült, a Marika, melyet Bak az elmúlt évekig szinte rejtegetett a világ elől. A kép ugyan tagadhatatlanul egy hatás alatt álló festő munkája, mégis igen fontos volt a korszak magyar művészetében. Egyrészt dokumentum értékű: itt jelent meg először Bak festészetében az egyenlő szélességű sávok tiszta rendszere, másrészt ez a festő utolsó, valóban figurális munkája. Az átlósan futó kék és cinóber csíkok felett a festmény felső harmadába illesztett portréfríz (egy érettségiző lány életnagyságra nagyított tablófényképe ötször, szitanyomatként) természetesen elsősorban Andy Warhol celebrities-képeit idézte, ahogy emlékeztetett sok pop-art montázsra is, amelyek éppen ezt a kettősséget, a sávok üres-dekoratív trivialitását és a portrék vásárias-céllövöldés, látványos, mégis monoton sorjázását simították egybe. Bak ezzel a munkával közelítette meg leginkább a pop-artot, s talán nem túlzás azt állítani, hogy ha a kép konceptje gazdagodhatott volna és egyáltalán, a festmény ismertté válik a maga korában, úgy Lakner László vagy Konkoly Gyula figurális-narratív pop-artja mellé neki sikerült volna odaállítania, megteremtenie az amúgy meglehetősen szegényes magyarországi pop-art geometrizáló-szimbolikus változatát. Nem így történt.

A majd' negyven évvel későbbi festmény persze nem önarckép, s az 1967-es képet is csak azért hoztam szóba, hogy jelezzem a szavak, fogalmak érvényének mélységét és erejét Bak életművében. Az Ön-arc-kép(R) inkább egyfajta konceptuális-ikonikus üdvözlet, szemérmes hódolat oda-vissza, Rembrandttól Javlenszkijen át, és természetesen Bak Imrén keresztül.

Amint az a nyomában készült öt másik kép is most a Fészekben. Az új művek szigorú "sematikájukkal" részint visszautalnak a hetvenes években festett Nap-madár-arc sorozat tautologikus jelelemzéseire, hiszen a képek kompozíciója mindannyiszor az arc-eszme szerkezetére alapszik, részint pedig azt az autonóm, színes síkokból épített illuzionisztikus perspektívát alkalmazzák, egyszersmind analizálják-bonyolítják tovább, mely Bak festészetében a kilencvenes évek végétől - ha ez nem képzavar - legalább négy szintre emelve tűnt elő: egyrészt a klasszikus konstruktivizmus "rétegelt", az egymást fedő síkok titkolt perspektívájára; másrészt a colourfield painting színintenzitáson és színhangulaton alapuló térélményére; harmadrészt az "ábrázolás", a sejtetett narrativitás, az asszociációk esélye által keltett térképzetre (néhány éve például a várossziluettekére); negyedrészt - az ellentmondással együtt - a művészettörténeti (idő)perspektívára, mely különös, de nem meglepő módon lesz része a fizikai térnek, hiszen az idézet, szervesülése ellenére is, önálló térrel bíró felületet követel.

És most mindez kiegészült egy újabb, szinte csak hártyavékony réteggel: élénk tekintetek terébe került a néző; más szempontból Bak Imre munkái új reflexet kaptak a személyesség éppen csak megrebbenő érzékiségétől.

Fészek Galéria, december 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.