Lemez

Mahan Esfahani: Goldberg-változatok

  • - csk -
  • 2017. március 9.

Zene

A historikus előadópraxis fokozódó népszerűségével magyarázható, hogy az utóbbi évtizedekben Bach zenéjét és általában a barokk repertoárt legtöbben egyre inkább korabeli hangszereken hallgatják. Egy kivétel akad: a billentyűs műfajok. Bach francia és angol szvitjeit, hat partitáját, Wohltemperiertes Klavierját, a Két- és háromszólamú invenciókat a jelek szerint ma is többen és szívesebben hallgatják modern zongorán, mint csembalón vagy klavikordon. Mivel magyarázható ez az ellentmondás? Nem a historikus és a nem historikus előadók közti kvalitáskülönbséggel, hiszen a régi hangszeres billentyűsök között is bőven akadtak-akadnak nagy művészek Gustav Leonhardttól Peter Williamsen át Ton Koopmanig. A nagyközönség mégis sokkal szívesebben hallgatja Bach billentyűs műveit Glenn Gould lemezeiről vagy Schiff András, Murray Perahia, Grigorij Szokolov, David Fray, Piotr Anderszewski koncertjein. A döntő ok minden bizonnyal a hangszer. A klavikord nem alkalmas arra, hogy nagy koncerttermekben élményt nyújtson (ahhoz túl halk), a csembaló pedig, amelyen sem dinamikai különbségeket, sem hangsúlyokat nem lehet érzékeltetni, képtelen versenyezni a modern zongora végletekig árnyalt hangzáslehetőségeivel.

Íme, egy új lemez Bach (és a zenetörténet) legnagyobb variációs ciklusából, a Goldberg-változatokból, amelynek előadója ismét alulmarad a nemes küzdelemben. A teheráni születésű, iráni-amerikai Mahan Esfahaniról úgy ír a kritika, mint a csembalójáték egyik új csillagáról, játékának virtuozitását, eleganciáját és szuggesztivitását dicsérve. A legendás ciklus azonban kissé formálisan szólal meg keze alatt, azokon a pontokon pedig, ahol karakterizálása vagy kottaolvasása eltér a konvenciótól, a művész által választott megoldás inkább tűnik erőltetettnek, mint meggyőzőnek. Ha tehát Goldberg-variációk, akkor ezután is inkább Gould, Schiff, Perahia vagy Claudio Arrau.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.