mi a kotta?

Egy kis megértést

  • mi a kotta
  • 2017. március 9.

Zene

„Ó, egek, milyen arcot vág majd a közönség ehhez a káoszhoz, amely mindig újraszüli a világot, hogy a következő pillanatban megsemmisítse; ezekhez az ősvilági hangzásokhoz; ehhez a zúgó, üvöltő, tomboló tengerhez; a táncoló csillagokhoz; ezekhez a lélegzet­elállító, csillogó, ragyogó hullámokhoz?” Így írt saját készülő 5. szimfóniájáról Gustav Mahler, nemigen bízva a kortárs közönség értő figyelmében, hiszen ugyanerről a műről szólván az alábbi óhajának is hangot adott: „Bárcsak 50 évvel a halálom után vezényelhetném a bemutatót.” Az Alma Schindler (utóbb Alma Mahler, majd Gropiusné, majd Werfelné) iránt táplált heves szerelem jegyében fogant, és éppen a házasságkötést közvetlenül megelőző és az azt követő hónapok során megkomponált szimfóniát persze még Mahler életében bemutatták: 1904-ben a szerző vezényletével, aki röviden ekképp sommázta az Ötödik fogadtatását: „senki sem értette”. Azóta azonban nemhogy ötven, de több mint száz év eltelt, s mi, bölcs mai közönség már klasszikus remekműnek halljuk az 5. szimfóniát, méghozzá az egész művet, nem csupán a híres-híres Adagiettót. Erről teszünk majd bizonyságot a Hámori Máté és az Óbudai Danubia Zenekar Óda fantáziacímű koncertjén is, ahol e szimfónia társaságában Bartók Béla – ugyancsak erősen szerelmi vonatkozású – I. hegedűversenye, valamint József Attila Ódája is elhangzik majd: az előbbi Pusker Júlia, az utóbbi Keresztes Tamás előadásában (Zeneakadémia, február 15., fél nyolc).

Egyebekben búcsúk, újratalálkozások és ismerkedések tölthetik ki az elkövetkező napjainkat. Búcsú Rasumoffsky gróftól: ez a címe Orbán György zenetörténeti emlékeket felidéző kompozíciójának, amellyel a Liszt Ferenc Kamarazenekar és Várdai István közös hangversenye indul majd (Zeneakadémia, február 14., fél nyolc). A következő este egy teremmel arrébb a harmadik generációs Liszt-tanítvány, a pár évtizede világraszóló zongoravirtuózként ünnepelt francia-ciprusi Cyprien Katsaris fog szólóestet adni, alighanem tanúságot adva arról, hogy ha ma jóval kevesebbet is hallunk róla, azért ő mindmáig a zongorabillentyűk jeles táncoltatója (Solti terem, február 15., hét óra).

Ami pedig az ismerkedést illeti, hát szerdán megismerkedhetünk a kamarazenészek Y generációjának reprezentánsaival: a húszas évei közepén járó holland csellistával, Harriet Krijghgel (a toldalékolás korrektségében csendesen reménykedünk) és a zongorista Lajkó Istvánnal, aki persze már nem ismeretlen számunkra, de azért művészi egyénisége még jócskán kínálhat számunkra felfedeznivalót (Solti terem, február 11., hét óra). És ezen a romantikus túlsúlyú kamarakoncerten megismerkedhetünk továbbá „a szovjet szimfónia atyjával”, a mára bűnösen elfeledett Nyikolaj Mjaszkovszkijjal, akire élete utolsó éveiben – barátjához, Prokofjevhez hasonlóan – rásütötték a formalizmus bélyegét, s aki – akárcsak Prokofjev – szintén nem élte túl a Gazda uralmát.
A programon felhangzó 2. cselló–zongora szonáta éppen Mjaszkovszkij életútjának oly válságos záró szakaszában, 1948-ban született.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.