Lemez

Mahan Esfahani: Goldberg-változatok

  • - csk -
  • 2017. március 9.

Zene

A historikus előadópraxis fokozódó népszerűségével magyarázható, hogy az utóbbi évtizedekben Bach zenéjét és általában a barokk repertoárt legtöbben egyre inkább korabeli hangszereken hallgatják. Egy kivétel akad: a billentyűs műfajok. Bach francia és angol szvitjeit, hat partitáját, Wohltemperiertes Klavierját, a Két- és háromszólamú invenciókat a jelek szerint ma is többen és szívesebben hallgatják modern zongorán, mint csembalón vagy klavikordon. Mivel magyarázható ez az ellentmondás? Nem a historikus és a nem historikus előadók közti kvalitáskülönbséggel, hiszen a régi hangszeres billentyűsök között is bőven akadtak-akadnak nagy művészek Gustav Leonhardttól Peter Williamsen át Ton Koopmanig. A nagyközönség mégis sokkal szívesebben hallgatja Bach billentyűs műveit Glenn Gould lemezeiről vagy Schiff András, Murray Perahia, Grigorij Szokolov, David Fray, Piotr Anderszewski koncertjein. A döntő ok minden bizonnyal a hangszer. A klavikord nem alkalmas arra, hogy nagy koncerttermekben élményt nyújtson (ahhoz túl halk), a csembaló pedig, amelyen sem dinamikai különbségeket, sem hangsúlyokat nem lehet érzékeltetni, képtelen versenyezni a modern zongora végletekig árnyalt hangzáslehetőségeivel.

Íme, egy új lemez Bach (és a zenetörténet) legnagyobb variációs ciklusából, a Goldberg-változatokból, amelynek előadója ismét alulmarad a nemes küzdelemben. A teheráni születésű, iráni-amerikai Mahan Esfahaniról úgy ír a kritika, mint a csembalójáték egyik új csillagáról, játékának virtuozitását, eleganciáját és szuggesztivitását dicsérve. A legendás ciklus azonban kissé formálisan szólal meg keze alatt, azokon a pontokon pedig, ahol karakterizálása vagy kottaolvasása eltér a konvenciótól, a művész által választott megoldás inkább tűnik erőltetettnek, mint meggyőzőnek. Ha tehát Goldberg-variációk, akkor ezután is inkább Gould, Schiff, Perahia vagy Claudio Arrau.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.