Egy nyitónap örömei - Plant, Therapy?, Matlock (koncertek)

  • Greff András
  • 2006. augusztus 17.

Zene

A vastag, cukros napfényben csak úgy tocsogott még a Nagyszínpad homokkal felhintett, mintegy strandosított vidéke, amikor Glen Matlock a Sziget első, szerdai napján a Pretty Vacanttel tolatni kezdett a múlt felé.

A vastag, cukros napfényben csak úgy tocsogott még a Nagyszínpad homokkal felhintett, mintegy strandosított vidéke, amikor Glen Matlock a Sziget első, szerdai napján a Pretty Vacanttel tolatni kezdett a múlt felé. S csupán percek kellettek ahhoz, hogy belássuk, itt most legföljebb az ultraibolya sugaraktól fogunk szédelegni. Matlock háttéremberként, olyan egyéniségek mögött, mint Johnny Rotten vagy Iggy Pop, kiválóan képes teljesíteni a bőgőjével, ahhoz viszont nem eléggé karizmatikus figura, hogy uralni tudjon egy ilyen baromi nagy színpadot, a hangja erős hiányosságairól nem is beszélve. Az egész hetes audiovizuális kiképzés bemelegítő futamának ez így elég soványka volt, négy-öt bágyasztó illedelmességgel elővezetett szám után többen inkább a közeli pálinkaház felé vették az irányt, hogy ott bukkanjanak az innen hiányzó spiritusz nyomára.

A Nagyszínpadon Matlockot követő ír Therapy?-val aztán már jóval közelebb kerülhettünk egy tisztességes rockkoncerthez, jóllehet erre vonatkozó vágyaink végül továbbra is kielégítetlenül maradtak. Ez a trió sem ekkora térre van kitalálva, de azért egy igen lényeges üzenetet még a jellegzetesen gyalázatos fesztiválhangzással is (erőszakos dob, karaktervesztett gitárok) sikerült átvernie, azt jelesül, hogy sem a dalszerző képessége, sem az energiája nem kopott meg azóta, hogy néhány évvel ezelőtt a multiktól visszaevezett a kisebb, független kiadók világához, és ezért eltűnt a szélesebb nyilvánosság elől. Jelentősebb válaszreakció itt most csak a régi slágerekre (Stories, Die Laughing, Screamager és társai) érkezett ugyan, az a néhány ezer ember, aki megnézte a zenekart, bizonyára nem fogja elmulasztani majd, ha a jövőben feltűnik valamelyik kisebb klub falai között - ahol a dús lendülettel elővezetett számos jó dal bizonyára simán elvinné a balhét, és aligha kellene azon rugózni, hogy hiányzik a második gitár, meg hogy Andy Cairns dallamai itt-ott hamis hangokon tapadnak meg. A Hüsker Dü-feldolgozásért mindenesetre jár a pont csakúgy, mint a néhány hete elhunyt Syd Barrett előtti főhajtásért. Jó fiúk ezek, na, az nem jött össze csupán nekik, hogy róluk szóljon az első nap.

Mert ez a szerda végül is Robert Planté volt - jöhetett előtte vagy utána bármi, az ő koncertjéhez képest minden más apró fodrocskának tetszett csak a folyó idő felszínén. Plant fellépése a világzenei színpad előtti terepet légmentesen telítő súlyos tömeg számára ünnepi esemény volt, éspedig, helyszín ide vagy oda, a rock and roll örömórája. Új zenekara, a Strange Sensation élén a Win My Train Fare Home meditatívabb hangjaival kezdett, de hamarosan már egy csodásan elővezetett Black Doggal gyomrozott meg minket, s mint cseppben a tenger, e két számban az egész előadás struktúrája felmutatható: visszafogott számok és zúzások nagyjából azonos arányban, az újabb keletű tételek (29 Palms a Fate Of Nations-ről, a Love Seven And Seven Isjének feldolgozása, s persze a tavalyi Mighty Rearranger remek pillanatai, mint a Freedom Fries vagy a Tin Pan Valley) mellett magisztrális Zeppelinek, Going To California, Gallows Pole, Four Sticks és így tovább, szívszakadásig. Ám éppen Glen Matlock példája mutatja, hogy egy jó szám önmagában mit sem ér - ha részegítő perceket akarunk, akkor azzal kezdeni is kell valamit. S ezek a muzsikusok aztán nem nélkülözték a kurázsit hozzá. Bizonyos szempontból Plant jelenleg ugyanazt a taktikát követi, amit az utóbbi években Paul McCartney vagy Brian Wilson is választott magának, hiszen csupa fiatalabb tehetséggel veszi körbe magát, akik kezében a harmincéves számok is maguktól értetődő frissességgel szólalhatnak meg, csakhogy míg a szóba hozott urak megelégszenek a klasszikusok tüzesre csiholt, de alapvetően "betűhív" előadásával, addig Plant és társai bátran bonyolódnak kockázatosabb kalandokba is. A kétgitáros felállás persze önmagában kaput nyit egy másfajta megszólalás felé, a billentyűk-szemplerek állandó jelenléte pedig meghatározó eszköz a múlt és jelen között tátongó űr áthidalásához, de nemcsak ennyiről van szó. Hanem arról is, hogy ez a zenekar olykor radikálisan áthangszereli a dalokat: olyikat pőrére csupaszítja, másutt kifordítja az örökérvényű gitárriffeket, betétekkel béleli ki a klasszikusokat, és élesebbre fokuszálja az arab, indiai vagy afrikai hangzások felé mutató jeleket, a Whole Lotta Love elejére pedig lenyűgöző szellemességgel odailleszti Willie Dixon You Need Love című 1962-es szerzeményét, amelyből hét évvel később megszületett a Led Zeppelin II felejthetetlen nyitó nótája (arra tizenhat évvel pedig egy jogdíjakkal kapcsolatos bírói végzés Dixon javára). Mindezt kikezdhetetlen arányérzékkel, s így az egész műsor pulzálhatott az elektromosságtól anélkül, hogy tartani kellett volna a dalok eredeti szellemiségének kivéreztetésétől.

S ez utóbbihoz maga Robert Plant sem volt hajlandó hozzájárulni. Emlékszem, akkor sem volt különösebb gond vele, amikor 1998-ban Jimmy Page-dzsel az oldalán a BS-ben járt, ezúttal viszont az akkorit felülmúló bámulatos teljesítményt mutatott be: ott tolakodott minden szükséges szín a dallamokban, s még egy védjegyszerű sikolyt is bevállalt a vége felé. Nem kellett hát az efféle koncertek gyakori és megalázó kísérő mondataival bíbelődnünk, amelyek rendre úgy szoktak kezdődni, hogy ahhoz képest. Inkább test és szellem sajátos viszonyán merenghettünk, mert az az ötvennyolc év, amit maga mögött tudhat, jól látható nyomokat tényleg csak a mind barázdáltabb arcán hagyott hátra. És nemcsak a hangja volt elbűvölő, hanem az is, hogy amikor úgy igazán magukkal ragadták a számok, akkor az istennek sem sikerült megfékeznie a láthatóan visszafogottabbra tervezett mozdulataiból elő-előtörő legénykori rocksztárpózait.

Végül a már érintett Whole Lotta Love-val búcsúzott el - még egyszer nagyot szippanthattunk abból a pogány energiából, amit annyira szeretünk, aztán vonyíthattunk kedvünkre reggelig a telihold alatt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.