Egészséges rockzene - Wilco: Sky Blue Sky (lemez)

  • Kovács Marcell
  • 2007. május 31.

Zene

Azt persze senki sem állítja, hogy ne lenne helye a filozófiának a rockzenében, a létezés kérdéseinek elmélyült elemzése, az ideológiai élethalálharc és a tripla konceptalbum mind-mind belefér.
Mint ahogy ahhoz sem férhet kétség, hogy a műfaj szűkös keretein túlmutató kifinomult zeneiség, a virtuóz hangszeres játék és a sémákra fittyet hányó, szárnyaló zeneszerzői elképzelések is lenyűgöző eredményt képesek produkálni. De ha a műfajt lelkiismeretesen, felelősséggel próbáljuk megítélni, be kell ismernünk, hogy hiába a U2, hiába a Radiohead, ez akkor is csak rock and roll. Nem több, de nem is kevesebb. Aki mégis többre tartja a portékáját, az szemfényvesztő sarlatán, és alighanem ennél súlyosabb bűnökre is képes.

Ezért volt örömteli a hír, hogy Jeff Tweedy és zenekara, a Wilco két kísérletezős hangvételű, az új évezred rockzenéjének irányt mutató lemez után újra egy hagyományos felfogásban készült, szimpla dalcsokorral jelentkezik. Az akváriumhangzású Yankee Hotel Foxtrot (2002) és a negyedórás elektronikus zajorkánban tetőző A Ghost is Born (2004) az alapvetően a klasszikus rockból és a countryhagyományból táplálkozó csapatot az amerikai rock megújulásának legfőbb letéteményesévé tette. Levegő után kapkodó kritikák, Grammy-díjak és jelentős (bár továbbra sem kimagasló) lemezeladások övezik az útját. A Wilco vitathatatlanul ott szerepel napjaink legfontosabb rockzenekarai között.

A Sky Blue Sky viszont tényleg egyszerű lemez, keresetlen és magától értetődő. Végig barátságos, egy pillanatra sem próbál elidegeníteni, egy-két tüskésebb gitárszólótól eltekintve kimondottan finom, puha tapintású anyag. Még a retró címke is rásimítható, mert egyértelműen a hetvenes éveket idézi a hangzás, ha lenne közös felvétele Fleetwood Macnek és az Allman Brothers Bandnek, nagyjából így szólna. Valami mégsem stimmel, talán a korai lemezekért nagymértékben felelős gitáros, Jay Bennett hiánya okozza, de az is lehet, hogy a drogszenvedélyével leszámoló és állítása szerint tökéletesen kiegyensúlyozott életet élő Tweedy a belső démonokkal együtt az ihlettől is megszabadult. A Wilco a halálközeli szövegeket könynyed és elegáns popzenével társító Summerteeth-szel (1999) bizonyította, hogy nincs szüksége hókuszpókuszokra, régimódi felfogásban született, mondhatni maradi dalokkal is csodákra képes. A Sky Blue Sky adós marad ezzel az élménnyel. Minden számnak saját világa van, gyönyörűen szólnak a hangszerek, kimunkáltak a harmóniák, de a szikra valahol útközben kialudt.

Nonesuch/Warner, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.