Lemez

Egy csillag szívverése

Kaitlyn Aurelia Smith: EARS

Zene

Párás, lüktető dzsungel neonfényben; a lumineszcens lepkeszárnyak suhogása beleolvad egy aggregátor barátságos duruzsolásába – így jellemezném azt, ami a fejemben maradt az EARS meghallgatása után.

Ha alkotóelemeire akarnám bontani az Egyesült Államok északi határvidékén, annak is a nyugati csücskében, egy kis szigeten felcseperedett Kaitlyn Aurelia Smith hivalkodástól mentes, mégis átütően eredeti muzsikáját, Terry Riley spirituális minimalizmusát, Steve Reich felszabadító loopjait, Tim Hecker atmoszferikus ambientjét vagy a göteborgi The Knife kísérleti elektropopját emlegetném. Utóbbi duóval mellesleg vissza is térnénk az említett sziget szélességi körére; az északi levegő, a ritkás népsűrűség, a hideg tenger közelsége, úgy látszik, kedvez annak, amit jobb híján organikus elektronikának nevezhetnénk. De a lényeg az utazás, a good trip, befelé.

Smith zúgó, sistergő, puttyogó, neszező, bugyborgó, lebegő, vibráló muzsikája egyrészt a természetes, ősi, anyagi, másrészt a mesterséges, futurisztikus, éteri dimenziókat vetíti egymásra – megkapó naivitással. Az amplitúdó a szerves és a szervetlen között oszcillál, elmosódnak a határok akusztikus és gépies hangzás, improvizatív és jól strukturált szerkesztés között, és a második, Wetlands című szám végére teljes bizonyossággal tudjuk: nincs is rossz a világon, és a bad trip is csak szóbeszéd. A mai zenéből jobbára kikopott Buchla hangképző rendszerek – a szintetizátor elnevezés sértő lenne a legendás elektromos hangszerre nézve –, a régi Korgok és Moogok pulzálása olyan, mint egy csillag szívverése, míg Smith énekhangja egy jóságos kiborg hálálkodására hajaz, a fafúvós­kvartett pedig úgy nyugtatja meg a nyüzsgő hangszőnyeget, mint egy tibeti hangtál a meditálni képtelen buddhista gyerkőcöt.

Nem véletlen ez a gazdagság: a mellesleg gitáron és zongorán is vérprofi Smith a bostoni Berkeley-n tanult hangszerelést és hangdizájnt, úgyhogy ugyanazért tekergeti a Buchla potmétereit – miután beleszeretett a szomszédtól kölcsönkapott modellbe –, amiért a karmester lengeti a pálcáját. A végeredmény olyan életteli, hogy az a benyomásunk: eredeti törzsi zenét hallunk egy távoli, paradicsomi jövőből.

Western Vinyl, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.