mi a kotta?

Egy kis megértést

  • mi a kotta
  • 2017. március 9.

Zene

„Ó, egek, milyen arcot vág majd a közönség ehhez a káoszhoz, amely mindig újraszüli a világot, hogy a következő pillanatban megsemmisítse; ezekhez az ősvilági hangzásokhoz; ehhez a zúgó, üvöltő, tomboló tengerhez; a táncoló csillagokhoz; ezekhez a lélegzet­elállító, csillogó, ragyogó hullámokhoz?” Így írt saját készülő 5. szimfóniájáról Gustav Mahler, nemigen bízva a kortárs közönség értő figyelmében, hiszen ugyanerről a műről szólván az alábbi óhajának is hangot adott: „Bárcsak 50 évvel a halálom után vezényelhetném a bemutatót.” Az Alma Schindler (utóbb Alma Mahler, majd Gropiusné, majd Werfelné) iránt táplált heves szerelem jegyében fogant, és éppen a házasságkötést közvetlenül megelőző és az azt követő hónapok során megkomponált szimfóniát persze még Mahler életében bemutatták: 1904-ben a szerző vezényletével, aki röviden ekképp sommázta az Ötödik fogadtatását: „senki sem értette”. Azóta azonban nemhogy ötven, de több mint száz év eltelt, s mi, bölcs mai közönség már klasszikus remekműnek halljuk az 5. szimfóniát, méghozzá az egész művet, nem csupán a híres-híres Adagiettót. Erről teszünk majd bizonyságot a Hámori Máté és az Óbudai Danubia Zenekar Óda fantáziacímű koncertjén is, ahol e szimfónia társaságában Bartók Béla – ugyancsak erősen szerelmi vonatkozású – I. hegedűversenye, valamint József Attila Ódája is elhangzik majd: az előbbi Pusker Júlia, az utóbbi Keresztes Tamás előadásában (Zeneakadémia, február 15., fél nyolc).

Egyebekben búcsúk, újratalálkozások és ismerkedések tölthetik ki az elkövetkező napjainkat. Búcsú Rasumoffsky gróftól: ez a címe Orbán György zenetörténeti emlékeket felidéző kompozíciójának, amellyel a Liszt Ferenc Kamarazenekar és Várdai István közös hangversenye indul majd (Zeneakadémia, február 14., fél nyolc). A következő este egy teremmel arrébb a harmadik generációs Liszt-tanítvány, a pár évtizede világraszóló zongoravirtuózként ünnepelt francia-ciprusi Cyprien Katsaris fog szólóestet adni, alighanem tanúságot adva arról, hogy ha ma jóval kevesebbet is hallunk róla, azért ő mindmáig a zongorabillentyűk jeles táncoltatója (Solti terem, február 15., hét óra).

Ami pedig az ismerkedést illeti, hát szerdán megismerkedhetünk a kamarazenészek Y generációjának reprezentánsaival: a húszas évei közepén járó holland csellistával, Harriet Krijghgel (a toldalékolás korrektségében csendesen reménykedünk) és a zongorista Lajkó Istvánnal, aki persze már nem ismeretlen számunkra, de azért művészi egyénisége még jócskán kínálhat számunkra felfedeznivalót (Solti terem, február 11., hét óra). És ezen a romantikus túlsúlyú kamarakoncerten megismerkedhetünk továbbá „a szovjet szimfónia atyjával”, a mára bűnösen elfeledett Nyikolaj Mjaszkovszkijjal, akire élete utolsó éveiben – barátjához, Prokofjevhez hasonlóan – rásütötték a formalizmus bélyegét, s aki – akárcsak Prokofjev – szintén nem élte túl a Gazda uralmát.
A programon felhangzó 2. cselló–zongora szonáta éppen Mjaszkovszkij életútjának oly válságos záró szakaszában, 1948-ban született.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.