Lemez

Egy csillag szívverése

Kaitlyn Aurelia Smith: EARS

Zene

Párás, lüktető dzsungel neonfényben; a lumineszcens lepkeszárnyak suhogása beleolvad egy aggregátor barátságos duruzsolásába – így jellemezném azt, ami a fejemben maradt az EARS meghallgatása után.

Ha alkotóelemeire akarnám bontani az Egyesült Államok északi határvidékén, annak is a nyugati csücskében, egy kis szigeten felcseperedett Kaitlyn Aurelia Smith hivalkodástól mentes, mégis átütően eredeti muzsikáját, Terry Riley spirituális minimalizmusát, Steve Reich felszabadító loopjait, Tim Hecker atmoszferikus ambientjét vagy a göteborgi The Knife kísérleti elektropopját emlegetném. Utóbbi duóval mellesleg vissza is térnénk az említett sziget szélességi körére; az északi levegő, a ritkás népsűrűség, a hideg tenger közelsége, úgy látszik, kedvez annak, amit jobb híján organikus elektronikának nevezhetnénk. De a lényeg az utazás, a good trip, befelé.

Smith zúgó, sistergő, puttyogó, neszező, bugyborgó, lebegő, vibráló muzsikája egyrészt a természetes, ősi, anyagi, másrészt a mesterséges, futurisztikus, éteri dimenziókat vetíti egymásra – megkapó naivitással. Az amplitúdó a szerves és a szervetlen között oszcillál, elmosódnak a határok akusztikus és gépies hangzás, improvizatív és jól strukturált szerkesztés között, és a második, Wetlands című szám végére teljes bizonyossággal tudjuk: nincs is rossz a világon, és a bad trip is csak szóbeszéd. A mai zenéből jobbára kikopott Buchla hangképző rendszerek – a szintetizátor elnevezés sértő lenne a legendás elektromos hangszerre nézve –, a régi Korgok és Moogok pulzálása olyan, mint egy csillag szívverése, míg Smith énekhangja egy jóságos kiborg hálálkodására hajaz, a fafúvós­kvartett pedig úgy nyugtatja meg a nyüzsgő hangszőnyeget, mint egy tibeti hangtál a meditálni képtelen buddhista gyerkőcöt.

Nem véletlen ez a gazdagság: a mellesleg gitáron és zongorán is vérprofi Smith a bostoni Berkeley-n tanult hangszerelést és hangdizájnt, úgyhogy ugyanazért tekergeti a Buchla potmétereit – miután beleszeretett a szomszédtól kölcsönkapott modellbe –, amiért a karmester lengeti a pálcáját. A végeredmény olyan életteli, hogy az a benyomásunk: eredeti törzsi zenét hallunk egy távoli, paradicsomi jövőből.

Western Vinyl, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.