Fesztivál

Egy nap Mádon

Zene

Az ötletet talán a mádi zsidóval kapcsolatos szólásmondás ihlette: négy pincészet hívta kertjébe a vendégeket négy eltérő műfajú koncertre, csak itt a közönség nem távozott üres kézzel, mint az a bizonyos, boros szekéren szundikáló, szállítmányát tovább- és továbbhordozó zsidó. A Zempléni Fesztivál programját folyamatosan pótszékezni kellett, a lelkes vendégsereg nem fáradt bele a nyolcórás processzióba.

A Budafoki Dohnányi Kamarazenekarból alakult vonósnégyes, illetve vonósötös Haydnt és Mozartot játszott érzéssel a Royal pincészetben, az óriási gazdasági épületek között valami elmondhatatlan idillt teremtve. Lehet, hogy ezt prológusnak szánták, viszont felülmúlhatatlanra sikeredett: bájos házi muzsika a ligetben, Berán Gábor primárius illő bevezetőivel. Demeter Ervin látta vendégül a Vivát Bacchus a capella szextettet Pécsről, akik bordalokra specializálták magukat. Egy csepp bor is elég ürügy nekik, hogy átdolgozzanak egy-egy dalt. Aki hiányolta volna az eredetiséget, a szeriőzt vegyes, szellemes és könnyű műsorukból, azt rögtön meginvitálták másnapi ősbemutatójukra, egy bordalmisére. A Holdvölgy pincészet egy kassai–budapesti klezmer produkciót látott vendégül, a Di Salomon Kapelyét. Pontos és hiteles muzsika csendült fel a figyelmes közönségnek, de valahogy a táncolás dimenziója és lüktetése kimaradt ez alkalommal. Az éjszakába nyúló ellenállási darab a Percze családi komplexum hegyoldali levendulásában Szakcsi Lakatos Béla, Babos Gyula és Kőszegi Imre retró koncertje volt: a negyven éve velük a Rákfogót alapító Orszáczky Jackie és az egész, valóban legendás együttes emlékére. A Fekete-Kovács Kornéllal és másokkal kiegészült zenekar biztos kézzel hasította ki saját múltjából a maradandót, és tett hozzá illően hosszú szólókat, meg standardeket, pop- és bluesbetéteket.

25. Zempléni Fesztivál, augusztus 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.