Fesztivál

Egy nap Mádon

Zene

Az ötletet talán a mádi zsidóval kapcsolatos szólásmondás ihlette: négy pincészet hívta kertjébe a vendégeket négy eltérő műfajú koncertre, csak itt a közönség nem távozott üres kézzel, mint az a bizonyos, boros szekéren szundikáló, szállítmányát tovább- és továbbhordozó zsidó. A Zempléni Fesztivál programját folyamatosan pótszékezni kellett, a lelkes vendégsereg nem fáradt bele a nyolcórás processzióba.

A Budafoki Dohnányi Kamarazenekarból alakult vonósnégyes, illetve vonósötös Haydnt és Mozartot játszott érzéssel a Royal pincészetben, az óriási gazdasági épületek között valami elmondhatatlan idillt teremtve. Lehet, hogy ezt prológusnak szánták, viszont felülmúlhatatlanra sikeredett: bájos házi muzsika a ligetben, Berán Gábor primárius illő bevezetőivel. Demeter Ervin látta vendégül a Vivát Bacchus a capella szextettet Pécsről, akik bordalokra specializálták magukat. Egy csepp bor is elég ürügy nekik, hogy átdolgozzanak egy-egy dalt. Aki hiányolta volna az eredetiséget, a szeriőzt vegyes, szellemes és könnyű műsorukból, azt rögtön meginvitálták másnapi ősbemutatójukra, egy bordalmisére. A Holdvölgy pincészet egy kassai–budapesti klezmer produkciót látott vendégül, a Di Salomon Kapelyét. Pontos és hiteles muzsika csendült fel a figyelmes közönségnek, de valahogy a táncolás dimenziója és lüktetése kimaradt ez alkalommal. Az éjszakába nyúló ellenállási darab a Percze családi komplexum hegyoldali levendulásában Szakcsi Lakatos Béla, Babos Gyula és Kőszegi Imre retró koncertje volt: a negyven éve velük a Rákfogót alapító Orszáczky Jackie és az egész, valóban legendás együttes emlékére. A Fekete-Kovács Kornéllal és másokkal kiegészült zenekar biztos kézzel hasította ki saját múltjából a maradandót, és tett hozzá illően hosszú szólókat, meg standardeket, pop- és bluesbetéteket.

25. Zempléni Fesztivál, augusztus 20.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.