Lemez

Mahan Esfahani: Goldberg-változatok

  • - csk -
  • 2017. március 9.

Zene

A historikus előadópraxis fokozódó népszerűségével magyarázható, hogy az utóbbi évtizedekben Bach zenéjét és általában a barokk repertoárt legtöbben egyre inkább korabeli hangszereken hallgatják. Egy kivétel akad: a billentyűs műfajok. Bach francia és angol szvitjeit, hat partitáját, Wohltemperiertes Klavierját, a Két- és háromszólamú invenciókat a jelek szerint ma is többen és szívesebben hallgatják modern zongorán, mint csembalón vagy klavikordon. Mivel magyarázható ez az ellentmondás? Nem a historikus és a nem historikus előadók közti kvalitáskülönbséggel, hiszen a régi hangszeres billentyűsök között is bőven akadtak-akadnak nagy művészek Gustav Leonhardttól Peter Williamsen át Ton Koopmanig. A nagyközönség mégis sokkal szívesebben hallgatja Bach billentyűs műveit Glenn Gould lemezeiről vagy Schiff András, Murray Perahia, Grigorij Szokolov, David Fray, Piotr Anderszewski koncertjein. A döntő ok minden bizonnyal a hangszer. A klavikord nem alkalmas arra, hogy nagy koncerttermekben élményt nyújtson (ahhoz túl halk), a csembaló pedig, amelyen sem dinamikai különbségeket, sem hangsúlyokat nem lehet érzékeltetni, képtelen versenyezni a modern zongora végletekig árnyalt hangzáslehetőségeivel.

Íme, egy új lemez Bach (és a zenetörténet) legnagyobb variációs ciklusából, a Goldberg-változatokból, amelynek előadója ismét alulmarad a nemes küzdelemben. A teheráni születésű, iráni-amerikai Mahan Esfahaniról úgy ír a kritika, mint a csembalójáték egyik új csillagáról, játékának virtuozitását, eleganciáját és szuggesztivitását dicsérve. A legendás ciklus azonban kissé formálisan szólal meg keze alatt, azokon a pontokon pedig, ahol karakterizálása vagy kottaolvasása eltér a konvenciótól, a művész által választott megoldás inkább tűnik erőltetettnek, mint meggyőzőnek. Ha tehát Goldberg-variációk, akkor ezután is inkább Gould, Schiff, Perahia vagy Claudio Arrau.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.