Lemez

Egy csillag szívverése

Kaitlyn Aurelia Smith: EARS

Zene

Párás, lüktető dzsungel neonfényben; a lumineszcens lepkeszárnyak suhogása beleolvad egy aggregátor barátságos duruzsolásába – így jellemezném azt, ami a fejemben maradt az EARS meghallgatása után.

Ha alkotóelemeire akarnám bontani az Egyesült Államok északi határvidékén, annak is a nyugati csücskében, egy kis szigeten felcseperedett Kaitlyn Aurelia Smith hivalkodástól mentes, mégis átütően eredeti muzsikáját, Terry Riley spirituális minimalizmusát, Steve Reich felszabadító loopjait, Tim Hecker atmoszferikus ambientjét vagy a göteborgi The Knife kísérleti elektropopját emlegetném. Utóbbi duóval mellesleg vissza is térnénk az említett sziget szélességi körére; az északi levegő, a ritkás népsűrűség, a hideg tenger közelsége, úgy látszik, kedvez annak, amit jobb híján organikus elektronikának nevezhetnénk. De a lényeg az utazás, a good trip, befelé.

Smith zúgó, sistergő, puttyogó, neszező, bugyborgó, lebegő, vibráló muzsikája egyrészt a természetes, ősi, anyagi, másrészt a mesterséges, futurisztikus, éteri dimenziókat vetíti egymásra – megkapó naivitással. Az amplitúdó a szerves és a szervetlen között oszcillál, elmosódnak a határok akusztikus és gépies hangzás, improvizatív és jól strukturált szerkesztés között, és a második, Wetlands című szám végére teljes bizonyossággal tudjuk: nincs is rossz a világon, és a bad trip is csak szóbeszéd. A mai zenéből jobbára kikopott Buchla hangképző rendszerek – a szintetizátor elnevezés sértő lenne a legendás elektromos hangszerre nézve –, a régi Korgok és Moogok pulzálása olyan, mint egy csillag szívverése, míg Smith énekhangja egy jóságos kiborg hálálkodására hajaz, a fafúvós­kvartett pedig úgy nyugtatja meg a nyüzsgő hangszőnyeget, mint egy tibeti hangtál a meditálni képtelen buddhista gyerkőcöt.

Nem véletlen ez a gazdagság: a mellesleg gitáron és zongorán is vérprofi Smith a bostoni Berkeley-n tanult hangszerelést és hangdizájnt, úgyhogy ugyanazért tekergeti a Buchla potmétereit – miután beleszeretett a szomszédtól kölcsönkapott modellbe –, amiért a karmester lengeti a pálcáját. A végeredmény olyan életteli, hogy az a benyomásunk: eredeti törzsi zenét hallunk egy távoli, paradicsomi jövőből.

Western Vinyl, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."