mi a kotta?

Egy kis megértést

  • mi a kotta
  • 2017. március 9.

Zene

„Ó, egek, milyen arcot vág majd a közönség ehhez a káoszhoz, amely mindig újraszüli a világot, hogy a következő pillanatban megsemmisítse; ezekhez az ősvilági hangzásokhoz; ehhez a zúgó, üvöltő, tomboló tengerhez; a táncoló csillagokhoz; ezekhez a lélegzet­elállító, csillogó, ragyogó hullámokhoz?” Így írt saját készülő 5. szimfóniájáról Gustav Mahler, nemigen bízva a kortárs közönség értő figyelmében, hiszen ugyanerről a műről szólván az alábbi óhajának is hangot adott: „Bárcsak 50 évvel a halálom után vezényelhetném a bemutatót.” Az Alma Schindler (utóbb Alma Mahler, majd Gropiusné, majd Werfelné) iránt táplált heves szerelem jegyében fogant, és éppen a házasságkötést közvetlenül megelőző és az azt követő hónapok során megkomponált szimfóniát persze még Mahler életében bemutatták: 1904-ben a szerző vezényletével, aki röviden ekképp sommázta az Ötödik fogadtatását: „senki sem értette”. Azóta azonban nemhogy ötven, de több mint száz év eltelt, s mi, bölcs mai közönség már klasszikus remekműnek halljuk az 5. szimfóniát, méghozzá az egész művet, nem csupán a híres-híres Adagiettót. Erről teszünk majd bizonyságot a Hámori Máté és az Óbudai Danubia Zenekar Óda fantáziacímű koncertjén is, ahol e szimfónia társaságában Bartók Béla – ugyancsak erősen szerelmi vonatkozású – I. hegedűversenye, valamint József Attila Ódája is elhangzik majd: az előbbi Pusker Júlia, az utóbbi Keresztes Tamás előadásában (Zeneakadémia, február 15., fél nyolc).

Egyebekben búcsúk, újratalálkozások és ismerkedések tölthetik ki az elkövetkező napjainkat. Búcsú Rasumoffsky gróftól: ez a címe Orbán György zenetörténeti emlékeket felidéző kompozíciójának, amellyel a Liszt Ferenc Kamarazenekar és Várdai István közös hangversenye indul majd (Zeneakadémia, február 14., fél nyolc). A következő este egy teremmel arrébb a harmadik generációs Liszt-tanítvány, a pár évtizede világraszóló zongoravirtuózként ünnepelt francia-ciprusi Cyprien Katsaris fog szólóestet adni, alighanem tanúságot adva arról, hogy ha ma jóval kevesebbet is hallunk róla, azért ő mindmáig a zongorabillentyűk jeles táncoltatója (Solti terem, február 15., hét óra).

Ami pedig az ismerkedést illeti, hát szerdán megismerkedhetünk a kamarazenészek Y generációjának reprezentánsaival: a húszas évei közepén járó holland csellistával, Harriet Krijghgel (a toldalékolás korrektségében csendesen reménykedünk) és a zongorista Lajkó Istvánnal, aki persze már nem ismeretlen számunkra, de azért művészi egyénisége még jócskán kínálhat számunkra felfedeznivalót (Solti terem, február 11., hét óra). És ezen a romantikus túlsúlyú kamarakoncerten megismerkedhetünk továbbá „a szovjet szimfónia atyjával”, a mára bűnösen elfeledett Nyikolaj Mjaszkovszkijjal, akire élete utolsó éveiben – barátjához, Prokofjevhez hasonlóan – rásütötték a formalizmus bélyegét, s aki – akárcsak Prokofjev – szintén nem élte túl a Gazda uralmát.
A programon felhangzó 2. cselló–zongora szonáta éppen Mjaszkovszkij életútjának oly válságos záró szakaszában, 1948-ban született.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.